הבורא ערב ליעקב שיקבל את כל הברכות וההגנה שיזדקק להן. מה יקרה מרגע זה ואילך להנעה של יעקב להתחבר לעבודתו הרוחנית? על הפחד הסודי של יעקב בפרשת "וישלח", על פי דברי המקובלים
מאת: מיכאל ברג
יש לימוד על פרשת "וישלח" מאת רב מנחם מנדל מוויטבסק, עליו אמר לנו תמיד הרב שיש לו חיבור מיוחד למרכז לקבלה. הרב קיבל את החיבור הזה לרב מנחם מנדל מרבו, הרב ברנדוויין. לכן, בכל פעם שאנו לומדים ממנו, אנו לא רק מתחברים לאור הגדול שלו ולחוכמה הגדולה שלו, אלא גם מתחברים לרב ברנדוויין ולרב, ובה בעת מושכים ממנו אור עצום של הגנה.
אם כן, הוא מצטט קטע מהמדרש. אנו קוראים בתחילת פרשת "וישלח" שיעקב פחד; ואנו לא מוצאים לעתים קרובות נשמה גדולה ונעלה שפוחדת. המדרש שואל איך אנו יכולים להבין זאת; אנו יודעים שפחד הוא בדרך כלל גילוי של חיבור נחות יותר לאור הבורא, ולכן, אדם שמחובר לגמרי לאור הבורא לא יכול לעולם לחוות פחד. אנו קוראים בפרשה הזו שיעקב היה מלא בפחד כאשר שמע שצבאות עשו מתקרבים לקראתו, ועם זאת אנו יודעים שאף אחד לא היה כל כך מחובר לבורא כמו יעקב וגם שאף אחד חוץ מיעקב לא קיבל מהבורא הבטחה להגנה מוחלטת. לא רק שיעקב היה הקרוב ביותר לבורא, הוא גם קיבל הבטחה מהבורא ששום רע לא יאונה לו; כיצד, אם כן, יכול להיות שיעקב חווה פחד?
מהי הערבות שיעקב מקבל מהבורא?
הבורא נתן ליעקב ערבות. ואיך אפשר לאבד את ערבות הבורא? ערבות פירושה שהדבר אינו יכול להשתנות, בלי שום קשר לשום דבר. לכן, המקובלים מגלים לנו כאן סוד. הם אומרים שהפחד של יעקב בפרשה הזו נובע מכך שהוא עלול לעשות משהו שלילי שיפסיק את הערבות, את ההתחייבות של הבורא להגן עליו תמיד, או לעשות מעשה שלילי שיגרום לו לאבד את החיבור ואת ההגנה של אור הבורא.
המטרה המוחלטת של אדם נעלה מבחינה רוחנית ומחובר לאור הבורא היא להיות תמיד מחובר לבורא. זוהי המטרה; כל דבר אחר שאנו עושים הוא להביא אותנו לחיבור חזק יותר ויותר לאור הבורא. לכן, אפילו אם הבורא מבטיח לצדיק – שהוא אדם שמחובר לאור הבורא – את כל הערבויות וההתחייבויות לברכות ולהגנה, אותו אדם עדיין פוחד שמשהו עלול להתרחש.
לכן, יעקב לא פחד שהוא יפגע, מפני שהייתה לו הערבות שלעולם לא יפגע. אבל הערבות הזו למעשה מילאה את יעקב בפחד גדול יותר שהוא עומד להיפגע.
מדוע? מפני שהייתה לו ערבות שהוא לא יפגע, הפחד שלו היה שהוא יאבד את הצורך הנואש לאור הבורא. אם הבורא ערב לו שיקבל את כל הברכות וההגנה, מה זה משנה כמה עבודה רוחנית הוא יעשה מאותו רגע ואילך? ומה יקרה להנעה הרוחנית שלו? מה יקרה לרצון שלו להיות מחובר לאור הבורא?
מדוע יעקב מפחד לקבל ערבות?
על פי רוב, הסיבה שבגללה אנו עושים עבודה רוחנית היא משום שאנו רוצים את הברכות שתבואנה ממנה. אנו רוצים ברכות אינסופיות, אנו רוצים הגנה. והדבר נכון, אם אדם עושה את העבודה הרוחנית שלו נכון, הוא יכול לקבל ברכות, הוא יכול לקבל הגנה. אבל יש כאן משהו עמוק יותר, והוא כל כך יפה. יעקב אמר: "יש לי ערבות. איני צריך לדאוג לעולם, וזה נורא". מדוע? מפני שעכשיו אין שום דבר שיניע אותו להתחבר לאור הבורא. כן, כמובן, הוא ימשיך להיות אדם רוחני ויתפלל וילמד ויעשה מעשים של נתינה, אבל בלי צורך נואש, מפני שיש לו התחייבות מלאה מהבורא.
עבורנו, זה לא יהיה מפחיד. אם הבורא יבוא ויאמר לנו: "אני מבטיח לכם שמרגע זה ואילך, למשך כל ימי חייכם, תקבלו את כל הברכות שאי פעם רציתם ואת כל ההגנה שאי פעם הייתם זקוקים לה", זה יהיה היום הטוב ביותר בחיינו, מפני שלעולם לא נפחד יותר משום דבר. כן, נהיה עדיין אנשים רוחניים, אבל לא נהיה עם צורך נואש להיות רוחניים, מפני שתהיה לנו ערבות. וזה היה הפחד של יעקב.
בגלל שקיבל הבטחה מהבורא, יעקב פחד שהדבר הגרוע ביותר שיכול להתרחש – יתרחש; וזה לא שהוא יפגע פיזית, לא שהוא יאבד ברכות, וגם לא הגנה, אלא שהוא עומד לאבד את הצורך הנואש שלו לעבודה הרוחנית ולחיבור עם אור הבורא. הוא פחד שבגלל ההבטחה הזו, הוא לעולם לא יהיה עוד נואש לצורך בעבודה הרוחנית.
הפחד הגדול ביותר עבור יעקב היה שהוא ידע שהוא לא צריך יותר להיות נואש, שהוא לא ירגיש יותר את הצורך הנואש בעבודה הרוחנית שלו. מזה הוא פחד, ולכן, נאמר "ויירא יעקב מאוד". יעקב היה חייב לפחד, הוא היה חייב לבקש ולהתחנן שהערבות הזו לברכות ולהגנה לא תפחית את החיבור שלו לבורא. זה מה שאומר רבי מנחם מנדל מויטבסק, וזה מה שאנו רוצים להבין ולקבל השבת הזו. כאשר אנו מרגישים, ברמה מסוימת, מרוצים ממה שיש לנו, אנו מאבדים את הצורך הנואש לאור הבורא. זה הפחד שהתעורר ביעקב בשבת "וישלח", וזה הפחד היחיד שחייב להיות לכל אחד.