הרב אשלג

הרב אשלג

הרב יהודה ליב הלוי אשלג, הידוע גם כ”בעל הסולם”, היה המקובל הבולט של המאה ה-20, ואחד המקובלים החשובים בהיסטוריה של הקבלה.

בשנת 1922 יסד הרב אשלג יסד את ישיבת “קול יהודה”, במטרה להפיץ את חכמת הקבלה. את ניהול ישיבת “קול יהודה”, שמוכרת היום בשם “המרכז לקבלה”, העביר הרב אשלג לתלמידו וגיסו, הרב ברנדווין, שטרם פטירתו, העבירה לרב ברג.

הרב אשלג הקדיש את כל חייו להפצת חוכמת הקבלה, ולהפיכתה לחוכמה הזמינה לכלל. בשנות ה-70, מימוש חזונו של הרב אשלג עלה מדרגה ועבר פריצת דרך משמעותית, כשהרב וקרן ברג פתחו את שערי המרכז לקבלה לכל.

בזכות פריצת דרך זו, אלפי תלמידים בכל העולם, נוטלים עד היום את הזכות ללמוד קבלה וליישם את חכמתה בחיי היום יום.

הרב אשלג נולד בוורשה בה’ בתשרי התרמ”ו (1885) והוא למד והתחנך אצל רבי יהושע אשר מפוריסוב. כשהיה בן 19 בלבד, הוסמך לרבנות והיה לרב בוורשה במשך 16 שנים, במהלכן פגש לראשונה בחוכמת הקבלה.

המורה שחשף את הרב אשלג לחכמת הקבלה היה צדיק נסתר, שהתגלה לרב אשלג בסתר ובסוד. אחרי שישה חודשי לימודים, נפטר הצדיק מהעולם, תוך שהוא אוסר על הרב אשלג לגלות את זהותו. אותו מורה היה אדם ידוע, שהוכר בוורשה כסוחר מוצלח ואיש צדקה, אולם בימים ההם, איש לא ידע את גדולתו האמיתית.

החזון: להפיץ את חכמת הקבלה בארץ הקודש

בשנת 1921 עלה הרב אשלג לישראל מתוך כוונה ללמד ולהפיץ את חוכמת הקבלה בארץ הקודש. הוא קבע את מושבו בירושלים, תחילה בעיר העתיקה ולאחר מכן בגבעת שאול, שם כיהן כרב השכונה.

בשנת 1922, בירושלים, הקים כאמור הרב אשלג, עם קבוצה של תלמידים קרובים, את ישיבת “קול יהודה”, המוכרת היום בשם “המרכז לקבלה”. הישיבה עסקה בלימוד חכמת הקבלה, ובהדפסת ספרים שחיבר הרב אשלג על מנת להפוך את ספרי הקבלה העיקריים למובנים לכל.

את יצירותיו של הרב אשלג ניתן לחלק לשלושה חלקים עיקריים:

1. פירוש הסולם על ספר הזוהר: “ומשום שעתידים ישראל לטעום מעץ החיים שהוא ספר הזהר הזה, יצאו בו מן הגלות ברחמים”. מתוך הבנה זו אשר מקורה בספר הזהר הרב אשלג החל במלאכת פירוש הסולם על ספר הזוהר בעיצומה של מלחמת העולם השנייה. פירוש הסולם הוא תרגום של ספר הזוהר מהשפה הארמית שהייתה זרה לרבים, לשפה העברית. כבר בעצם מלאכת התרגום, הפך הרב אשלג את חכמת הזוהר לנגישה לכל דוברי העברית בעולם. מלבד מלאכת התרגום, הוסיף הרב אשלג ביאורים חיוניים שהקלו את הבנת הטקסט המורכב והעמוק.

2. תלמוד עשר הספירות: לאורך שנים, רבים מכתבי הקבלה העתיקים, ובכללם כתבי האר”י (רבי יצחק לוריא), הכילו פרקים אשר לא הובנו כראוי, או שהבנתם הייתה שטחית. עובדה זאת הקשתה על תלמידי קבלה רבים לרדת לעומקם של אותם הכתבים.

בחיבורו, “תלמוד עשר הספירות”, מבאר הרב אשלג את הטעון ביאור.

תלמוד עשר הספירות נוצר לאחר מלאכת חקירה מעמיקה במהלכה הרב אשלג ערך, סידר והוסיף פירוש מעמיק לקטעי חכמה מתוך הספר “עץ החיים” של האר”י. למעשה, חיבורו של הרב אשלג מסביר בשפה פשוטה את הסיבות לבריאת העולם – קרי המפץ הגדול. להבדיל מכל מערכת רוחנית ומדעית אחרת, שלעולם מתחילה מנקודת המפץ הגדול, משלים הרב אשלג לראשונה, את הידע בדבר שאירע טרם המפץ הגדול – ידע שהוא ייחודי לחכמת הקבלה.

בזכות חיבורו של הרב אשלג יכול כיום כל אחד להיחשף למשמעות המורכבת החבויה בידע קדום זה. כיום נחשב תלמוד עשר הספירות לאחת היצירות החשובות והמכוננות בהיסטוריה של הקבלה.

3. מאמרים שונים בנושא הקבלה: הרב אשלג חיבר מאמרים שונים, וביניהם ההקדמות לספריו העיקריים. רוב המאמרים עוסקים במהות חוכמת הקבלה, בתכלית הקיום האנושי, ובחשיבות מבנה החברה והקהילה. המאמרים של הרב אשלג מפרשים את עומק חוכמת הקבלה, ומלמדים כיצד להשליכה על חיי היום יום באופן מעשי ובשפה נגישה.

המסר: חכמת הקבלה כמפתח לשינוי אבולוציוני-רוחני בעולם

בחייו ובפועלו ביקש הרב אשלג בחייו להאיר את המסר בדבר חוכמת הקבלה כמפתח לשינוי אבולוציוני -רוחני בעולם. החזון של הרב אשלג הוא הפצת חכמת הקבלה כדרך רוחנית לשינוי פנימי, אשר תוביל לשינוי גלובלי, ותאפשר את הצעד הבא בקיום האנושי, חיים נטולי סבל, כאב וכאוס.