להגיע לשער החמישים של הטהרה
פרשת שמיני מתחילה כך: "ויהי ביום השמיני קרא משה לאהרן ולבניו ולזקני ישראל." כשהוקם המבנה הפיזי של המשכן, עבד משה בתוכו במשך שמונה ימים נוספים לבדו, לפני שקרא לאהרן ולבניו ולזקני ישראל להצטרף אליו.
אנו יודעים שכל מה שמוזכר בתורה אינו מקרי או פשוט; לכן, מדוע שמונה ימים? מה הכוח ורמת המודעות שמתייחסים אליהם כאשר מדובר על ה"יום השמיני?"
ה"חסד לאברהם", שנכתב על ידי המקובל רבי אברהם אזולאי, אומר, "כאשר נברא העולם, נבראו גם 50 שערים של טהרה והתעלות, הנשלטים בידי המלאך מיכאל וכל המלאכים שתומכים בו. כך גם נבראו 50 שערי טומאה, שנשלטים בידי המלאך השלילי ביותר."
המקובלים מלמדים שיש תמיד איזון בין חיובי ושלילי, טוב ורע, אור וחושך בעולם. לכן, יש שתי דרכים בהן יכולות הנשמות שלנו ללכת בחיים; או שהן מתחילות בדרך של התעלות לקראת 50 שערי הטהרה, או שהן בוחרות לרדת דרך 50 שערי הטומאה, או החושך.
ה"ערבי נחל" מסביר שאם לא חווינו מחזור בן שמונה ימים של שינוי מוחלט, אנו לא יכולים לעלות ולעבור באף שער שנמצא מעלינו. נניח שאדם מתחיל את התהליך הרוחני שלו באיזה שהוא מקום בין 50 שערי הטהרה ובין 50 שערי הטומאה. כאשר הוא מתחבר, גדל ומשתנה באופן רוחני במשך 8 ימים רצופים, הוא משלים את התהליך שנדרש כדי לעלות לשער הבא. לכן, אם כל שער דורש עבודה רוחנית של שמונה ימים רצופים, אז העבודה הנדרשת כדי להגיע או לשער החמישים הגבוה ביותר או לשער החמישים הנמוך ביותר תסתכם ב-400 ימים, מכיוון ששמונה כפול חמישים הם ארבע מאות.
לכן, אם אדם מסוגל להיות במסלול רוחני תוך חיבור מוחלט לאור הבורא במשך 400 ימים ברציפות, אז בסוף היום הארבע מאות, הוא ישלים את תהליך העלייה לשער החמישים של הטהרה. כדי שהנשמות שלנו תשלמנה את התהליך הרוחני שלהן, אנו חייבים להתעלות ולעבור דרך חמישים שערי הטהרה. ולהפך, אם אדם אינו מתפתח, אינו גדל או משתנה, הוא ירד דרך חמישים שערי הטומאה.
אנו יודעים שכאשר משהו מתרחש בתורה בפעם הראשונה, הוא נעשה מקור של האור והאנרגיה המיוחדים האלה בעולם. סיפור הפסח אינו יוצא מהכלל. הזוהר והארי מלמדים אותנו שלפני שעזבו בני ישראל את מצרים, הם נמצאו בשער ה-49 של הטומאה. אבל, אם אדם נכנס לשער החמישים של הטומאה, אין לו אפשרות לעלות ממנו לעולם. לכן הנס והמתנה של פסח הם שלמרות שבני ישראל לא הרוויחו באופן רוחני את העלייה מהשער ה-49 של הטומאה, הבורא החדיר בהם כמות עצומה של אור כדי למנוע את תהליך הנפילה לשער ה-50 של הטומאה. 49 הימים שבין פסח ושבועות, יום קבלת אור התורה וחיי הנצח בהר סיני, היו הימים בהם עבדו בני ישראל כדי להעלות את עצמם משערי הטומאה לשערי הטהרה. 49 הימים האלה ידועים כימי ספירת העומר; אנו נמצאים עכשיו בתקופה הזו.
