להתחבר למימד הגבוה יותר של י' ה'
אנו נמצאים עכשיו בפרשת "בא", הקודמת למה שנקרא "הגאולה", יציאת בני ישראל ממצרים. לכן, אוצרת הפרשה הזו בתוכה אור והבנה שמאפשרים לכולנו להוציא את עצמנו מכל שליליות או חושך שאנו חווים. הלימוד שהייתי רוצה לחלוק עמכם על הפרשה הזו עוסק במה שאנו חייבים לשנות ומה אנו חייבים לעשות באופן עקבי כדי לאפשר את אור הגאולה, את האור שיכול להוציא אותנו מכל צורה של שליליות.
יש קטע ב"סנהדרין", ב"תלמוד", שעוסק בגאולה. הוא אומר: "הגאולה לא תוכל לבוא עד שאנשים בעלי אגו לא יהיו עוד." או שהם לא יהיו יותר בעולם, או שהם יהיו עדיין בעולם אבל האגו שלהם לא יהיה. לכן, המקובלים שואלים מדוע האגו הוא הדבר היחיד שמונע את הגאולה… יש דברים הרבה יותר גרועים מהאגו בעולם, נכון? אם תשאלו אדם רגיל ברחוב מי גורם יותר חושך בעולם – רוצח או אדם עם אגו, כמובן שהוא יאמר שהרוצח. אבל, יש משהו מיוחד כל כך באגו שמונע את הגאולה. מהו הדבר הזה?
אני רוצה לשתף כאן קטע חשוב מאוד מתוך הארי. אני יודע שאנו מדברים על האגו לעתים קרובות, וכולנו יודעים שאגו זה רע, ועם זאת כולנו למרבה הצער מטפחים את האגו שלנו. לכן, אני מקווה שהלימוד הזה מן הארי יניע מספיק אנשים לעשות כל מה שאנו יכולים כדי לסלק את האגו שלנו.
מדוע התלמוד נחוש כל כך שאין דבר גרוע יותר ומונע יותר את הגאולה מאשר האגו? המקובלים מסבירים שהדבר נמצא בתחילת פרשת "בא". משה אומר לבני ישראל שהם חייבים להרוג את האגו. מה הדבר הנורא שמפריד אגו מכל שאר סוגי השליליות שאנו עושים? הארי אומר שאתם חייבים להבין באופן רוחני איזה נזק האגו עושה ולאן נכנס החושך או השליליות שנוצרים בידי המחשבות, המלים והמעשים של האגו.
בשם המפורש יש ארבע אותיות; י' ה' שמייצגות את המימד הגבוה יותר, ו- ו' ה' שמייצגות את המימד הנמוך יותר. כל המעשים השליליים שאנו עושים בעולם הזה – חוץ מאחד – עושים נזק רק במימד הנמוך יותר, ו' ה'. הפעולה השלילית היחידה שיוצרת חושך במימד העליון יותר של ה- י' ה' היא פעולה של אגו. מה פירוש אגו? פירושו שהאדם חושב שהוא נעלה יותר ממה שהוא באמת, ולכן זה מרשה לו לחשוב על אחרים, לדבר אליהם או לפעול כלפיהם בדרך מסוימת; האדם הזה מרומם את עצמו מעל ומעבר למי שהוא באמת, ומרשה לעצמו לזלזל באחרים ולהתנהג כלפיהם בצורה שלילית.
בדרך כלל הכוחות השליליים מקבלים רשות להתקיף רק את ה- ו' ה', הרמות הנמוכות יותר. אבל כאשר אדם פועל עם אגו, הוא גורם לשליליות להיצמד למקום גבוה יותר, למקום של
ה- י' ה'. חשוב להבין זאת בפרוטרוט. כל מחשבה, מילה או מעשה של אגו, מסביר הארי, לא רק מתרוממים וגורמים נזק ל- י' ה', אלא למעשה גורמים לנזק כפול.
