בשבת זו אנו זוכים בהבנה הברורה שלא משנה עד כמה עמוק ורחוק נופל אדם, אור הבורא, תמיד ירד אליו למטה, למקום בו הוא נמצא. על הקשר בין חלום יוסף לאור החנוכה בפרשת "וישב"
מאת: מיכאל ברג
בתחילת פרשת "וישב", יוסף מספר לאחיו מה שנראה כחלומות גרנדיוזיים על עצמו, וזה מפתיע, משום שיוסף יודע שהם מקנאים בו מאוד. הוא אומר באחד מן החלומות: "וְהִנֵּה אֲנַחְנוּ מְאַלְמִּים אֲלֻמִים בְּתוֹךְ הַשָּׂדֶה וְהִנֵּה קָמָה אֲלֻמָּתִי וְגַם נִצָּבָה וְהִנֵּה תְּסֻבֶּינָה אֲלֻמֹּתֵיכֶם וַתִּשְׁתַּחֲוֶיןָ לַאֲלֻמָּתִי". החלום מצביע על כך שבדרך כלשהי יוסף חשוב יותר משאר אחיו, ויגיע יום שבו ישלוט עליהם. עם זאת, כולם יודעים שזה לא נכון; הם יודעים שיהודה יהיה מנהיג האחים. אבל יוסף אומר בחלומות האלה שהוא יהיה המנהיג.
יש לו גם חלום נוסף שמציין שהשמש והירח, המייצגים את אביו ואמו, ואחד עשר הכוכבים, המייצגים את אחד עשר אחיו, גם הם ישתחוו לו. נראה שאביו, יעקב, כועס עליו ושואל: "מָה הַחֲלוֹם הַזֶּה אֲשֶׁר חָלָמְתָּ? הֲבוֹא נָבוֹא אֲנִי וְאִמְּךָ וְאַחֶיךָ לְהִשְׁתַּחֲוֹת לְךָ אָרְצָה?"
פירוש החלום על פי המקובלים
אם כן השאלה היא, כמובן, מהו הסוד האמיתי של החלום הזה? המקובלים מסבירים שיש זמן של גדילה, של גילוי אור מתוך האור. אבל יש גם זמן שהוא גדול יותר: זמן של גילוי האור מתוך החושך, גילוי אור כאשר אדם נופל.
הם מסבירים, שכאשר יוסף מדבר על אביו, אמו ואחיו המשתחווים לו, פירוש הדבר הוא שאפילו כאשר הוא יורד למצרים, למקום הנמוך ביותר, הכוח של אביו ואמו יבוא ויתמוך בו שם. וזה למעשה מה שהיה.
אנו מכירים את הסיפור שבו יוסף נבחן בידי אשת פוטיפר, שמנסה לפתות אותו. הוא ידע שזו טעות לעשות זאת, אבל אז הגיע לנקודה שבה כמעט נפל, וכשכמעט נכנע לאשת פוטיפר, ראה את פניו של יעקב, אביו. מכיוון שראה את פני אביו, קיבל את הכוח לא ליפול עמוק יותר, לא ליפול עם אשת פוטיפר.
המקובלים מסבירים שהחלום מתייחס אל העזרה שיוסף קיבל במצרים; הוא לא מדבר רק על עצמו, אלא על כולנו. אפילו כאשר ניפול, העזרה של אור הבורא תרד למטה כדי לעזור לנו כפי שעזרה ליוסף כשנפל במצרים ועמד ליפול נמוך עוד יותר עם אשת פוטיפר.
סודו של יעקב המשתחווה ליוסף אומר למעשה, שיעקב הוריד את עצמו למטה ממצבו הנעלה לרמה הנמוכה שבה היה יוסף אותו זמן, ועזר לו משם. לכן, השבת הזו אנו זוכים בהבנה הברורה שלא משנה עד כמה עמוק ורחוק נופל אדם, עזרת הצדיקים, העזרה מאור הבורא, תמיד תרד אליו למטה, למקום בו הוא נמצא. אבל יש כאן יותר מזה.
החיבור של אור חנוכה
אין זה צירוף מקרים שהפרשה הזו באה לפני חנוכה, מפני שאור החנוכה הוא אותו אור שמתגלה בחלום יוסף. אור החנוכה אינו כמו האור של החגים האחרים בהם נעשות התקשורות בתחילת החודש. תחילת החודש מייצגת את הזמן שבו האור גדל, וסוף החודש הוא הזמן שבו האור מתמעט. לכן אומרים המקובלים שאם יש לאדם הזדמנות לעשות משהו חשוב, עדיף לעשותו בחצי הראשון של החודש, מפני שזה הזמן בו האור גדל ובו זמינים החיבורים הגדולים ביותר לאור. זו הסיבה מדוע החיבורים החשובים ביותר מתרחשים בתחילת החודש. אבל חג החנוכה שונה. הוא מתרחש באופן מיוחד בסוף החודש, במיוחד בחורף, כאשר הלילות ארוכים יותר, מפני שזה זמן שבו החושך חזק יותר.
סוד הירידה אל החושך
לכן, סוד החנוכה, השונה משאר התקשורות של החגים, הוא סוד הירידה אל תוך החושך. חנוכה הוא הזמן היחידי בשנה שבו השכינה יורדת למטה, כדי לעזור לכולנו. חנוכה הוא ההתעלות של כולנו, ללא יוצא מהכלל, בלי שום קשר לשום דבר.
הסוד של חלום יוסף הוא התעוררות יעקב ורחל, התעוררות אבותינו, אמהותינו ואור הבורא לרדת למטה אל תוך החושך, ומתוך החושך הזה, להעלות אור. לכן, ההבנה שחייבת להתעורר בנו בשבת הזו, שבת וישב, ובזמן הזה בשנה בו אנו מתכוננים לחנוכה, היא שזה הזמן שבו אפילו הנשמות הנמוכות ביותר יכולות לקבל עזרה והתעלות. אבל חשוב מזה הוא להבין שזמנים של חושך וזמנים שבהם האדם נופל הם הזמנים שמעניקים את ההזדמנות הגדולה ביותר לגלות אור.