שיעור הקבלה השבועי: נשא

להפוך לאדם אחר לגמרי

מדוע אל לנו להסתפק בלהיות גרסה טובה יותר של עצמנו, מה אפשר ללמוד על כך מהבעל שם טוב ואיזו הזדמנות ניתנת לנו בשבועות? על המתנה של פרשת נשא

מאת: מיכאל ברג

פעמים רבות אנו מתבוננים בעצמנו באופן רוחני, אנו רואים איפה אנחנו צריכים לגדול ומה אנו חייבים לעשות, ואנו רוצים להיות לגרסה טובה יותר של עצמנו. אבל האמת היא שאנו לא צריכים להיות גרסה טובה יותר של עצמנו; אנו חייבים להפוך לאדם אחר לגמרי. וזו המתנה של שבועות – להפוך לאדם אחר לגמרי, ולכן, זו מתנה שממשיכה גם לשבת "נשא".

לגלות את הסוד בתוכנו

ב"אדרא רבא" יש קטע המדבר על ההתגלות הגדולה הזו, וכשאנו קוראים אותו אנו מעוררים מחדש בעצמנו לא רק את האור של אדרא רבא שהתגלה בשבת, אלא באופן מיוחד, את אור הסודות הגדולים שניתנים לנו בשבת זו.

רבי שמעון אומר לחברים, "כאשר מגיע הזמן לגלות אור, כאשר מגיע הזמן להשתנות, אתם חייבים לדחוף הצידה כל מה שהיה קודם". זה הצעד הראשון לקבל באמת את האור ואת המתנות של השבת הזו; כי כדי להיות הישות החדשה הזו, אנו חייבים לסלק לחלוטין כל מה שהיה שם לפני כן וניסינו להפכו לקצת טוב יותר. רבי שמעון ממשיך ושואל, עד מתי נסכים להישאר ברמת החיבור הנמוכה הזו?"

וכולנו, אם אנו באמת רוצים לקבל את מתנת השבועות ואת המתנה של השבת הזו, חייבים לומר לעצמנו שאנו כבר לא מסתפקים בלהיות אדם טוב יותר או בגרסה טובה יותר של עצמנו. אנו חייבים לרצות להיות אדם שונה לחלוטין ולא לקבל יותר את מי שאנחנו כיום. מכיוון שהפוטנציאל שיש בתוכנו, הסוד שיש בתוכנו, הוא מישהו שאנחנו לא יכולים להבין כיום.

שיעור הקבלה השבועי: נשא מאת: מיכאל ברג
הבעל שם טוב והמגיד ממזריץ'

אני רוצה לשתף סיפור על הבעל שם טוב המתייחס לגילוי זה. היו בחייו שלבים שונים, והחלק הראשון, שעליו מסופר הסיפור הזה, היה נסתר. במשך הזמן הזה, הוא נסע בעולם, אבל לא איפשר לאף אחד לדעת את המהות או את הגדולה האמיתית שלו.

כאשר התחיל הבעל שם טוב ללמד ולהפיץ את החוכמה הזו, הוא קיבל מסר שיש אדם אחד שאמור להיות התלמיד שלו ושעליו לקדם אותו בלימודיו. שם התלמיד היה דוב בער ממזריץ', הידוע גם כ"מגיד ממזריץ'". אבל הבעל שם טוב לא ידע מה לעשות, מפני שהאדם שאמור להיות תלמידו היה אדם חכם מאוד, למד כל חייו, אבל היה לו, כמו שאומרים, אגו בריא מאוד. לא הייתה שום דרך הגיונית שהאדם הזה, דוב בער ממזריץ', יבוא ללמוד מהבעל שם טוב. 

לדוב בער ממזריץ' הייתה בעיה מתמשכת ברגליו. הרופאים לא יכלו לעזור, ואשתו אמרה לו, "שמעתי שיש עושה נסים שקוראים לו הבעל שם טוב. אולי אם תלך אליו, הוא יוכל לרפא את הרגל שלך". אבל דוב בער ממזריץ' ענה לה שהוא למד והתפלל כל חייו ושהוא בספק אם האיש הזה יוכל לעזור לו.

כך נמשך הדבר חודשים. מצב הרגל שלו החמיר, ואשתו המשיכה לומר לו שייתן לבעל שם טוב הזדמנות. הוא הסכים לאחר כמה חודשים של נדנודים, ונסע למקום בו גר הבעל שם טוב. הוא הגיע בבוקר, והלך לראות את הבעל שם טוב, שסיפר לו, שלפני כמה שבועות, הוא נסע עם סוסיו נסיעה ארוכה ודאג שלא ימצאו אוכל לנהג שלו, אלכסיי. אבל תודה לאל, בסוף היום הם עצרו בכפר אחד ומצאו אוכל בשבילו.

