להתעלות מעל המלאכים
מאת: מיכאל ברג
כאשר מדברת פרשת "מסעי" על קבוצה של בני ישראל, היא מכנה אותם לפעמים "לצבאותם" ולפעמים "בצבאותם", כלומר שהם הלכו או כקבוצה או כצבא. כאשר נאמר שאדם הוא מעל הצבא, פירוש הדבר שהוא מעל צבא המלאכים. זה הסוד מדוע מדובר על "בצבאותם", המילה שמציינת שאדם נעשה חלק מהמלאכים, בניגוד ל"לצבאותם", המילה שמתייחסת לנקודה שבה אדם נעשה מעל למלאכים.
הפחד הגדול ביותר של המלאכים הוא להיות מנותקים מאור הבורא, והפחד הזה הוא ששומר אותם מחוברים. כלומר, מה ששומר אותם מחוברים זה לא העבודה שהם עושים או החכמה שהם זוכים בה; אלא הפחד המתמיד שלהם להתנתק מאור הבורא הוא ששומר אותם מחוברים.
עם זאת, כבני אדם, אפילו אם מעשה שאנו עושים אינו נעשה עם מודעות מושלמת, הוא מחבר אותנו לאור הבורא באופן הדוק יותר מאשר אילו היה נעשה בידי המלאכים. מדוע? מפני שמטרת האדם היא להיות בעולם הזה של רצון לקבל לעצמו בלבד ולהתנתק ולהתחבר מחדש; ובסופו של דבר, אדם אמור להגיע לחיבור תמידי לאור הבורא. לכן, חיבור תמידי לאור הבורא יכול לבוא רק כאשר הפחד של האדם להתנתק הוא תמידי.
איך נוכל לפחות להתחיל את תהליך ההגעה אל הרמה הזו?
חלק חשוב של העניין הזה הוא לחבר את עצמנו למלאכים העליונים, למלאכים שעושים את העבודה הרוחנית המושלמת ומחוברים כל הזמן לאור הבורא, מכיוון שהפחד הגדול ביותר שלהם הוא להיות מנותקים. הדרך הראשונה לעשות זאת היא לעשות מאמץ מודע כל יום. למעשה, זוהי מטרת המלים שאנו אומרים בתפילת שחרית. בתפילת שחרית יש קטע שלם שבו אנו מספרים על העבודה שעושים המלאכים בעולמות העליונים: מה הם אומרים זה לזה, מה הם עושים, כיצד הם מרימים זה את זה, ושלמות עבודתם. ועכשיו אנו מבינים את המודעות שחייבת להיות מאחורי המלים האלה, מפני שרק אם אנו מחברים באופן פעיל את הנשמה שלנו ואת העבודה שלנו לעבודה שעושים המלאכים, אנו יכולים להעלות את המודעות שלנו אל הפחד הזה להתנתק.
לפעמים זה קל רק לומר את המלים האלה ולא להבין מדוע הן שם. אבל עכשיו אנו יודעים שאם אנו לא מחברים כל יום את הנשמה שלנו לעבודת המלאכים עם המודעות שלנו, לא נוכל להשלים מה שבאנו לעולם הזה לעשות. זה דבר ראשון; הדבר הראשון הוא המודעות. כל יום כאשר אנו עושים את תקשורת הבוקר שלנו, שהיא תפילת שחרית, אנו אומרים שאנו רוצים שהנשמה שלנו, העבודה שלנו והמודעות שלנו יתעלו לרמת העבודה והמודעות של המלאכים, לפחד המתמיד הזה חס וחלילה להתנתק.
הדבר השני, שהוא אולי יותר חשוב, הוא שאנו כל הזמן מעוררים רצון יותר גדול שהמודעות שלנו תהיה מושלמת, שהעבודה הרוחנית שלנו תהיה נעלה, ודוחפים את עצמנו לעורר רצון לעשות את העבודה ולרכוש מודעות כמו זו של המלאכים; באמצעות הרצון הזה אנו מחברים את הנשמה שלנו למלאכים העליונים. ואז העבודה שלנו בעלת עוצמה הרבה יותר גדולה ומגלה הרבה יותר אור אפילו מעבודת המלאכים.
איכות העבודה שהמלאכים עושים והמודעות שיש למלאכים כשהם מגלים את אור הבורא בעולם הזה זה משהו שרובנו לא יכולים להשיג מהמקום בו אנו נמצאים עכשיו. אבל כמות האור שאנו יכולים לגלות באמצעות העבודה הרוחנית שלנו יכולה למעשה להיות גדולה יותר מאשר העבודה המושלמת שלהם, מפני שאנו מבינים שמטרת העבודה שלנו אינה להיות מושלמת. רצון הוא הכל; אתם יכולים להיות האדם השפל ביותר בעולם, אבל אם הרצון שלכם הוא הגדול ביותר, תגלו את האור הגדול ביותר.
כאשר אנו מתעוררים בבוקר, הרצון הראשון שלנו חייב להיות שלמרות שאנו יודעים שהמקום בו אנו נמצאים עכשיו אינו מושלם – העבודה שלנו, המודעות שלנו, והחיבור שלנו – אנו מבקשים שכל הדברים האלה יהיו מחוברים לעבודה המושלמת של המלאכים. ואז, אנו מעוררים רצון אמיתי שהדברים האלה יהיו מושלמים. כאשר אתם עושים זאת, כאשר אתם מחברים את הנשמה שלכם ואת העבודה שלכם לנשמה ולעבודה של המלאכים, ואתם מעוררים רצון גדול ואמיתי שהעבודה שלכם תהיה מושלמת, העבודה שלכם מעוררת יותר אור מאשר העבודה המושלמת ביותר של המלאכים. זה אומר שלא משנה כמה נמוך, כמה רחוק וכמה מנותקים אנחנו ממש עכשיו, אם נעשה את שני הדברים האלה, נוכל לברוא עם העבודה שלנו יותר אור מאשר המלאכים.
קל ללכת לאיבוד בעבודה ובמעשים שאנחנו עושים. אבל אנו חייבים להפסיק ולשאול את עצמנו עד כמה גדול הרצון שלנו לכך שהעבודה שלנו תהיה יותר מושלמת ונעלה, מפני שזה יהיה המדד לכמות האור שנגלה באמצעות העבודה שלנו. לכן, כל יום אנו חייבים לעשות את התקשורת ולומר את המלים שמספרות על העבודה שהמלאכים עושים בעולמות העליונים; באמצעות המלים האלה אנו מחברים את הנשמה שלנו, את המודעות שלנו ואת העבודה שלנו לעבודת המלאכים. אז, לאחר הקטע שבו אנו מדברים על עבודת המלאכים, ישנה תפילת העמידה, התפילה השקטה, שבה אנו מתעלים באופן מעשי. ולא משנה מי אנחנו, לא משנה עד כמה נמוך אנו נמצאים, אנו יכולים להתעלות בזמן הזה גבוה יותר מאשר המלאכים, להיות "מעבר" למלאכים, מפני שזה המקום שבו אנו מעוררים את הרצון שלנו.
אם אדם מעורר רצון אמיתי לכך שתהיה לו מודעות לכך שהרצון שלו יהיה מושלם, אז העבודה שלו מגלה יותר אור אפילו מאשר העבודה של המלאך המושלם ביותר. זו התעוררות חשובה ביותר ואחת המתנות החשובות ביותר שאנחנו מקבלים השבת הזו.