מאת קרן ברג
חודש דגים מעניק לנו הזדמנויות מיוחדות לשנות את הצער שלנו לשמחה, את הספק לוודאות, ואת החושך לאור.
כל חודש נולד ירח חדש. כמו תינוק שזה עתה נולד ומגיע לעולם הזה עם האיפיונים המיוחדים רק לו, כל ירח חדש נולד עם השפעות קוסמיות מיוחדות שינחו ויעצבו את החודש שיבוא – עבור כל הבריאה. למרות שהכוחות האנרגטיים הללו יניעו את חיינו למשך 30 ימים, הם אינם כופים עלינו דבר. נוצרנו להיות אדונים, לא עבדים, של היקום. כאשר אנו יודעים למה לצפות מהחודש הקרב ובא, אנו יכולים להפוך את החוויה להרמונית במקום שתהיה כאוטית. בעוד איננו יכולים לשלוט על הגשם, אנו יכולים לשלוט על האופן בו אנו חווים אותו בכך שנכין את עצמנו עם מטריה וערדליים.
שימו לב להתייחסות למים. היסוד הרוחני של המים מקיף אותנו מכל כוון בחודש דגים. הוא מיוצג בגלגל המזלות על ידי שני דגים, שכל אחד מהם שוחה בכוון המנוגד לשני. הדגים היו בעלי החיים הראשונים שנבראו. נהוג לחשוב שהם מבשרי ברכות מכיוון שהם מוקפים במים. אנו לומדים בקבלה שמים הם ההתגלמות הפיזית של מהות החסד והרחמים. מכיוון שהדגים מוגנים על ידי המים, עין רעה מכל סוג לא יכולה להשפיע עליהם. הדגים לא נכחדו במבול. ההיבט העיקרי של שלד הדג הוא החוליות. הן קלות וגמישות ומאפשרות תנועה מהירה, ועם זאת הן גם חזקות. התכונות האלה, כאשר מתבוננים בהן בעדשות קבליות, מספקות בסיס שממנו נוכל לצמוח טוב יותר בזכות חודש דגים.
שמו העברי של החודש הזה הוא אדר, שנובע מהמילה אדרא, שפירושה עמוד השדרה. אחד האפיונים האנרגטיים החשובים שאנו מקבלים בתקופה הזו [שהוא גם לימוד לאנשים שנולדו במזל דגים] הוא היכולת לפתח ולחזק את עמוד השדרה. לדגים יש דמיון מפותח מאוד שגורם להם להיות מאוד אינטואיטיביים ויצירתיים. עם זאת, עולם הדמיון שלהם חי עד כדי כך שקשה להם להבחין מה אמיתי ומה העמדת פנים. הם באופן טבעי סימפטיים ואמפתיים, אבל בו בזמן הם יכולים להיראות קרים, מעורפלים ומרוחקים. הרגישות, היצירתיות והאינטלקט העצומים שלהם גורמים להם להיות מעולים בעסקים, מכיוון שהם יכולים לקלוט מה שאחרים אינם מסוגלים לקלוט. מבחינה אישית, לעומת זאת, יש להם קושי עם כסף, אחריות והתחייבות. כאשר הם נעים לכוון השני, יכולים בני מזל דגים לחוות חיים כקורבנות של סרט שנכתב, הופק ומשוחק על ידם. זו הסיבה לכך שסמל המזל מכיל שני דגים השוחים בכוונים מנוגדים.
אלה שנולדו במזל דגים הם לעתים קרובות מנהיגים גדולים בזכות הדאגה והאמפתיה שלהם. משה, שנחשב לאחד המנהיגים הגדולים ביותר, היה בן מזל דגים. חייו היו מוגנים על ידי המים שהחביאו אותו מעיני פרעה. הוא בא לעולם ועזב אותו ב-ז’ באדר. משה נבחר על ידי הבורא להנהיג את בני ישראל בזכות היכולת שלו לדאוג ולטפל בעדר הכבשים שלו. ועם זאת, כאשר הוא התבקש לקחת אחריות ולהתחייב לתפקיד שנועד לו, טען משה: “אני ערל שפתיים”. הוא היה חייב לעבור תהליך רוחני כדי להתפתח לאדם שהוציא יותר מ-3 מיליון אנשים ממצרים ומתוך מודעות של עבדות.
