מטרת הנס
מאת: מיכאל ברג
כסלו, או קשת, הוא חודש שבו, כפי שאנו יודעים, אנו מתחברים לחג החנוכה, שיש לו היכולת להביא נסים אל חיינו. לכן, כשאנו מושכים את הפוטנציאל של האור הגדול החודש הזה, אנו רוצים לעורר את המודעות שלנו למה שהוא ייחודי וזמין לכל אחת ואחד מאתנו.
כשמדובר על נסים, זה בדרך כלל כאשר אדם נמצא במצב רע והוא לא סתם רוצה נס; הוא צריך נס. לכן, לעתים קרובות, אנו נהיה זקוקים לנס, אבל השאלה היא מדוע? מדוע אנו רוצים נס? מהי המטרה האמיתית שמאחורי זה?
בזוהר יש סיפור על יוסף. ליעקב, כפי שאנו יודעים, היו 12 בנים, שאחד מהם, יוסף, היה שנוא על שאר אחיו. האחים נפגשו והחליטו שימכרו את יוסף לעבד במצרים. בתורה נאמר שהאנשים שהעבירו את העבד יוסף למצרים הובילו צמחי תבלין שהפיצו ניחוחות נעימים. והמקובלים אומרים שהבורא לא רצה שיוסף ירד למצרים עם ריחות רעים, ולכן סידר כך שהאנשים שהעבירו אותו למצרים נשאו עמם צמחי תבלים בעלי ריחות טובים.
זה מאוד מוזר, מובן שהדבר הטוב ביותר במצב הזה יהיה הנס שהוא לא יימכר לעבד, במקום לוודא שיהיה איזה שהוא ריח טוב כאשר הוא מובל למצרים. אם כן, מה מתרחש כאן?
ההבנה העמוקה יותר היא שיוסף היה צריך לעבור את התהליך הזה.
וזוהי המציאות של חיינו; יש זמנים שבהם עלינו לעבור אתגרים, מפני שאם האתגרים האלה יוסרו זה לא יהיה הדבר הטוב ביותר בשבילנו. תהליך של אתגר הוא תהליך שאנו אמורים לעבור אותו כדי שהנשמה שלנו תגלה את מטרתה הסופית. לכן, מה הייתה מטרת התבלינים הריחניים האלה, כאשר כל מה שהיה סביב הפיץ ריח נורא? זה היה נס קטן בהשוואה למה שהתרחש, אבל זה היה סימן.
ליוסף התרחש נס זעיר, אבל הוא ידע שזה סימן מאור הבורא שהכל בסדר וחלק מתכנית.
מפני שמה מתרחש כאשר אתם מקבלים נס? למשל, אתם נוהגים בכביש המהיר ומתרחשת תאונה מחרידה ממש לפניכם, אבל אתם יכולים לסטות מהדרך והכל בסדר. מהי המטרה לכך? המטרה היא להתלהב: החיים שלי ניצלו. איזה נס מדהים. אני כל כך שמח/ה.
מטרת הנס היא להיות סימן שיידע אותנו שהכל זה חלק מתכנית. ולכן, המטרה האמיתית – וזה אחד הדברים שרב אשלג, מייסד המרכז לקבלה אומר לנו – המטרה האמיתית היא שאור הבורא לא ייתן לנו דברים שנחמד שיהיו לנו, אלא דברים הכרחיים.
כשיוסף הורד מצרימה ברגע שהיה בוודאי אחד המאתגרים והכואבים בחייו, ניתן לו נס כדי לעורר בו את הידע שכל זה היה חלק מתכנית. הנס הזעיר הזה היה אמור להאיר את כל חייו. והמקובל הגדול נחמנידס, הרמב"ן, אומר שאם אדם מעריך נס, אבל לא משנה את הדרך שבה הוא רואה את שאר חייו כתוצאה מהנס הזה, אז הנס הזה יתבזבז.
ושוב, ישנם זמנים שבהם אנו חייבים נס, כאשר אנו זקוקים לריפוי ולעזרה. אבל אפילו אז, ובוודאי במקרים אחרים, הנס אמור להיות סימן והתעוררות. ושעכשיו אנחנו יכולים לבקש נסים.
כמובן, אנו חייבים לבקש נסים כאשר אנו זקוקים להם, אבל עכשיו אנו מבינים שאנו גם חייבים לבקש נסים מכיוון שאנו רוצים שחיינו יהיו בעלי מודעות גבוהה יותר; אנו רוצים את היכולת לראות את הנסים הקטנים ולאפשר להם להשפיע על האופן שבו אנו רואים את שאר חיינו ולשנות אותנו. אנו חייבים לבקש, "אני רוצה לראות נס כל יום, מפני שאני רוצה לגדול, מפני שאני רוצה להתחבר לאור הבורא, מפני שאני רוצה להשתנות בזכות הנס הזה."
במכתבים שלו, כותב הרב ברנוויין לעתים קרובות לרב ברג שככל שהאנושות מתפתחת, זה חייב להיות זמן שבו הנסים יהפכו ליותר ויותר שכיחים. כיצד לעשות זאת, ומדוע זה הכרחי? ובכן, אם נבין שאנו רוצים להשתנות, נרצה שהמודעות שלנו תהיה ברמה גבוהה יותר, נרצה שהספקות שלנו יהיו פחותים יותר, נרצה שהפחדים שלנו יהיו פחותים יותר, ואז אחת הדרכים הגדולות ביותר לבצע זאת היא ראיית נסים… אבל לא רק לראות נסים; להשתנות בזכות הנסים. כאשר אנו משתנים בזכות הנסים שאנו רואים, נקבל יותר נסים.
אם אנו משתנים, אם המודעות שלנו משתנה, אם ההתנהגות שלנו משתנה, אם אנו גדלים כתוצאה מראיית הנסים האלה, נקבל יותר ויותר נסים, ונוכל לבקש אותם. אנו יכולים, בתחילת חודש כסלו, חודש שבו יש לנו הכלי למשוך נסים, לבקש מאור הבורא להרעיף נסים אל תוך חיינו, מפני שאנו רוצים להשתנות ולגדול, מפני שאנו רוצים שהמודעות שלנו תתעלה, כדי שהערב, מחר, למחרת, כאשר יתרחש משהו שמעבר לרגיל, נהיה ממוקדים בכך: "עשה את חיי יותר ויותר מלאי נסים, מפני שאני רוצה להשתנות. אני לא רוצה להעריך נסים. אני לא רוצה להתרגש מנסים. אני לא רוצה להודות על הנסים; אני רוצה להשתנות בזכותם."
אם זוהי הדרך שבה אנו מבינים ומקבלים נסים, אז, בחודש כסלו הזה, נוכל לבקש ולקבל כמות הולכת וגדלה שלהם אל תוך חיינו.