מאז ההתגלות על הר סיני, נכתב הרבה על עשר הדיברות שניתנו אותו זמן, אבל מעט מאוד על המשמעות העמוקה של מקומן בהתפתחות ההיסטורית של המין האנושי. ועם הזמן, החשיבות והרלוונטיות של עשר הדיברות פחתו באופן קיצוני, עד לנקודה שבה הוקדשה לנושא הזה מעט מאוד תשומת לב. כל הדתות המתחקות אחרי מקורן הרוחני שמות דגש מועט מאוד, אם בכלל, על הקשר שלהן לאירועים שהתרחשו על הר סיני.
מתן תורה נחשב לנקודת הפתיחה של שלוש הדתות הגדולות, עם ערכה מושלמת של דוקטרינות הנובעות מעשר הדיברות בהן דבקים העוקבים הנאמנים, פחות או יותר, בהתאם למחויבותם לאמונתם. אם כן, מדוע המלים של המגילה המקורית של עשר הדיברות נעשו עניין פעוט כל כך? התשובה נעוצה בעובדה שמיתוסים ואגדות מקיפים את הרגע החשוב הזה בזמן, והם אכן רק זה – אגדות, סיפורים, כרוניקות ומעשיות.
לאורך הדורות, מתן התורה הובן ופורש לא נכון באופנים שונים. חלק הבינו שמתן תורה היה ייסוד של דת חדשה. אחרים הבינו אותו כהצגת עשרת הדיברות, קוד התנהגות אתי ומוסרי עבור האנושות. ואחרים פשוט הכחישו את קיומו מכל וכל.
אז מה מכל אלה הוא מתן תורה? על פי הקבלה, אף אחד מהפירושים הנ”ל אינו התיאור המדויק של מתן תורה. בעוד כמות עצומה של דיו נשפכה על הרגע ההיסטורי הזה בזמן, תאריך ההתרחשות שלו כמעט ואינו מוזכר. אני מאמין שזוהי הסיבה לכך שמתן תורה שקע בתהום השכחה. מנקודת ראות קבלית, הזמן שבו התרחש אירוע חשוב מספק הבנה עמוקה של האירוע. החודש שנועד למתן תורה היה סיוון, מזל תאומים. הכוכב השולט על חודש תאומים הוא מרקורי. ובדיוק מסיבה זו, בזכות ההשפעה השמימית שלו, מתן תורה וכל מה שהוא מייצג התרחש במימד הגשמי של האנושות.
כתוצאה מכך, נקודת התחלה טובה לחקירתנו את תופעת ההתגלות על הר סיני תתחיל בהבנה מעמיקה של שתי הישויות השמימיות של גלגל המזלות, מרקורי [כוכב] ותאומים. תאומים, המזל השלישי, והחודש השלישי בלוח השנה העברי, נברא, על פי כתב יד קבלי שנכתב לפני 4000 שנים בידי אברהם אבינו, הנקרא “ספר יצירה”, על ידי האות העברית ז’. מרקורי, הכוכב השולט על החודש השלישי, נברא על פי ספר יצירה בידי האות ר’. יחד, שתי האותיות האלה יוצרות את המילה “רז”.
בעוד הדת הכחישה בדרך כלל כל קשר בין גופים שמימיים ובין השפעתם על כדור הארץ ותושביו, הזוהר מצהיר במפורש שהתורה אינה מובנת כלל ללא פרשנות אסטרולוגית. ללא כל ספק, הפחד מהבלתי נודע [השפעות שמימיות] גרם לזרם המרכזי של הדת להתבצר בעמדותיה, שהיו או להתעלם כליל מההשלכות האסטרולוגיות על ההתנהגות האנושית ועל הסביבה, או פשוט לדחות על הסף את מעין הידע העצום הזה ולהאשים את העוסקים בו בכפירה.
כדי לפענח את השפעת חודש סיוון ומזל תאומים על האנושות, חשוב להבין את פירוש המילה “רז”, שהוא גם סוד וגם אור. הערך הגימטרי של המילה “רז” הוא 207, אותו ערך מספרי של המילה “אור”. אם כן, במילה הזו בת שתי האותיות צפון סוד היקום, האור או כוח האור של הבורא.
פירוש הדבר הוא שכוח האור מכיל את כל הסודות של היקום. ומה שהבינו המקובלים לגבי סודות היקום, הוא שכאשר אדם מתחבר לכוח האור, כוח האור מסלק את כל צורות החושך והכאוס. אפשר להשוות זאת לחדר חשוך שבו החושך נעלם כאשר מדליקים את האור.
חושך, או בן הלוויה שלו, הכאוס, מגיע בצורות שונות, כמו מוות, מחלה, קשיים כספיים, או יחסים כאוטיים. חיבור לכוח האור מביא בהכרח לחיסול כל צורות הכאוס. כוח האור מכיל את התשובות ההכרחיות לבעיה כיצד לשחרר את עצמנו מהשעבוד לכאוס. ברגע שהאור מופעל, הכל נעשה בהיר וברור מאוד ואין שום חוסר ודאות. כבלי הספק נקרעים ומתנתקים כדי לאפשר לוודאות ולרווחה להופיע שוב ולהאיר.
