בשבת שופטים, בקריאה של פרשת שופטים, גילה הרמב”ן, רבי משה בן נחמן, סוד חשוב מאוד על הפסוק “צדק צדק תרדוף”. [דברים, פרק טז’, פסוק כ’]. קודם כל הוא נותן, כהרגלו, פירוש והסבר המבוסס על הבנת הפשט של המלים. הרמב”ן מצטט מספר המכיל סודות קבליים ונקרא “ספר הבהיר”, שכתב רבי נחוניה בן הקנה, מחבר התפילה “אנא בכוח”. הוא אומר שיש כאן סוד אותו הוא מסביר, המבוסס על הפסוק הזה.
בספר הבהיר, בפסוקים עד’- עה’, הוא מסביר שכאשר נאמר “צדק”, פירוש הדבר הוא “מדת הדין של העולם”. אין זה הצדק של העולם הפיזי; זה מתייחס ל”דין”, אותו מביא האדם על עצמו כאשר הוא עושה מעשים שליליים, ובכך מעורר שליליות כללית שהעולם חווה. לכן, כשנאמר בתורה “צדק צדק תרדוף” הכוונה היא לדין שקיים על האדם, או על העולם.
לאחר מכן, בסוף הפסוק שמתחיל ב”צדק צדק תרדוף”, נאמר בתורה “למען תחיה וירשת את הארץ אשר ה’ אלוהיך נותן לך”. כלומר, אם תרדוף אחר הצדק, תזכה בחיים. בהתייחס לסוף הפסוק הזה, אומר רבי נחוניה בן הקנה בספר הבהיר, שאם אתם רוצים לזכות בחיים, עליכם לוודא שאתם רודפים אחרי הדין של העולם. ואנו חייבים להבין מה פירוש הדבר, מפני שזה סוד חשוב מאוד. המידה שבה אנו דנים את עצמנו היא המידה שבה אנו זוכים בחיים. אם אנחנו לא דנים את עצמנו מספיק, אז הדין יבוא עלינו מבחוץ וייכפה עלינו ונהיה חייבים להתנקות בכוח.
אם כן, קודם כל אנו מבינים את הסוד שהרמב”ן מצטט מספר הבהיר, מהספר של רבי נחוניה בן הקנה, שאומר שאם אתם דוחפים את עצמכם לדון את עצמכם – ובכך אתם מפחיתים במידה מסוימת את הדין שקיים על העולם ועליכם – אז תמשכו אליכם חיים. אבל אם לא, נאמר שהדין ייכפה עליכם, הדין יבוא ויתגלה.
הסוד הזה יכול להיות מובן מתוך קטע במדרש שאומר שאם יש דין בעולם הפיזי, אז אין דין שבא מהעולמות העליונים. אם אנו יכולים לזכור זאת, יש לקוות שלא נפסיק לעשות תשובה החודש הזה. רובנו יודעים שכאשר אנו מגיעים לחודש בתולה, אנחנו חייבים לעשות תשובה. מדוע? מפני שאנו רוצים לנקות את עצמנו מהשליליות שלנו כדי שהכלי שלנו יהיה שלם ומושלם כאשר נגיע לראש השנה. אבל יש סיבה הרבה יותר חשובה לא רק לכך שאנו חייבים לעשות תשובה כל הזמן, אלא גם לדחוף את עצמנו לרמות יותר עמוקות שלה.
דיברנו קודם על העיקרון שאומר שיש כמות מוגבלת של מאגר שליליות וחושך שבאים על בן אדם. מה יוצר את המאגר הזה? המעשים השליליים שלנו. כאשר אנו עושים מעשה שלילי, אנו יוצרים מקור של שליליות שחייב להתגלות. אבל יש לנו בחירה: או שהדין ייכפה עלינו, כפי שאומר רבי נחוניה בן הקנה בספר הבהיר, או שנבחר לגלות אותו בעצמנו ואז לא תהיה לו יותר אנרגיה.
נניח, רק לשם הדוגמא, שאדם יצר עשרה היבטים של דין. בכל פעם שהוא מתבונן לתוך עצמו כאשר הוא עובר את תהליך התשובה ומתעמק יותר ומוצא יותר, זוכר יותר שליליות ודברים שהוא חייב לשנות, הוא לוקח מהמאגר הדין הזה ומשתמש בו. זו אחת הסיבות לכך שתהליך התשובה ותהליך הדין שאנחנו לוקחים על עצמנו אינו רק תהליך חשוב כדי להפוך להיות אדם טוב יותר או להשלים את הכלי שלנו; התהליך הזה למעשה משתמש במאגר הדין שאמור לבוא על האדם. וזה הסוד שהרמב”ן ורבי נחוניה בן הקנה רוצים ללמד אותנו.
אם נרדוף אחרי הצדק, וזה אומר שנדחף את עצמנו באופנים עמוקים יותר ויותר כדי להביא דין על עצמנו, נשפוט את עצמנו ונמצא דרגות או רמות יותר גדולות של דברים שעשינו לא נכון, אז אם יש דין שהתעורר עלינו כאן בעולם הזה, לא תישאר יותר אנרגיה של דין בעולמות העליונים. אבל, הרמה שבה אנו לא דוחפים את עצמנו למצוא יותר ויותר, אז, למשל, אם מצאנו רק היבט אחד, עשירית של השליליות שלנו, אנו משאירים תשע עשיריות של אנרגיית הדין שלנו בעולמות העליונים. ואז, כפי שנאמר בספר הבהיר, זה יתגלה בחיינו.
אם כן, יש לנו הבחירה לשפוט את עצמנו בחומרה החודש הזה, וזו היא, כפי שאנו מבינים עכשיו, מתנה עצומה. מדוע? מפני שאם נמשיך לשפוט את עצמנו שוב ושוב, ונמצא יותר ויותר שליליות, אז ניקח מתוך ענן השליליות שבעולמות העליונים; ולא יהיה יותר דין בעולמות העליונים שיוכל להתגלות כאן בעולם הזה. וזוהי הבחירה שלנו.
עכשיו אנו מבינים מדוע נאמר: “צדק צדק תרדוף”… אפילו אם אנו חושבים שאנו לא יכולים למצוא היבטים של שליליות, אנו חייבים להכריח את עצמנו לרדוף אחרי דרכים למצוא שליליות בתוכנו החודש הזה, מפני שכל היבט של שליליות שנמצא מסלק חלק מתוך מאגר הדין שעומד להתגלות בחיינו. המידה שבה אנו שופטים את עצמנו החודש הזה – ואם נמצא היבטים של שליליות בזה אחר זה- היא המידה שבה נמשוך חיים, מפני שאף כוח של מוות, אף כוח של דין, לא יישאר יותר בעולמות העליונים. זה סוד עצום ואחת המתנות של השבת הזו ואני מקווה שלא רק נבין אותם, אלא גם נרגיש אותם באמת.