"פסח: להפוך גולה לגאולה" – מאת מיכאל ברג
הרב האשלג נותן הסבר קצר בהגדה, הטקסט שאנו קוראים בליל הסדר. הוא מסביר שכאשר אתם מוסיפים את האות א' – המייצגת את אור הבורא – למילה "גולה", אתם מקבלים את המילה "גאולה". זה מלמד אותנו, אומר הרב אשלג, שהדרך היחידה להגיע לגאולה נעשית באמצעות קבלת החושך על עצמנו ושינויו.
רובנו חווים בחיינו זמנים של חושך מהם אנו רוצים לצאת מהר ככל האפשר בתקווה להגיע לאור. אבל כדי שהאור האמיתי יכנס עלינו להיות מסוגלים לשנות את החושך, לחוות את האור שבתוך החושך, מפני שהתהליך אינו שאנו חווים חושך ואז מגיעים לאור. אלא, האנרגיה של החושך משתנה והופכת לאור. לכן, הרב אשלג אומר לנו שאם נוכל להחדיר את האות א', אור הבורא, אל תוך החושך, אם נאמץ את החושך בידיעה שזו אנרגיה שצריכה להשתנות, אז נתחיל למעשה ליהנות מהזמנים של החושך, מפני שכל רגע של החושך הזה הוא רגע של אור ואנרגיה שאנו זקוקים לה כדי לקבל את מכלול הברכות שלנו.
בפרשת "תצווה", פסוק קמה', מצטט רבי שמעון בר יוחאי פסוק מספר דניאל, פרק ב', פסוק כב': "הוא גלא עמיקתא ומסתרתא ידע מה בחשוכא ונהירא עמה שרא". הבורא מגלה עמוקות ונסתרות, הבורא יודע מה נמצא בתוך החושך, אם החושך לא היה קיים, אם האנרגיה שבתוך החושך לא הייתה משתנה, לעולם לא הייתם יכולים לדעת אור. הוא משתמש כאן במלים "ידע מה בחשוכה"; אם אתם מחוברים לאור הבורא, אתם יכולים לדעת מה נמצא בתוך החושך.
רובנו לא יודעים מהי חשיכה. רובנו חושבים שאנו צריכים להיפטר מהחושך מהר ככל האפשר. אבל האמת היא שהסיבה לכך שהברכות שלנו מוגבלות היא שאנו לא יודעים את האור הגדול שקיים בתוך החושך, האנרגיה הגדולה שקיימת בתוך החושך. בכל חוויה של כאב או של חושך – קטנה או גדולה – ישנה אנרגיה שמחכה שאנו נשנה אותה, שמצפה מאתנו לשנות אותה, ורק באמצעות השינוי של האנרגיה הזו יכולות לבוא ברכות אמיתיות; "ואם לא היה החושך, לא היה אחר כך מתגלה האור".
כפי שהרב אשלג מלמד אותנו, ההבדל בין גולה וגאולה, ההבדל בין חושך לאור, הוא רק החדרת אור הבורא. וכאשר אתם מסוגלים להחדיר את אור הבורא לכל מצב של חושך, אתם יכולים לקבל ברכות גדולות מעבר לכל דמיון. לכן אחת המתנות הגדולות של פסח היא שאנו רוצים ללמוד, אנו רוצים לדעת, שבאמת תהיה לנו המודעות להבין מה יש בתוך האתגרים, מה יש בתוך החושך.
רב אשלג אומר לנו, "אין שום הבדל בין זמן הגולה וזמן הגאולה חוץ מהאות א'". אם נוכל להרגיש ולחוות את המודעות הזו, לשמור אותה במוחנו לא רק במשך הפסח, אלא במשך כל השנה, אז בכל פעם שנחווה אתגר ונדע בוודאות שהאתגר הזה הוא אור הבורא, נוכל לשנות את הגולה, את החושך, לגאולה, לברכות הגדולות ביותר. רובנו עדיין לא נמצאים שם, אבל בפסח, אם נרצה בכך, כל אחת ואחד מאתנו יכולים להתחיל את התהליך הזה.
רובנו חווים בחיינו זמנים של חושך מהם אנו רוצים לצאת מהר ככל האפשר בתקווה להגיע לאור. אבל כדי שהאור האמיתי יכנס עלינו להיות מסוגלים לשנות את החושך, לחוות את האור שבתוך החושך, מפני שהתהליך אינו שאנו חווים חושך ואז מגיעים לאור. אלא, האנרגיה של החושך משתנה והופכת לאור. לכן, הרב אשלג אומר לנו שאם נוכל להחדיר את האות א', אור הבורא, אל תוך החושך, אם נאמץ את החושך בידיעה שזו אנרגיה שצריכה להשתנות, אז נתחיל למעשה ליהנות מהזמנים של החושך, מפני שכל רגע של החושך הזה הוא רגע של אור ואנרגיה שאנו זקוקים לה כדי לקבל את מכלול הברכות שלנו.
בפרשת "תצווה", פסוק קמה', מצטט רבי שמעון בר יוחאי פסוק מספר דניאל, פרק ב', פסוק כב': "הוא גלא עמיקתא ומסתרתא ידע מה בחשוכא ונהירא עמה שרא". הבורא מגלה עמוקות ונסתרות, הבורא יודע מה נמצא בתוך החושך, אם החושך לא היה קיים, אם האנרגיה שבתוך החושך לא הייתה משתנה, לעולם לא הייתם יכולים לדעת אור. הוא משתמש כאן במלים "ידע מה בחשוכה"; אם אתם מחוברים לאור הבורא, אתם יכולים לדעת מה נמצא בתוך החושך.
רובנו לא יודעים מהי חשיכה. רובנו חושבים שאנו צריכים להיפטר מהחושך מהר ככל האפשר. אבל האמת היא שהסיבה לכך שהברכות שלנו מוגבלות היא שאנו לא יודעים את האור הגדול שקיים בתוך החושך, האנרגיה הגדולה שקיימת בתוך החושך. בכל חוויה של כאב או של חושך – קטנה או גדולה – ישנה אנרגיה שמחכה שאנו נשנה אותה, שמצפה מאתנו לשנות אותה, ורק באמצעות השינוי של האנרגיה הזו יכולות לבוא ברכות אמיתיות; "ואם לא היה החושך, לא היה אחר כך מתגלה האור".
כפי שהרב אשלג מלמד אותנו, ההבדל בין גולה וגאולה, ההבדל בין חושך לאור, הוא רק החדרת אור הבורא. וכאשר אתם מסוגלים להחדיר את אור הבורא לכל מצב של חושך, אתם יכולים לקבל ברכות גדולות מעבר לכל דמיון. לכן אחת המתנות הגדולות של פסח היא שאנו רוצים ללמוד, אנו רוצים לדעת, שבאמת תהיה לנו המודעות להבין מה יש בתוך האתגרים, מה יש בתוך החושך.
רב אשלג אומר לנו, "אין שום הבדל בין זמן הגולה וזמן הגאולה חוץ מהאות א'". אם נוכל להרגיש ולחוות את המודעות הזו, לשמור אותה במוחנו לא רק במשך הפסח, אלא במשך כל השנה, אז בכל פעם שנחווה אתגר ונדע בוודאות שהאתגר הזה הוא אור הבורא, נוכל לשנות את הגולה, את החושך, לגאולה, לברכות הגדולות ביותר. רובנו עדיין לא נמצאים שם, אבל בפסח, אם נרצה בכך, כל אחת ואחד מאתנו יכולים להתחיל את התהליך הזה.