ואז אמר הבעל שם טוב שלום לדוב בער ממזריץ', שהיה מאוכזב מאוד כשיצא מהחדר. הוא הבין שהאיש הזה לא יוכל לעזור לו, ובנוסף, חשב שהוא אידיוט. בינתיים הגיעה שעת אחר הצהרים, והנהג של דוב בער ממזריץ' אמר לו שמסוכן מדי לנסוע בחושך והם חייבים לעזוב רק בבוקר. 

בשש בערב נקש על דלתו של דוב בער ממזריץ' אחד מתלמידיו של הבעל שם טוב, ואמר לו שהבעש"ט רוצה לראות אותו. בנקודה הזו הבין דוב בער ממזריץ' שהוא כבר תקוע שם לכל היום, והחליט, "נו טוב, נלך להתבדר קצת". הוא הלך שוב לבעל שם טוב, ואז אמר לו הבעל שם טוב, "שכחתי לומר לך שבאותה נסיעה שסיפרתי לך עליה, שכחנו לקחת גם חציר וחששנו שלא נמצא אוכל גם לסוסים. אבל תודה לאל, באותו כפר שבו מצאנו אוכל לאלכסיי היה גם חציר לסוסים. רק רציתי להיות בטוח שלא שכחתי לספר לך את זה". ודוב בער חזר שוב לחדרו, תוהה איך מישהו יכול להעריך בכלל אדם כזה ולראות בו עושה נסים. 

בערך בחצות הוא שמע נקישה בדלת. זה היה שוב התלמיד של הבעל שם טוב שאמר לו שהוא רוצה לראות אותו. חשב דוב בער ממזריטש, "מה, הוא לא סיפר לי את כל הפרטים של הנסיעה הזו?" אבל מכיוון שבין כה וכה היה תקוע שם, החליט ללכת לחדרו של הבעש"ט. בפעם הזו שאל אותו הבעל שם טוב אם למד אי פעם מכתבי הארי, רבי יצחק לוריא, המקובל הגדול. ודוב בער ממזריץ' אומר לו: "בוודאי. אני לומד את הכתבים שלו כל חיי."

הבעל שם טוב מוריד מהמדף את אחד הספרים מתוך כתבי הארי, "עץ החיים", ומבקש ממנו לקרוא ולהסביר קטע מסוים. דוב בער מתחיל לקרוא, וזה קטע שהוא למד כל חייו. הוא קורא אותו לאט מאוד כדי שהבעל שם טוב יוכל להבין, ומסביר לו הסברים לאט ובאריכות רבה. 

באמצע ההסבר, תופס הבעל שם טוב את הספר מידיו של דוב בער ממזריץ' ואומר לו שכל מה שאמר עד עכשיו לא נכון. הבעל שם טוב מתחיל לקרוא מעץ החיים, וכשהוא אומר את המלים, נכנס אור לחדר. כשהוא אומר את השמות של המלאכים שמזכיר הארי, מלאכים מתחילים להיכנס לחדר. וכשזה מתרחש, דוב בער מתעלף.

הבעל שם טוב סוגר את עץ החיים, אחד הספרים מתוך כתבי הארי, ושם אותו שוב על המדף. הוא אומר לדוב בער ממזריץ', "למדת כל חייך. יש לך כל האינפורמציה. אבל כל העבודה שלך וכל המידע שיש לך הם בלי נשמה. וכל העבודה שאתה עושה וכל המידע שאתה אוסף אין להם שום ערך אם אינך יכול להחדיר בתוכם אור".

וכך נעשה המגיד ממזריץ' לתלמיד הראשון והעיקרי של הבעל שם טוב.

לא להסתפק באור מועט

מהסיפור הזה אנו יכולים להבין מה אנו חייבים לשנות בעבודה הרוחנית שלנו. אנו חייבים לבקש שהעבודה שלנו לא תהיה כמו העבודה של המגיד ממזריץ' לפני שבא לבעל שם טוב. אנו חייבים לשאול את עצמנו: "כמה אור אנו טועמים בעבודה שלנו, בתקשורות שלנו?" אם אנו מרוצים מהחיים הרוחניים שלנו, וחושבים שיהיה נחמד להוסיף להם עוד קצת טעם, לראות עוד קצת אור, לא נקבל כלום. זה חייב להיות צורך; אנו חייבים להיות בנקודה שבה אנו אומרים: "אני לא מרוצה ולא אהיה מרוצה עד שאטעם באמת את האור."

זכרו, המתנה הזו ניתנה לנו בשבועות. אבל כדי לגלות אותה, להביא באמת אור אל תוך חיינו, אנו לא יכולים להסכים ולקבל מה שהיה קודם לכן. אנו לא רוצים שהשבת הזו תיתן לנו תוספת למה שהיינו. אנו רוצים להיות אדם חדש לגמרי שמרגיש, טועם ורואה את האור בכל דבר. 

Scroll to Top

חיפוש חופשי באתר