המשמעות הרוחנית של ראש השנה

ראש השנה הוא חלון בזמן. במשך יומיים אלה בלבד, יש לנו הזדמנות לתקן את כל המעשים השליליים שעשינו בשנה החולפת. אנו יכולים להסיר לגמרי כל השפעה שלילית ממעשים אלה שנגזרו עלינו לשנה הקרובה. על המשמעות הרוחנית של מנהגי החג והכלים הקבליים לתיקון

 

הקבלה מלמדת אותנו, שכל שנה היא דוגמה מהחיים שלנו ואפילו מהחיים הקודמים שלנו. לכן,  המעשים השליליים של השנה החולפת, שאנו צריכים לטפל או להתייחס אליהם, חותרים בנשמה שלנו לתיקון שוב ושוב. על ידי תיקונים אלה, בראש השנה, אנו מסירים את הקליפות מההתחלה. זוהי לא פחות מהתעוררות רוחנית מחודשת!

כל זה אפשרי בראש השנה בעזרתם של כמה כוחות עוצמתיים:

 

עיתוי החג

על אף שראש השנה אינו מסמן את תחילתה של השנה על פי גלגל המזלות, אלא חודש ניסן, זוהי תחילתה של שנה רוחנית עם כל ההזדמנויות שהיא מביאה. התאריך של ראש השנה משתנה על פי הלוח הגרגוריאני (לועזי), אבל לפי הלוח העברי הוא תמיד חל ביום הראשון של חודש תשרי. החג תמיד מתרחש בזמן המדויק, כאשר הקוסמוס מאוזן לקראת ניקיון וחידוש.

 

מדיטציה קבלית ותפילה

הקבלה מלמדת אותנו שמדיטציה היא דרך חשובה להתחבר באופן ישיר עם אורו של הבורא, במיוחד בזמנים מיוחדים של השנה עם האנרגיות המיוחדות שבהם. תפילות ומדיטציה בסידור הקבלי הם כלים בעלי עוצמה אדירה על מנת להתחבר לאור. באמצעות מדיטציות אלה, אנו מטהרים את עצמנו ומאפשרים לאור לעטוף אותנו. מדיטציה מנקה את הדרך ומנטרלת את השליליות שיש בתוכנו.

 

תקיעת השופר

השופר יכול להיות כלי מיסטי בעל השפעה מדהימה, או כפי שכתוב בזוהר, "אין קול בשופר שלא עולה לעולמות העליונים". כאשר הרב מקרב את השופר לשפתיו ומשמיע קול, זהו אינו מעשה סמלי – תקיעת השופר היא כלי של טיהור מידי, בעל השפעה על הכוחות השליליים בחיי כל הנוכחים בבית הכנסת, ואף על שליליות בעולם כולו.

 

ראש השנה הוא זמן של פתיחות בכל הקוסמוס, היוצר מנהרה למחשבות שלנו ומאפשר לנו לחזור אל העבר, לרגעים שזקוקים תיקון. כאשר אנו מגיעים לרגעים אלה עם המודעות הנכונה ומשתמשים במדיטציה הנכונה, השופר פועל כמו לייזר, מסלק את כל השליליות של מעשינו ומכניס במקומו אור.

 

השופר, יחד עם תפילות ראש השנה, מהווים כלים רוחניים בעל השפעה מועילה. לכן, חשוב להיות במודעות על המעשים שלנו בראש השנה. אנו עולים בפרמטרים של זמן ומרחב בכל יום, מפשפשים ברגעי ההתנהגות השלילית ומבטלים את גורם השיפוטיות. כמו כל נוסע בזמן, אנחנו בונים הלכה למעשה, עולם חדש, כאשר אנו מבטלים את מעשינו השליליים ואת השיפוטיות שלנו כאילו לא היו מעולם.

 

המהות של ראש השנה יכולה להסתכם כמטפורה של גנן, אשר מזריע זרעים בזמנים מסוימים בשנה כדי לגדל פרחים מסוימים. במשך שניים עשר החודשים האחרונים, היו זמנים שזרענו זרעים לא נכונים, שיכלו להתפתח לפירות מסוכנים עבורנו. כעת, בעונה הראשונה של השנה הרוחנית, יש לנו את ההזדמנות לשנות את זרעי העבר ובמקומם לשתול מודעות חיובית של שיתוף. על ידי כך, אנו מאפשרים לפרחים יפים לצמוח בגננו.

העבודה הרוחנית שאנו עושים בראש השנה, באה לידי ביטוי בשלושה תחומים בחיינו. כדי לנסות להבין את משמעותה, יש לקחת בחשבון שלושה תחומים חשובים המשפיעים על העבודה הרוחנית שלנו בראש השנה:

 

א. חיים: כמה זמן ניתן לנו? האם נחיה עוד שנה או שתהיה זאת השנה שבה נעזוב את העולם הזה?

ב. ילדים: האם יהיו לנו ילדים השנה? האם לילדים שכבר נמצאים במשפחתנו יש קשר לאור הבורא? האם אנו, ההורים, נאפשר להם את אור הבורא?

ג. שפע כלכלי: בכמה דרכים ראש השנה מבטא עבורנו שפע? אם ניתנת לנו עוד שנה לחיות, האם יהיו לנו ילדים ומהן הנתונים הכלכליים שישפיעו על חיינו?

 

כיצד ראש השנה ישנה את חייכם באופן מהותי?

מעבר לחשיבותו של החג לחייכם, לילדיכם ולשפע הכלכלי שלכם, ראש השנה ישנה באופן משמעותי את הדרך שבה אתם חווים ומפרשים את כל האירועים בחייכם. ראש השנה פותח את עינינו לעובדה, שאין אנו קורבנות פסיביים בעולם של אקראיות, אלא תמיד בשליטה על גורלנו.

