חנוכה מציין את הנס ההיסטורי שקרה למכבים לפני כ-2,500 שנה, אבל הוא מסמל לא פחות עבורנו, את חלון ההזדמנויות הקוסמי להדליק אור גדול בחיינו ולהפיץ אותו לעולם כולו. על הנסים ועל הנפלאות שבהישג ידנו
מאת: המרכז לקבלה
נס ניצחון המכבים של מעטים מול רבים, או נס פך השמן שהספיק לשמונה ימים, מבטאים את התוצאה של הכוח שהתגלה לראשונה וחוזר ונשנה מדי שנה. הכוח האמיתי שקיים בזמן חנוכה הוא זה שהביא את הנס. לכן, החשיבות של חג זה באה לידי ביטוי בכוח שמתגלה עבורנו מאז אותו אירוע קוסמי. אם יש באפשרותנו את הידע והכלים הרוחניים להתחבר לכוח זה, אז ניסים הופכים להיות חלק אינטגרלי מחיינו ולא כדבר שקורה, אם בכלל, פעמים מעטות וכאירוע לא צפוי שאינו בשליטתנו.
כוח האור, אור הבורא – של נתינה, חוכמה פנימית, שמחה, התלהבות, ברכה, עוצמה, סיפוק ועוד – קיים בהישג ידינו. אבל כשישנם קשיים וצורך להתגבר על רצונות אישיים, פחדים, ספקות וכדומה – דווקא אז גדל גילוי כוח האור. בקבלה קוראים לזה מודעות נמוכה או מודעות הגוף והרצון לקבל לעצמי בלבד – לאגו ששולט בנו.
הפתח הקוסמי, שנפתח בכ”ה בכסלו ושעליו ידעו החשמונאים, היווה עבורם גורם וסיבה לבצע את מה שקרוי הקרבה או מסירות נפש. העיתוי הקוסמי שאותו ידעו החשמונאים הוביל לשם “חנוכה”, שנגזר מהרכבת המילים “חנה” ו”כה”, כלומר בדיוק ביום כ”ה בחודש כוח האור חונה ובנמצא. החשמונאים לקחו את ההזדמנות הזו בשתי ידיים ובזמן הקשה ביותר, וכנגד כל הסיכויים, ביצעו מסירות נפש אמיתית.
מסירות הנפש מבטאת למעשה את היציאה מעצמנו ומהרצון האנוכי שלנו ואת החיבור שלנו אל האור, למודעות ולמציאות שמעבר לממד הפיזי המוגבל. זה בדיוק מה שביצעו החשמונאים. אותה מסירות גם הדליקה את אור הבורא והתוצאה הייתה נס חנוכה.
אור הנר מסמל את אור הבורא, זהו כוח של נתינה אינסופית. ממש כפי שמעבירים אש מנר אל נר, וכמו שנר אחד מדליק נר שני אך לא מאבד מאורו, כך גם מעשה ההקרבה והנתינה שלנו לא מפחית מאתנו דבר. להפך, המעשה מאפשר לנו להדליק אור גדול יותר בחיינו, שיוצא לפועל כמשהו שנתפש בעינינו כנס. החיבור לאור גדול יותר ולאנרגיה חיובית גדולה הופך לכוח בחיינו, שמפיץ את תכונותיו החיוביות מאתנו והלאה לאנשים אחרים ולעולם כולו.
הדלקת הנרות בחנוכה זו הפעולה המשמעותית! אמנם סמלית למראית עין, אך פעולה זו מזינה אותנו באותו אור אינסופי של אהבה, נסים, ברכה, אושר, בריאות ועוד – אור שהתגלה לראשונה על ידי המכבים. חנוכה אינו חג שבא לבטא אירוע הרואי שקרה לפני כ־2500 שנה, אלא כהזדמנות עבורנו, כיום, להתחבר לכוח האמיתי שקיים בנו ולאפשר לנו להדליק את כוח הבורא שבתוכנו יותר מכל חג אחר.