חודש תשרי הוא החודש העמוס ביותר בשנה, הן מבחינת רצף האירועים החלים בו והן מבחינת החלונות בזמן שהוא מספק לנו.
בלוח השנה הלונארי (המבוסס על מסלול תנועת הירח המקיף את כדור הארץ) קיימים שני ראשי שנה: ניסן, ותשרי.
ניסן הוא ראש השנה לאורות שמתגלים עם יציאת מצרים (בכל שנה בחודש ניסן אנחנו יוצאים משעבוד לגאולה).
תשרי הוא ראש השנה לכלים, לתוכם נמזג האור המאפיין את תחילת השנה החדשה. לאור בלי כלי אין גילוי, וחודש תשרי הוא הכלי המגלה את האור.
מבחינה אסטרולוגית, חודש ניסן קודם לחודש תשרי, וזו הסיבה לכך שכל מפה אסטרולוגית (לפי השיטה המערבית והקבלית גם יחד), מתחילה ממזל טלה, שהוא הראשון בגלגל המזלות.
לעומת זאת, א' בתשרי הוא ראש השנה המוכתר בשנה הלונארית.
היומיים הראשונים של חודש תשרי הם ימי דין בהם נשפטים כל בני אנוש, ללא אפליית גזע, דת, מין, גיל וכו'. עשרת הימים הראשונים של חודש תשרי הם עשרת ימי תשובה, כאשר עדיין לא מאוחר מדי לשכנע את השופט והקטגור שאנחנו אכן רוצים ומוכנים לשנות דפוסי התנהגות ומודעות, ובעיקר לשנות את רצון האדם לקבל לעצמו.
לאחר ימי התשובה מגיע היום העשירי בחודש תשרי, הוא יום הכיפורים.
יום הכיפורים הוא יום צום בו שוללים מהגוף כל הנאה שהיא. כאשר הגוף, שהוא הביטוי של רצון האדם לקבל לעצמו, נמצא תחת שליטת המודעות שלנו, אזי אנו יכולים לעלות לרמה של בינה – זוהי הספירה שבה נמצא כל האור, המחסן האין סופי של כל אחד מאיתנו – מי לחיים ומי למוות, מי ינוח ומי ינוע, למי יהיה כסף או קשיים כלכליים, ולמי יהיו ילדים.
בערב היום ה-14 של חודש תשרי חל חג סוכות, שהוא חג יחיד ומיוחד במינו. משך שבעה ימים אנחנו יושבים בסוכה – מין מבנה ארעי עשוי מקרשים או מבדים כאשר הגג – הסכך – עשוי מענפי עץ תמר, או מכל כיסוי זמני אחר, העשוי מענפי עצים, או ממחצלות קש למיניהן.
סודו של חג הסוכות הוא בפתח הקוסמי שמתקיים בו – חלון בזמן – המאפשר לנו לקבל אור אין סוף, אור מקיף, שילווה אותנו בשנה הקרובה.
בימים אלה כדאי לאכול בסוכה, ואפילו לישון בה כיוון שלפי האמונה השהות בסוכה אמצעי למשוך בריאות גופנית ונפשית ל-DNA הפרטי שלנו, אם על ידי הזמנת האושפיזין ואם על ידי הברכות הנאמרות על ארבעת המינים.
האושפיזין: במהלך שבעת ימי הישיבה בסוכה, אנחנו מזמינים אליה שבעה אושפיזין, אורחים – אורח אחד מדי יום. האושפיזין הם אברהם, יצחק, יעקב, משה, אהרון יוסף ודוד המלך. כל אחד מהאישים הללו הוא מרכבה לאנרגיה מאוד מיוחדת ומסוימת.
כאשר אנו מזמינים אורח (אושפיז) מסוים לסעוד עמנו בסוכה, אנו מתחברים לאנרגיה של אותה מרכבה – חסד, גבורה, תפארת, נצח, הוד, יסוד ומלכות – ומייסדים בתוכנו את אותה האנרגיה, שתלווה אותנו למשך השנה הקרובה.
ברכת ארבעת המינים: פעולה חשובה נוספת שאנו מקיימים בסוכה היא הברכה על ארבעת המינים – אתרוג, לולב, הדס וערבה. ארבעת המינים הם הנשק האישי שלנו, המעניק לנו כוח מגן מפני הכוחות השליליים הקיימים ביקום. ע"י נטילת הלולב אנחנו מושכים אור של רחמים.
