ליצור שינוי עולמי, צעד אחר צעד
עם הכניסה לחודש חשוון, או עקרב, יש הבנה עמוקה ורבת עוצמה. בחודש מאזניים שזה עתה הסתיים, הוכנו הימים בידי היקום ומולאו בהזדמנויות גדולות למשוך אור, ויש אנשים שטועים לחשוב שהסיבה לכך שאין ימים מיוחדים כאלה של תקשורת בחודש חשוון, חוץ מראש החודש, היא שזה חודש שאין בו הרבה אור זמין; אבל לא כך הוא הדבר. כפי שניווכח לדעת, עקרב הוא חודש שבו כל אחת ואחד מאתנו באופן אישי יכולים לגלות יותר אור מכל חודש אחר בשנה, כמו גם ליצור יותר שינוי עולמי.
רב אשלג מצטט לימוד מבנו של רבי שמעון רב יוחאי, רבי אליעזר. הוא אומר שאדם חייב לחיות את חייו מתוך ראית העולם כמאוזן – חיובי ושלילי, טוב ורע. וכל אדם גם חייב לראות את עצמו כמאוזן. לכן, כל מעשה של חיוביות, נתינה וגילוי של אור מעלה את כל העולם. ולהפך, כל מעשה של שליליות, אנוכיות, וכל מה שפוגע באדם אחר, משנה את האיזון הכללי של העולם לשלילי.
רבי אליעזר אומר שאדם חייב לחיות את חייו עם המחשבה שהעולם, ואנחנו, נמצאים כל רגע באיזון מדויק בין החיובי לשלילי, ושמעשה אחד יכול להטות את כף המאזניים ולהפר את האיזון. מעשה אחד חיובי יטה את האיזון שלנו ושל העולם לחיובי, בעוד שמעשה שלילי אחד של אנוכיות יטה את האיזון גם שלנו וגם של כל העולם לעבר השלילי. הוא אומר לנו שאם נוכל לחיות את חיינו עם המודעות המתמדת הזו, אז נממש את המטרה שעבורה הגיעה הנשמה שלנו לעולם הזה.
אבל רב אשלג אומר שעלינו להבין מה פירוש הדבר; האם אנו באמת מאמינים שבכל רגע נתון אנו, והעולם, נמצאים באיזון מדויק בין החיובי והשלילי?
רובנו רוצים לעשות את הדבר הנכון, אנו רוצים לעשות מעשים של נתינה, אנו רוצים לעשות מעשים שיחברו אותנו לאור הבורא ולקבל את הברכות שמגיעות כתוצאה מכך. כאשר אנו נותנים, אנו נותנים מסיבות שונות. לפעמים, מעשה אחד של נתינה נגרם מתוך מחשבות וסיבות שונות. לפעמים, אנו עושים מעשה של נתינה, מעשה של חיבור, שהוא לגמרי למטרת הנתינה ולא מעורבים בו שום רצון אישי או מחשבה אישית. אבל זה נדיר מאוד. ולמרות שמעשים של נתינה בוודאי טובים יותר מאשר לא לתת כלל, הם לא תמיד נקיים וטהורים. למשל, אנו נותנים לחבר, כי הוא גם נותן לנו. זו לא נתינה טהורה, וזה בסדר, כי אנו לא אמורים להיות מושלמים כל הזמן. אבל אנו חייבים להבין שהמטרה הרוחנית שלנו בעולם הזה היא לא להיות רק אדם טוב, ולא רק לעשות מעשים של נתינה, אלא שכל אחת ואחד מאתנו באופן אישי חייבים לדעת ששינוי המודעות שלנו גם הוא משפיע על העולם ומשנה אותו.
מטרת חכמת הקבלה, כפי שאנו אומרים לעתים קרובות, אינה רק להביא יותר אור וברכות לחיינו; המטרה האמיתית של החכמה הזו, הסיבה לכך שהיא הובאה לעולם הזה לפני אלפי שנים, היא ליצור שינוי בעולם. תארו לעצמכם שהרוב, או לפחות מסה קריטית של האנשים בעולם היום היו מגלים יותר אכפתיות לאחרים ודואגים להם יותר מאשר לעצמם. ואם נהיה כנים עם עצמנו, איזה אחוז מתוך היום, השבוע או החודש שלנו ממוקד באופן טהור באחרים? אנו חייבים להגיע לידי ההבנה שהתמקדות טהורה באחרים היא הדרך לשנות את העולם.