בנוסף, מצהיר הזוהר, חודש תאומים הוא החודש השלישי של השפעת הרבע הראשון של השם המפורש. שנים עשר המזלות נבראו כתוצאה ישירה של פעולת השם המפורש, שם הבורא בן ארבע האותיות שמכיל מערכת אנרגטית שלמה של מודעות ימין, מודעות שמאל, ומודעות קו אמצע, כלומר נתינה, קבלה וכוח התנגדות. חודש סיוון, או תאומים, מכיל את האנרגיה החזקה והנעלה ביותר מכל האנרגיות של קו האמצע. הסיבה לכך היא שכאשר אברהם אבינו הציב את תאומים במקומו המסוים, כלומר כמזל אוויר או השפעת האנרגיה של קו אמצע, תאומים הפך לאחד משלושת מזלות האוויר הכוללים את מאזניים ודלי.
עבור הקורא שאינו מודע להשפעות השמימיות, הרי שארבע האותיות של השם המפורש מגלמות את ארבעת היסודות, מים, אש, אויר ואדמה. כל אחד מאלה מכיל את מערכת שלושת הקווים של ימין, שמאל ואמצע. מאזניים הוא המים, או קו ימין של מזלות האוויר, בעוד דלי הוא האש או קו שמאל.
מה מיוחד כל כך בסיוון או תאומים הנושאים את השפעת האנרגיה המיוחדת למזלות האוויר? למה בדיוק התכוון הזוהר כאשר הדגיש את משמעות העובדה שסיוון הוא החודש השלישי?
כאן שוכנת ההתגלות המדהימה של חיי הנצח. מושג חיי הנצח הוא מושג שישאיר את רובנו המומים. לקחת את רעיון חיי הנצח לקיצוניות ולנעול אותו בתוך מזל תאומים זה בהחלט מרתיע.
עם זאת, בתוך הידע הבל יאומן של ספר הזוהר שוכנת ההתגלות הגדולה ביותר בתולדות הזמן. ומה שהופך את הזוהר ליצירה הסמכותית ביותר, היצירה שתגאל את כל האנושות ממצב של כאוס מתמשך, היא ההצהרה של משה רבנו עצמו, “רק בזכות הספר שלנו [הזוהר], ורבי שמעון, תהיה לעולם הזדמנות להתחבר לעץ החיים”, למימד שבו מוות, חוסר ודאות וכאוס פשוט לא קיימים.
דבר נוסף, ושווה בחשיבותו, הוא פשטות הרעיונות המהפכניים של עידן הדלי הזה ומציאות הקוואנטום של המאה העשרים. למרות שמושגי הזוהר עשויים להישמע לרבים קשים להבנה, עמוקים וממש לא יאומנו, הרי שכיום מיישר המדע קו עם אמיתות הקבלה. והראשונה מבין תחזיותיו הרדיקליות היא תחזית האלמוות וחיי הנצח.
שבועות ספורים לאחר שתופעת חיי הנצח והשיטה שבאמצעותה יש להביא את חיי הנצח לידי מימוש הופיעו במרכז שלנו, הופיעו גם פריצות דרך מדעיות בנושא זה. והמושג החדש הזה, למרות שנתקל בקשיים גדולים להתקבל על דעת ההמון, הוא עניינם של חודש סיוון ומזל תאומים.
יש רק קומץ אנשים שמודעים לכך שחיי הנצח, למרות שהיו קצרי מועד, התרחשו בזמן מתן תורה. למעשה זה בדיוק המסר בן אלפי השנים המוצפן בדפי ספר הזוהר! יום אחד יהיו שוב האנשים מודעים למהות ההתגלות הזו ומטרתה. בוודאי שמטרתה לא הייתה לייסד דת. נהפוך הוא, באותו רגע בזמן, כתוצאה ישירה של יציאת מצרים, נעשו בני ישראל מודעים לשליטה על עולם החומר ועל הכאוס של העולם הפיזי.
עשר הדיברות היו מבנה הדי. אן. אי. שבאמצעותו אפשר לסלק כאוס אחת ולתמיד. האותיות, המלים והפסוקים שלהן עוצבו בדיוק כדי לתעל את כוח האור של סיוון ותאומים. במלים אחרות, מתן תורה ועשר הדיברות איפשרו את גילוי כוח האור, שזמין בכל שלמותו רק במשך התקופה הזו. כוח האור אינו נגיש במשך אף חודש אחר בשנה כפי שהוא זמין ונגיש לנו במהלך חודש סיוון.
