לשלוט בחומר
מה הקשר בין גשם לגשמיות, כיצד חומר הופך לצורה ואיך ביכולתנו לשלוט בחומר ולשנות צורה? עיון רוחני בפרשת בחוקותיי
מאת: מיכאל ברג
פרשת "בְּחֻקֹּתַי" מתחילה במלים: "אִם בְּחֻקֹּתַי תֵּלֵכוּ". רש"י, המפרש הגדול, אומר שפירוש המלים האלה הוא :"אם תעשו את העבודה הקשה כאשר אינכם רוצים לעשות אותה", "וְנָתַתִּי גִּשְׁמֵיכֶם", כלומר, "אז תזכו לכל הברכות שאור הבורא יכול לתת לכם."
המילה "גשם" מתייחסת גם לפיזיות, לגשמיות, של העולם הזה. למעשה, הבורא אומר לנו, שאנו באים לקחת שליטה על הפן הפיזי כשאנו עושים את העבודה הקשה. אם אתם רוצים את היכולת ואת הכוח לשנות את העולם הפיזי, אם ברצונכם להיות שליטים של החומר, אתם חייבים לעשות את העבודה הקשה. "אִם בְּחֻקֹּתַי תֵּלֵכוּ", אם תעשו את העבודה הטובה כאשר היא קשה, אז ייתן לכם הבורא את השליטה על העולם הפיזי.
כשחומר הופך לצורה
אבל חשוב לא פחות, לא רק לשמוע את הרעיון הזה, אלא גם להבין את ההיגיון הרוחני העומד מאחוריו, להבין איך ומדוע הוא עובד. אנו יודעים שבתהליך הבריאה ישנם שני שלבים. גם האר"י וגם הרב אשלג מדברים על כך באריכות ב"תלמוד עשר הספירות" – ישנו השלב שלפני הבריאה, לפני שהעולם הפיזי נוצר, אשר נקרא בשמות שונים – "היולי" כפי שהאר"י והמקובלים נוהגים לכנותו. פירוש המילה הוא אנרגיה, או חומר לפני שהוא לובש צורה. זה גם נקרא השלב של "אין" – וגם אליו מתייחסים כאל חומר. אחריו נוצרת ה"צורה".
מה מתרחש בדיוק בתהליך זה? אור הבורא בא אל החומר, אל התחלת הפיזיות. זה נקרא בשלב הראשון "חומר", "היולי", או "אין". לאחר מכן הוא לובש צורה ונעשה עץ, זכוכית, וכדומה. אם כן, יש חומר, ולאחר מכן צורה. יש "היולי", או החומר לפני שהוא לובש צורה, ואז יש צורה, צורות, בעולם הפיזי. במהות ובליבה של כל אחת ואחד מאתנו קיימת האנרגיה של אור הבורא. ואנחנו אלה אשר מעניקים לה צורה. אבל לעתים קרובות, למרבה הצער, הצורה שאנו מעניקים לה מתבטאת ברצון לקבל לעצמנו בלבד.
אם כן, יש שני שלבים עבור הדברים הפיזיים – חומר וצורה, הצורה שלובש החומר. כאשר הדברים נמצאים במצב של חומר, אנו יכולים לשנות אותם לכל דבר, מפני שעדיין אין להם צורה. אבל כאשר הם יוצאים לאור ומתגלים כצורה, כמעט בלתי אפשרי לשנותם בנקודה זו.
הדבר נכון גם לגבינו. כל אחת ואחד מאתנו בא לעולם הזה בצורה של חומר, ואנו אלה שמעניקים לחומר שלנו צורה. כאשר אנו עושים מעשה והולכים נגד הנוחות שלנו, כאשר אנו הולכים נגד האגו שלנו, אנו מחזירים את עצמנו לאחור, במידה מסוימת, לרמה של החומר לפני שהוא לובש צורות. כאשר אנו עושים זאת בעקביות, בכל פעם שיש לנו בחירה – ויש לנו אפשרויות בחירה אלפי פעמים ביום, בדרכים קטנות ובדרכים גדולות – אנו מרחיקים עצמנו מהצורה וחוזרים לרמה של המצב ה"היולי", לרמה של החומר לפני שלבש צורה.
הכוח לשנות צורה
שוב, לא מספיק רק לדעת את המושג הזה – "אִם בְּחֻקֹּתַי תֵּלֵכוּ" – אם תדחפו את עצמכם כאשר זה קשה, ואז "וְנָתַתִּי גִּשְׁמֵיכֶם", אתן לכם שליטה על העולם הפיזי. אנו חייבים להבין את ההיגיון, שהוא שכל פעם שבה אנו הולכים נגד האגו שלנו ונגד הנוחות שלנו ועושים את המעשה שאנו לא רוצים לעשות, שאין לנו השראה לעשות אותו, אנו למעשה לוקחים את עצמנו ממצב של חומר מוגשם, ממצב של צורה, ומחזירים את עצמנו למצב של "היולי", של אין. כשאנו עושים זאת לעצמנו, הבורא נותן לנו את הכוח לעשות זאת גם לכל דבר אחר.
למעשה, כאשר אנו עוברים את התהליך ומחזירים את עצמנו באמצעות העבודה הקשה, ומחזירים את הצורה שלנו למצב של חומר ולמצב של אין, ניתן לנו הכוח להחזיר את כל הצורות למצבן ההיולי. אם הן התגלו בצורה שלילית, יהיה לנו הכוח להחזיר אותן לצורה חיובית, וכן הלאה. הדרך לקחת שליטה על החומר, הדרך ליצור נסים, היא באמצעות שינוי הצורה שלנו והחזרתה למצב של חומר. והדרך לעשות זאת היא באמצעות העבודה הקשה, העבודה שאנו לא רוצים לעשות, העבודה שאין לנו השראה לעשות אותה, העבודה שהרצון שלנו אומר לנו לא לעשות אותה.
השבת הזו, לכן, ניתנת לנו היכולת להפוך את ההבנה הזו לחלק ממהותנו, ולשנות את הדרך שבה אנו רואים את עבודתנו הרוחנית. אנו לומדים שיש לנו היכולת לשלוט על החומר, שהיא הברכה שהבורא נותן לנו השבת הזו, "וְנָתַתִּי גִּשְׁמֵיכֶם", "אתן לכם לשלוט על החומר", אם נשנה בעקביות את הצורה שלנו ונחזיר אותה למצב של חומר, של אין, של היולי. פירוש הדבר הוא ללכת נגד הצורה הגלויה שלנו, נגד הרצון שלנו לקבל לעצמנו בלבד, נגד האגו שלנו, וככל שזה קשה יותר, יש שם יותר אור. כשאנו משנים בעקביות את הצורה שלנו בחזרה למצב של חומר, הבורא נותן לנו שליטה על הצורה, את היכולת לשנות את החומר לכל צורה שאנו רוצים; מחלות יכולות להפוך לבריאות וקושי יכול להפוך לפתרון.