מדוע הם יוצרים נזק כפול? ל- י' ה', שתי האותיות הראשונות של השם המפורש, יש אותו ערך גימטרי כמו למילה "גאוה". לכן כאשר יש לאדם אגו, הגאוה עושה נזק לשתי האותיות הללו. במונחים קבליים, ה- י' ה' נעשות גלויות, והאור נעשה חשוף יותר. המילה "גאוה", שמייצגת את האגו, היא בגימטריה 15, ושתי האותיות י' ה' כאשר הן גלויות, גם להן יש ערך מספרי של 15. לכן, נזק שנעשה על ידי כל מחשבה, מילה ומעשה של אגו בעולם העליון, הנקרא י' ה', פוגם פעמיים.
לכן נאמר שאגו הוא המחסום היחיד לבוא המשיח, המחסום היחיד לסוף הכאב, הסבל והמוות בעולם הזה. פירוש הדבר הוא, שלמרות שנראה מטורף לומר שאם יש לכם יכולת לעשות משהו שלילי ועליכם לבחור בין גניבה ממישהו או להתנהג כלפי מישהו עם אגו, המקובלים אומרים שהמעשה עם האגו הוא שימנע את סוף הכאב הסבל והמוות בעולם שלנו. מדוע? מפני שלמרות שכל דבר בעל אופי שלילי שאנו עושים בעולם הפיזי הזה פוגם ב- ו' ה', העולמות התחתונים, האגו מעלה את הנזק ל- י' ה'… ולכן יש ל- י' ה' אותו ערך מספרי כמו למלה גאוה, או אגו.
לכן, נאמר בתלמוד, בסנהדרין, שהמשיח, סוף הכאב, הסבל והמוות, לא יכולים לבוא עד שיהיו מספיק אנשים שיסלקו את האגו שלהם. בשבת הזו, הבורא בא אל משה, ומשה בא אל בני ישראל, ואומר, "הרימו את עצמכם". לאן? ל- י' ה'. מפני שמה שבני ישראל עשו, ומה שאנו עושים, מונע מאור הבורא להתגלות בעולם הזה בכך שהוא מאפשר לפרעה, שמייצג את כוחות החושך והשליליות, לעלות ולהזיק ל- י' ה', למימד העליון יותר. לכן, משה אומר לבני ישראל, ולנו, אתם חייבים לעלות למימד הגבוה יותר ולסלק את הנזק שעשיתם בו על ידי האגו שלכם.
הבורא אומר: "בא אל פרעה", כלומר אמור לבני ישראל שהם חייבים להבין שאם הם רוצים לסלק את כוחות החושך שמקיפים את ה- י' ה', את המימד העליון יותר, הם חייבים לשבור את האגו שלהם ולהתנתק ממנו. הארי מסיים זאת בכך שהוא אומר לנו שזה הסוד שנתן לפרעה את הכוח אז -ועכשיו – לגרום נזק; בגלל המעשים של האגו, המלים של האגו והמחשבות של האגו שנתנו לו את הכוח לשלוט על ה- י' ה' ולהיצמד אליו.
למרות שאנחנו מדברים על אגו כל הזמן, אני מקווה שהלימוד החדש הזה מן הארי יניע אותנו מספיק לעשות באמת את עבודת השמדת האגו. וחלק מן העבודה הזו, כמובן, הוא להפסיק ליצור את החושך הזה סביב ה- י' ה', אותו מימד עליון שחייב לתת לנו אור. אבל החלק האחר של העניין הזה הוא שאנו חייבים לשנות את הדרכים שבהן אנו יכולים להפחית את המחשבות, המלים, והמעשים שבאים מתוך האגו שלנו. הארי אומר שבכל פעם שאתם מרגישים שהאגו שלכם מתעורר, שכדי לתקן את הנזק, אתם חייבים לכוון לסלק את הכוח הזה, את האור הזה שנתתם לצד השלילי, לקחת את האור הזה בחזרה ולתת אותו לבורא.
שוב, נאמר שהמשיח לא יוכל לבוא עד שכל אחת ואחד מאתנו באופן אישי נסיר את האגו שלנו, מפני כפי שאומר הארי, אף מעשה שלילי לא מתרומם גבוה כל כך כמו מעשה שנעשה על ידי אדם שחושב, מדבר ופועל עם אגו. בשבת הזו, אני מקווה שנתעורר באמת להבין את הנזק שנעשה על ידי האגו; הנזק שהוא אחד מהדברים המעטים שמעכבים ומונעים את גמר התיקון.