עקרב הוא חודש שבו אנו יכולים לעשות דברים גדולים ולפתוח את המודעות שלנו למושגים הגדולים יותר הללו, לא רק ליצור שינוי אישי ולהביא לחיינו אור וברכות אישיות, אלא להשפיע על העולם כולו ולגרום לשינוי עולמי…אם כן, איך נעשה זאת? באמצעות מעשים טהורים של נתינה; כפי שרב אשלג אומר לנו, ככל שפעולת הנתינה טהורה יותר, גדול יותר שינוי המודעות, וגדולות יותר ההשפעות על העולם וגדולים יותר השינויים שבעולם.
כאשר מספיק אנשים יעשו מספיק מעשים נתינה טהורים, ישתנה העולם. לכן, המודעות שבה יש להתמקד החודש הזה היא לעשות מעשה אחד של נתינה טהורה, מעשה אחד של נתינה שלא ייתן לנו שום תועלת אישית; מכיוון שהמעשה הזה ישנה את המודעות של כל העולם, והעולם זקוק לעוד ועוד מעשים כאלה. פשוט להבין, שאם רוב אנשי העולם הזה ידאגו יותר לאחרים מאשר לעצמם, העולם ישתנה. כפי שאמר רב אשלג, כל מקורות המלחמה, ההרס והחורבן שבעולם הזה לא יוכלו להתקיים יותר ברגע שנראה את טובת האחר לפני טובתנו אנו. ולכן, המעשה הטהור ביותר שיכול לשנות את העולם הוא מעשה שנעשה רק מתוך דאגה לטובתו של האדם אחר. כאשר אין לאדם כל רצון לקבל, בכל רמה שהיא, מהמעשה שהוא עושה, זה מתחיל, או ממשיך, את תהליך שינוי המודעות של העולם.
שינוי המודעות של העולם לא מתרחש בבת אחת. הוא מתרחש לאט. זה כמו לשים גרגירי סומסום בצד אחד של המאזניים, ומשהו כבד מאוד בצד השני. גרגר אחד של סומסום לא משפיע הרבה, אבל במשך הזמן, אם נמשיך להוסיף את גרגרי הסומסום לצד השני, זה יטה את כף המאזניים. וזה מה שאומר רב אשלג כאשר הוא מדבר על ראית העולם כמאוזן וראית העבודה שלנו כשינוי האיזון, כהטיית כף המאזניים. אנו יודעים שזה ייקח זמן, אבל מעשים טהורים של נתינה, והמודעות של המעשים האלה, יעשו את השינוי הזה.
ולכן אנו חייבים, במיוחד בחודש עקרב, לבקש שהרצון והמיקוד שלנו יהיו בידיעה שהעבודה שלנו אינה רק להיות רוחניים למען עצמנו ולמשוך אור וברכות לעצמנו, אלא להשפיע על שינוי עולמי, ליצור שינוי עולמי של מודעות. זה מתרחש, כפי שמסביר רב אשלג, ממעשים טהורים של נתינה. לכן, כשאנו נכנסים לחודש זה של שינוי גדול, אנו חייבים לשאול את עצמנו: מתי הייתה הפעם האחרונה שבה עשיתי מעשה טהור של נתינה? וחשוב מזה, מתי עשיתי אותו כשרצוני היחיד היה אך ורק לשנות את מודעות העולם?
זוהי מהותו של חודש עקרב. לתפוס את ההזדמנות לעשות שינוי, להבין שעלינו לבחור, פעם אחת ביום, לעשות מעשה של נתינה מתוך ידיעה שזה לא יועיל לי כלל. אנו נעשה אותו מכיוון שנרצה שהוא יהיה עוד גרגר אחד של סומסום על כף המאזניים של העולם אשר בבוא הזמן, ישנה את המודעות הכללית של העולם.