מה שעולה מהאמור לעיל הוא שמשמעות חודש סיוון אינה מה שהעולם הבין לגבי מה שהתרחש בפועל על הר סיני. המשמעות החשובה והעיקרית של מה שהתרחש על הר סיני הייתה חיסול המוות והכאוס. האירוע המכונן הזה יכול היה להתרחש רק בסיוון, מכיוון שסיוון מאופיין במילת הצופן “רז”, המספרת את הסיפור כולו. האור בשלמותו הופך לזמין ונגיש לשימוש כל האנושות במהלך חודש סיוון. מגילת התורה והצגתה על הר סיני היו בעלות חשיבות משנית. כדי לאפשר לכוח האור לגבור על המוות ולנצח אותו נחוץ היה ערוץ וכלי.
כתוצאה מכך, ההיבט היותר משמעותי של מתן תורה היה התגלות כוח האור שהיה עד אז מוסתר וחבוי. עם זאת, כדי לזכות בהתגלות שחמקה מידי האנושות מאז חטא אדם, נדרש גם גילוי המגילה. המגילה, התוכנה השמימית, תאפשר עכשיו לאנושות גישה אל הכביש המהיר של עץ החיים.
לכן, שבועות, החג המנציח את מתן תורה על הר סיני, הוא הרבה יותר מאשר עוד אחד מאותם חגים מסורתיים. מתן תורה על הר סיני היה אירוע אוניברסלי. התורה הוצגה לכל 70 העמים ב-70 שפות. אבל בני ישראל קבלו את הכלי החזק ביותר לגילוי כוח האור בכל שלמותו, את המגילה בשפה העברית.
אבל בעידן הדלי הדברים משתנים. המודעות לגבי אפשרות חיסול מוחלט של הכאוס מעולם לא הייתה כה בשלה ומתקדמת. לאחר אלפיים שנים של התעלמות, האנשים, ולא המנהיגים, הם שעומדים בקדמת המאבק להעלאת המודעות האנושית. נבואתו של רבי שמעון מתחילה להתגשם. האנושות אכן נמצאת בעיצומה של מהפכה אינטלקטואלית. אנשים רוצים לדעת ומסרבים לקבל הסברים מעורפלים על מטרת הקיום שלנו ועל נוכחות הכאב והסבל.
לפני שאסיים את המסר החשוב הזה לכל העולם על חודש סיוון, איני רוצה להתרשל במלאכתי ולהחמיץ את הקשר החשוב בין מתן תורה וחודש תאומים. למרות שהמקום שהוקצה למאמר הזה אינו מאפשר הסברים נרחבים מדי, אני מרגיש חובה לעצמי ליצור פתח שדרכו כל אדם יוכל להציץ אל הסילוק העתידי של כאוס מחיינו.
מהי המודעות שמאחורי האינטליגנציה האנרגטית של מזל אוויר? מדוע קשור מזל האוויר תאומים קשר בל יימחה אל חיי הנצח? בחכמת הקבלה, “אוויר” מסמל את מודעות כוח ההתנגדות של היקום שלנו. בדיוק כשם שחוט הלהט בנורה, עם טבעו הפרדוקסאלי המסרב לאפשר לזרם החשמלי לזרום, מאפשר למרות זאת לנורה להאיר, כך גם המין האנושי, כשהוא מתרגל כוח התנגדות כנגד סיפוקים מיידים ואנוכיים, מאפשר לכוח האור להיכנס, להאיר, ובכך לסלק את החושך ואת המוות מחיינו. מילוי סיפוק והגשמה הם תוצאה טבעית של כוח התנגדות.
חודש סיוון שופע מודעות ואנרגיה של כוח התנגדות. כשאנו נכנסים לאנרגיה המדהימה של סיוון, אנו מזרזים את סגירת המערכות של הרצון לקבל לעצמו בלבד, שהוא עמוד התווך של מודעות השטן והמוות. סגירת המערכות של השטן מגלה את האור, שמסלק את החושך.
המודעות שחיי הנצח היא מציאות מאוד מוחשית ואמיתית הופכת את חלום סילוק הכאוס והמוות לאפשרות ממשית. הסוד שמאחורי מתן תורה שוכן בסגירת המערכות של הקו השמאלי או מודעות “הרצון לקבל לעצמו בלבד”. העניין הוא עד כדי כך פשוט וברור.
התגובה לרצונות השליליים שלנו לא חייבת להישאר עוד בעיה שאי אפשר להתגבר עליה. התבוננות בהתנהגות האנושית מבהירה שהבעיה עולה כתוצאה מכישלון האנושות להשיג אנרגיה של איזון, של כוח התנגדות, של קו האמצע. מדוע הסיכויים להסרת הכאוס מחיינו הם מציאות אפשרית בהחלט?
התשובה שוכנת במלים של המקובל הגדול רבי שמעון האומר שבעידן הדלי יופיע הידע שמאפשר לנו להגיע ליעדנו, שהוא הגשמת חיי הנצח.
אנו על סף עשית היסטוריה. סוף סוף יתחילו בני האדם לקבוע את גורלם ולשלוט בו. מעולם לא היה בהיסטוריה זמן מתאים יותר שבו יוכלו חיי הנצח להיות למציאות ממשית. בואו נאפשר לזה להתרחש.
המאמר פורסם במקור ב”קבלה מגזין”, כרך 1, גיליון 3, מאי 1996