שמחת בית השואבה: בחג הסוכות אנחנו גם חוגגים את שמחת בית השואבה, אז היה נוסך הכהן הגדול מים על המזבח. עניין ניסוך המים ושמחת בית השואבה מופיע בספר הזוהר בפרשת פנחס, העוסקת בסיום המבול בזמנו של נח. הזוהר מסביר שבמהלך חודש תשרי הלכו מי המבול ופחתו, ובסופו של דבר פסקו בחג הסוכות, אז נחה התיבה על הרי האררט.
תפילות לשפע ושגשוג עולמי: בזמן שהיה קיים בית המקדש, נהגו בשבעת ימי החג להקריב שבעים פרים כנגד שבעים אומות העולם, על מנת להעביר אנרגיה חיובית לכל עם ועם ולהביא שלום ושגשוג לכל העולם. היום אנו לא מקריבים קורבנות, ובמקום זה ישנן תפילות המכוונות להעביר הלאה אנרגיה של שלום ושגשוג לכל העמים.
מטרתה הראשונית של המערכת המורכבת של חגי תשרי היא לטהר את הכלי הרוחני שלנו; לאחר שעברנו את כל המשוכות והגענו למאגר האנרגיה, בינה, אנחנו מתחברים לאור באמצעות הסוכה, וארבעת המינים המחברים אותנו לזעיר אנפין ולמלכות. לאחר מכן, בשמחת בית השואבה, אנחנו מתחברים לכוח המים החיובי שלפני המבול, לפני שהמים איבדו מכוחם הראשוני.
שיאם של חגי תשרי הוא שמחת תורה: לאחר שבכל שבת קראנו פרשה אחת, אנו מסיימים את הקריאה בשמחת תורה, ומתחילים מבראשית. בחג זה אנו מקבלים יכולת להתרפא מסרטן, או ממחלות קשות אחרות.
ביום זה מחסן האנרגיה האינסופי פתוח, ואין הגבלה לכמות האור שאנו יכולים למשוך לחיינו למשך כל השנה. בשמחת תורה אנחנו מקבלים אור מקיף, חיבור עבר-הווה-עתיד כאחד, ולכן הוא מהווה הזדמנות פז לבטל כל כאוס מחיינו.
המימד האסטרולוגי של חודש תשרי:
מבחינה אסטרולוגית שליטו של חודש תשרי הוא כוכב נוגה, המסמל את בני מזל מאזניים, שנולדו בחודש זה.
על פי ספר יצירה, האות פ' בראה את נוגה, והאות ל' בראה את מזל מאזניים.
נוגה הוא הכוכב השולט על אהבה, כסף ואומנויות. האות ל' בנויה משני משולשים, החיבור לעולם הפיסי וחיבור לעולם המטאפיסי גם יחד.
בני מזל מאזניים הם אנשים נעימי הליכות, חביבים השואפים לְרַצות את כולם. לבני מזל זה חשוב מאוד מה חושבים ומה אומרים אנשים אחרים, ובעצם הם "עושי שלום". יש להם יכולת לראות את שני צידי המטבע של כל בעיה ולכן גם קשה להם להחליט לאיזה צד הם נוטים. בני מזל מאזניים טובים בעסקים, שם הם עשויים לגלות החלטיות ונחישות.
מאזניים הוא מזל יָזָם, מלא כוח ויוזמה. אמנם קשה לו להחליט אבל כאשר הוא סוף סוף מקבל החלטה הוא נחוש ויודע את אשר הוא באמת רוצה.
בן מזל מאזניים יתגלה כאוהב מוסיקה, שירה ויין, נוח לבריות, סימפטי ואהוב. הוא מתווך ומשכין שלום בין הניצים, ומתאים לשמש שופט, עושה צדק ורודף שלום.
מזל מאזניים שולט על האוזניים והכליות; היות ומוסר כליות עלול לגרום בעיות בכליות, כדאי להסיק מסקנות מכל טעות שאנחנו עושים, לשנות ממנהגינו ולהימנע מפגיעה בכליות שלנו.