בחודש אדר יש לנו כמה תקשורות רוחניות חשובות. ראשית, חג הפורים, ושנית, בשבת שלפני פורים קוראים פרשה שנייה, כתוספת לקריאה הרגילה בתורה, והיא פרשת “זָכוֹר“. התקשורות החשובות הללו מתרחשות בחודש האחרון של השנה לפני שאנו מתחילים את המחזור החדש. הן מעניקות לנו את ההזדמנות האחרונה לסיים את העבודה, לשקם את העולם ולהחזירו לזמן שבו קיבלנו את ברכות האור של הבורא בלי ההתערבות וההפרעה של החושך. פרשת “זָכוֹר“, שנקראת בשבת שקודמת לפורים, אמורה להיות הכלי שיעזור לנו למחוק לגמרי כל היבט של ספק מחיינו. זה נעשה על ידי האות ק’, האות היחידה בשפה העברית שיורדת מתחת לקו התחתון. האות הזו, המעוצבת כחרב, צוללת אל תוך עולם החושך, משמידה כל היבט של ספק ומחזירה את האור שנפל אל תוך מערכת הטומאה. למילה “ספק” יש אותו ערך גימטרי כמו למילה “עמלק”. עמלק היה הנכד של עשו, ואב קדום של המן, שגזר את הגזרה שכמעט השמידה את עם ישראל בפרס. התורה אומרת לנו: “זָכוֹר אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה לְךָ עֲמָלֵק בַּדֶּרֶךְ בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם” [דברים כה]. התורה אומרת לנו להיות טובים ונדיבים לכל האנשים, ובו בזמן, אומרת לנו לשנוא את עמלק, ולהכריז עליו מלחמת השמדה. אנו נקראים לסלק את עמלק מלבנו, ומלב כל האנושות. כיצד זה אפשרי?
אנו לומדים מהזוהר שעמלק אינו עם, אלא הסיפור עליו הוא צופן. כפי שאנו לומדים, עמלק התקיף את עם ישראל כאשר הם נחו לאחר שיצאו מהים ונכנסו למדבר, בדיוק לפני שקיבלו את עשרת הדיברות. בדיוק לפני סיום התהליך, כשעמדה להתרחש הגאולה המוחלטת. הם היו במרחק של רגעים ספורים מלהפוך לכלי לחיי הנצח. כיצד התקיף אותם עמלק? באמצעות החוסר. פתאום הם עמדו בפני חוסר במים, חוסר במזון, ואז התחילו התלונות. מה נשתה? מה נאכל? וזאת אחרי שראו את נס חציית ים סוף, דעתם נחה – הם הלכו לישון ובכך יצרו פתח להתקפת הספק. עמלק תואר כזבוב המחפש פצע פתוח.
באמצעות פרשת “זָכוֹר“ אנו מרפאים את הפצע בוודאות ומקבלים את החיסון נגד עמלק, אמצעי להשמיד ולחסל כל ספק. כל שנה יש לנו הזדמנות לסלק כאוס מהעולם בכך שנכריז מלחמה רוחנית נגד הספק בחודש דגים, זמן שבו אנו מוקפים במים, בחסד הבורא. אנו מכריזים את המלחמה הזו על ידי הסירוב ליפול למודעות קרבן, ועל ידי חיזוק רוחנו בהכרת התודה עבור כל מה שהאור עשה ועושה עבורנו. עם האנרגיה שאנו מקבלים מפרשת “זָכוֹר“, אנו יכולים להמשיך להתקדם כדי לקבל את השמחה האינסופית שהיא חג הפורים. בין חג פורים ויום כיפור יש קשר. ביום כיפור יש לנו גישה לעונג הרוחני האינסופי אבל אנו נמנעים מגשמיות. בפורים, יש לנו היכולת לגלות שמחה מוחלטת ושלמה בעולם הגשמי, בלי שום תופעות לוואי.