 

ראש השנה הקבלי מעניק לנו את התובנה הזו, ואפילו מספק את הכלים ואת ההזדמנות להפוך את התובנות למעשים. בזמן כזה יוצא דופן, אנו יכולים לראות, שכל מה שקורה בחיינו תלוי בנו. 

כתוב בזוהר:  "שמח הוא חלקו של אחד שמקדש בדרך זו בתפילתו, שקושר את הקשרים ועושה בתיאום עם מדיטציה נכונה, בלי לסטות ימינה ושמאלה". זו חוויה אמיתית של שינוי, תובנה של שינוי – לא רק לשנה הבאה, אלא פשוטו כמשמעו לשאר חיינו.

המשמעות הרוחנית של ראש השנה

 

מה מתרחש במרכז הקבלה בראש השנה?

חגיגת החג נמשכת שני לילות ושני ימים. במשך היום הראשון, אנו מגלים את המעשים השליליים והדינים העמודים נגדנו, כאשר ביום השני אנו דנים בדברים פחות חמורים. השנה, חל החג ביום ראשון בערב ומצוין בדרשה של הרב, תקשורת רוחנית וסעודה מיוחדת. מבחינה קבלית, לסעודות יש משמעות וחשיבות, כיוון שהמזון מהווה חגיגה לעבודה הרוחנית שלנו. זמני הסעודות מהווים איחוד לגוף ולנפש. 

 

היום למחרת, היום הראשון של החג, מתחיל עם דרשה וקריאת התורה. בהמשך, מתחיל החלק החשוב ביותר – תקיעה בשופר, 101 תקיעות. אם אתם חדשים בעולם הקבלה, אלו הן הזדמנויות שמעולם לא חוויתם כי אין עוד כלי כמו השופר. השופר עשוי מקרנו של האייל, קולו נשמע לא רק מזמנים קדומים בהיסטוריה אלא מעולם אחר. 

 

לתקיעתו של השופר תפקיד רוחני ופיזי גם יחד. עם כל תקיעה, מבטל הרב את כל השליליות שהצטברה במשך השנה לכל הנוכחים בבית הכנסת, ומחליפה באורו של הבורא. אבל האנרגיות השליליות לא נעלמות בלי כוח התנגדות והשופר נהיה קשה לתקיעה. על כן, חלק זה של שמירת  החג דורש זמן. אבל עומק החוויה עבור הרב ועבור כל אחד שמעורב בתהליך רוחני זה, גורם לזמן לחלוף במהרה. 

 

101 תקיעות השופר מתחלקות לארבעה שלבים. לכל אחד משמעות רוחנית משלו וכל חלק מתמקד בהשמטת פן אחר של אנרגיה שלילית:

 

א. שלושים התקיעות הראשונות קשורות לאברהם אבינו, המייצג את האנרגיה השמימית של רחמים וטוב לב. תקיעות אלה מבטלות אנרגיות הקשורות בעבודת אלילים. מבחינה קבלית, זה קורה כאשר אנו נותנים כוח לדברים אחרים במקום לתת כוח לאורו של הבורא.

 

ב. שלושים התקיעות הבאות, קשורות ליצחק ולאנרגיה של קבלה. הקבלה מלמדת אותנו שתקיעות אלה מטהרות את ההשפעה השלילית של גילויי עריות, הקשורים ביחסי מין לא מקובלים ולא ראויים. 

 

ג. שלושים התקיעות הבאות קשורות ליעקב וליחס בין רחמים וצדק. תקיעות אלה, מבטלות את השפעתן של שפיכות דמים, אשר כוללות לא רק אלימות אלא כל דבר הגורם כאב או נזק. הקבלה אומרת, שאפילו גרימת מבוכה לחבר או לאדם אחר נקראת שפיכות דמים.

 

ד. לבסוף, נותרו 11 תקיעות אחרונות. אלה קשורות לדוד המלך ולאנרגיית מלכות הקשורה בעולם הגשמי. כמו כן, הן קשורות לאנרגיה שלילית ולדיבור שלילי כלפי כל אדם ולנזק שנגרם על ידי רכילות.

 

התוקע מכין את עצמו שלושה ימים לפני החג, על ידי טיהור רוחני, על מנת להיות ראוי וטהור מבחינה רוחנית כדי לתקוע בשופר. התוקע מהווה למעשה צינור של אנרגיה בחג. כמו כן, כל אחד ואחת מאיתנו, צריכים להתמקד בהכנות רוחניות, על מנת להכין עצמנו על ידי תפילות ומדיטציות, ועל מנת לקחת אחריות על כל השגיאות שעשינו במשך השנה. גם אם לא עשינו הכנות לקראת החג, קולו של השופר יטהר אותנו במהלך הטקס של תקיעת השופר.  

 

כאשר נשמעים הקולות האחרונים של התקיעות, זהו למעשה השיא של עונג אמיתי וטהור. היום השני מתנהל באותו אופן שבו התנהל היום הראשון.

 

איחולים מיוחדים

ראש השנה הוא זמן מיוחד לאחל בו איחולים לילדינו, לבקש שפע בכל תחומי חיינו, להתקרב לאורו של הבורא ולבקש כל אשר נפשנו מייחלת. החג הוא הזדמנות לבקש מהבורא עזרה, על מנת שכל צרכינו יתמלאו, ומהבחינה הקבלית לבקש, ששנה זו תביא עמה התחלה של ריענון רוחני לכולנו.

 

Scroll to Top

חיפוש חופשי באתר