הסמלים שאנחנו רואים בחלום אינם כפשוטם. הקבלה מלמדת, שההקשר של כל סמל, כמו גם אישיותו של החולם, עברו והנסיבות הנוכחיות של חייו, משפיעים על משמעות החלום. למעשה, בכוחם של כל אלה לשנות ואף להפוך את משמעותו של החלום, כך שפותרי החלומות על פי חכמת הקבלה מציעים לא להיצמד למשמעות של סמלי החלום.
ישנו פתגם שאומר: “מה שטוב לפלוני, רע לאלמוני”. במילים אחרות, הופעתו של נחש בחלום יכולה להתפרש אצל אנשים שונים באופן שונה, בהתאם לאירועים המסויימים ולאסוציאציות הנוספות בחלום, ובהתאם לאופיו של החולם. זה מסובך אף יותר כשהסמלים באים במשולב עם סמלים נוספים.
הכוח להפוך את השלילי לחיובי
חלום שלילי אינו אמת מוחלטת. זוהי קריאה לנקוט פעולה כדי לשנות משהו או להשפיע על משהו בחיים האמיתיים. לכן, אין זה משנה מהם פרטי המסר שנמסר לנו בחלום, עלינו לזכור שיש לנו את היכולת ואת הכוח להפוך לחיובי גם את מה שהופיע בחלום כאלמנט שלילי, ויש לנו האמצעים לשנות את דפוסי התנהגותנו בעולם ולהתגבר על החולשות שלנו. הרי החיים אף פעם לא מבקשים מאתנו לשנות את מה שאין ביכולתנו לשנות.
הדוגמאות הבאות אינן אלא הנחייה ראשונית וכללית לסמלים שיכולים להופיע בחלום:
צמחים
עצים
העצים הם סמלים בעלי עוצמה רבה. עצים שנעקרו מהשורש או עצים שנפלו מהווים כמעט תמיד אות אזהרה מפני בעיה, פאניקה או קונפליקט שממתינים לחולם או לקהילתו. טיפוס על עץ מצביע על כבוד שעומדים להעניק לנו בחיינו. עץ בפריחתו מהווה סימן חיובי למזל טוב. כאשר אנו רואים פרי על עץ, זוהי בדרך כלל קריאה להתחבר ולשתף פעולה עם אדם חשוב שהעץ מסמל אותו.
חיטה ושעורה
חלומות שכוללים חיטה ושעורה הם כמעט תמיד חלומות חיוביים. החיטה מבשרת על נסיבות טובות יותר ועל שלווה. השעורה חוזה את הפיכת השלילי לחיובי ומצביעה על שינוי בהתנהגות ועל תיקון צפוי של טעויות העבר.
בעלי חיים
המשמעות שמסמלים בעלי חיים המופיעים בחלום תלויה לא אחת במערכת היחסים שמתנהלת בזמן החלום בין החולם לבין בעל החיים. לדוגמה, אם אנחנו מוליכים את בעל החיים, הפתרון שונה מאשר במצב בו בעל החיים הוא זה שמוביל אותנו.
אריה
אם אנחנו רואים את עצמנו מנצחים במאבק עם אריה, הדבר מצביע על הצלחה מול היריב. לעומת זאת, אם אנחנו רואים את עצמנו שרועים לצד האריה, פירוש הדבר שהאויב יהפוך לחברנו ושהשלום ישכון בינינו.
צבי
הצבי הוא כמעט תמיד סמל התמימות. הריגת צבי בחלום מהווה אות אזהרה מפני שפיכת דם טהור ומצביעה על סכנת פגיעה, פיזית או רגשית, במישהו חף מפשע. אם אנחנו מקבלים צבי במתנה, צפויות לנו שמחה ותחושת חשיבות.
ציפורים
כמעט כל סוגי הציפורים המופיעים בחלום, פרט לינשוף ולשקנאי, מהווים סימן חיובי. האווזים מהווים אות לכבוד וחוכמה. לכידת נץ בחלום מהווה סימן למזל טוב שממשמש ובא. ראיית נשר במעופו צופה חשיבות וכבוד. עורב שעף לכיווננו מהווה הבטחה לכך שעומדת להגיע תמיכה רוחנית או גשמית.
ביצים
הביצים מייצגות את רצונו או את שאיפתו של החולם. ביצה שלמה מצביעה בדרך כלל על רצון שלא התגשם או על בקשה או צורך שלא מולאו. ביצה שבורה מצביעה על מילוי בקשה ומימוש תקווה. הדבר נכון גם לגבי כל דבר שאפשר לפתוח, כגון אגוז, צנצנת זכוכית או אפילו אגרטל. כאשר הם שלמים, תוכנם נסתר מן העין וכאשר הם שבורים מתגלה תוכנם.
יסודות
מים
למים משמעויות רבות ושונות, בהתאם להקשר. לעיתים למים משמעות של טיהור; במקרים אחרים המים מסמלים מבול, הצפה, אובדן שליטה וכאוס. חלום על גשם מרענן מהווה בדרך כלל סימן לנסיבות טובות יותר, או לחדשות טובות. אם אנחנו רואים את עצמנו שותים מים טהורים ונקיים, זה מאוד חיובי ומצביע על שקט, שמחה ושלווה, במיוחד אם מקור המים במעין או בבאר. גם השחייה בים לא גלי או בבריכה מהווים סימן חיובי המצביע על איחוד קרוב עם אנשים רוחניים. לעומת זאת, מים סוערים או מים עכורים נחשבים כמבשרים על קשיים.
אדמה
אם בריאותנו טובה ואנחנו רואים את עצמנו חופרים באדמה או סוחבים חול, החלום נחשב ניטראלי בדרך כלל. אם אנחנו חולים, חלום מעין זה מהווה אות אזהרה בנוגע למצבנו הפיזי, ומצביע על כך שעלינו לנקוט פעולה כדי לתקן חולשה גופנית או חולשה רוחנית בסיסית.
אש
האש נחשבת לכוח הרסני ובלתי מרוסן, וחלום על אש עשוי להצביע על בעיות בקהילה, במדינה או בחייו של החולם עצמו. למשל, אם אנחנו רואים את ביתנו עולה בלהבות, הדבר מצביע בדרך כלל על ויכוח שעומד לפרוץ. לעומת זאת, אש מבויתת לשימושנו האישי, כגון נר או אח, מצביעה על רוחניות. הדלקת נר בחלום מהווה סימן חיובי, כיבוי נר מהווה סימן שלילי.
רוח
גם לרוח אופי כפול, הנקבע לפי ההקשר. כאשר אנחנו חולמים שהרוח נושאת אותנו – הדבר עשוי לבשר על כך שנהיה בעמדת סמכות או נחלק הוראות לאחרים. לעומת זאת – רוח רעה עשויה להזהיר מפני חורבן, מחלה או ויכוחים.
אלה הם רק מעט מסמלי החלומות.
רשימה ארוכה ומקיפה ניתן למצוא בספר “the dream book” מאת יהודה ברג.
את הספר ניתן לרכוש בחנות המרכז לקבלה, בן עמי 14, תל אביב