אחת המתנות הגדולות ואחד הנסים של פסח הוא אם כן שלא משנה באיזה שער אנו נמצאים כאשר אנו מתחילים את תהליך ספירת העומר, ביום שאחרי הסדר אנו מתחילים לטפס את דרכנו למעלה בכוחות מחודשים ועם יכולת מחודשת להסיר כל חושך שהצמדנו לעצמנו. והמתנה המיוחדת של שבת שמיני היא שהיא נותנת לנו את ההבנה הנפלאה הזו על פסח ועל 49 הימים שלאחריו. הבורא תיקן את הפגם שבבריאה, נותן לכל אלה שנמצאים במסלול נפילה שיטה לעצור את הנפילה שלהם, ובכך למנוע מהנשמה הזו או מקבוצת הנשמות הזו להיכנס לשער החמישים של הטומאה.
פסח הוחדר למערכת הבריאה כדי שלא משנה עד כמה רחוק נפל אדם מבחינה רוחנית באיזו נקודה תוך כדי המחזור של 365 הימים, הוא או היא יכולים להתחבר לפסח בשנה הבאה, באותה נקודה שבה נעצר תהליך הנפילה שלהם. ומכיוון שאור הפסח בא לעולם כל שנה, אף אחד לא יכול לחוות מחזור מלא של 400 ימי נפילה רוחנית וכניסה לשער החמישים של הטומאה… זו הבנה מדהימה ממש.
ערבי הנחל מסביר ששיטת ספירת העומר היא גם מתנה נפלאה מהבורא שבה הבורא לא רק נותן לנו את היכולת לעצור את תהליך הנפילה, כפי שאמרנו קודם, אלא הבורא, באמצעות ספירת העומר, גם נותן לנו דחיפה עצומה אל תוך תהליך ההתעלות לחמישים שערי הטהרה.
כוח ספירת העומר נעוץ בכך שהוא מעלה אותנו אל שער מיד, וזה לא רק מקצר את הזמן, אלא גם מגביר את האיכות. התקשורת של ספירת העומר לוקחת לנו בערך בין חמש לעשר דקות כל לילה מ-49 הלילות. כאשר אנו מתחברים לכלי הרוחני הזה, אנו נזרקים דרך שער אחד תוך דקה – תהליך שווה ערך לשמונה ימים של עבודה טהורה! מה שלוקח לנו בדרך כלל שמונה ימים של תקשורת טהורה, אנו יכולים לעשות בכמה דקות. כאשר אנו סופרים את העומר כל לילה במשך 49 הימים שבין פסח לשבועות, אנו יכולים לעשות את העבודה של 400 הימים הטהורים הרצופים. איזו מתנה מדהימה!
אפילו אם אדם נמצא בשער ה-49 של טומאה לפני פסח, כשמגיע חג השבועות, הוא ייכנס לפחות לשער הראשון של הטהרה. אם אדם נמצא לפני פסח בשער הראשון של הטהרה, בשבועות הוא יהיה בשער החמישים של הטהרה. אם נעשה את תקשורת ספירת העומר, לאף אחד בעולם לא תהיה שליליות בסוף 49 הימים האלה. לכן 49 הימים האלה הם כל כך חזקים.
אם נחזור לנקודה שבה פתחנו, הרי עכשיו אנו מבינים שהמילה "שמיני" בתחילת הפרשה מתייחסת לתהליך הרוחני שאנו עוברים דרך חמישים השערים. הזוהר אומר לנו שמשה נכנס לשער החמישים של הטהרה. ו"ביום השמיני" נותן לנו את האנרגיה ואת הכוח לדחוף דרך 50 השערים. בשבת שמיני, משה נותן לנו לא רק עזרה ויכולת לעבור דרך שמונה ימים רצופים של שינוי רוחני כדי לעלות מהר יותר לשער גבוה יותר, אלא גם עזרה ותמיכה לעבור את תהליך 49 ימי ספירת העומר.