סוד הנעליים
מאת מיכאל ברג
בפרשת "וישב", מוכרים האחים את יוסף עבור עשרים מטבעות כסף. ומה שהם עושים עם המטבעות האלה נשמע בתחילה די מטורף. נאמר שכל אחד מעשרת האחים לקח שתי מטבעות כסף וקנה בהן נעליים. לכן, חייב להיות כאן סוד, מפני שברור שאי אפשר להבין זאת כפשוטו.
ראשית, מכיוון שיש סיבה רוחנית לכל דבר, אנו חייבים להבין מדוע אנו נועלים נעליים. נאמר בתלמוד "מי שאין לו נעליים מנותק מאור הבורא". לכן הסיבה הרוחנית לכך שעלינו לנעול נעליים, מסבירים המקובלים, היא לא מפני שזה נוח. אנו יודעים שהרבה דברים שליליים נוצרו בזמן החטא של אדם; אחד מהם הוא העובדה שהאדמה, והפיסיות, נעשו כוח שמפריד את האדם מאור הבורא.
לכן, אנו קוראים בתורה כאילו הבורא אמר לאדמה שהיא מקוללת. אבל אנו יודעים שזו לא קללה, אלא מציאות שנוצרה. ברגע שאדם פועל בדרך אנוכית, כפי שעשינו כולנו כשהיינו בתוך נשמתו של אדם, האדמה נעשתה לכוח פיזי שמפריד את האדם מאור הבורא. האדמה מייצגת את הגשמיות, ונעילת נעלים היא הסוד כיצד להפריד את עצמנו מהכוח הזה שהוא מקולל, הכוח שמפריד אותנו מאור הבורא.
אנו לומדים מזה שכאשר אנו עושים מעשה שמחובר לאנוכיות של הפיזי, מתרחשים שני דברים. נניח שאדם חושב שמישהו עשה לו משהו ואז מגיב בכעס כלפי אותו אדם. כשאתם עושים כך, עשיתם בעצם שני דברים: הראשון הוא שבאמצעות המעשה השלילי הבאתם שליליות לחייכם. אבל הדבר השני, שהוא גרוע יותר, הוא שעכשיו הורדתם את נעליכם, באופן רוחני. חיברתם את עצמכם עכשיו לקללה של העולם הפיזי.
העולם הפיזי, במידה שאתם מכניסים את עצמכם לתוכו, מנותק מאור הבורא. ומהי העבודה הרוחנית שלנו? לנתק את עצמנו ככל יכולתנו מהאגו שלנו, מהרצון לקבל לעצמו בלבד שלנו, שהוא הפיזיות של העולם הזה. לכן כאשר אתם עושים מעשה שלילי, חוץ מהשליליות שאתם מביאים על עצמכם באמצעות הפעולה השלילית הזו, אתם גם מחברים את עצמכם חזק יותר לפיזיות של העולם הזה.
וכשאתם מחוברים לפיזיות של העולם הזה, אתם מחוברים לקללה המקורית. הרמה שבה אתם מחוברים לפיזיות היא הרמה שבה אתם מביאים חושך לחייכם. אבל חשוב שנבין, שוב, שישנן שתי סיבות לא לעשות זאת. אנו לא רוצים לעשות את המעשה האנוכי הזה, לא רק בגלל השליליות שהוא מביא לכם, אלא מפני שעכשיו השקעתם את עצמכם צעד אחד נוסף בתוך הקללה של העולם הזה.
סוד הנעליים, שוב, אינו בנעליים שאנו נועלים, אלא ביכולת לנתק את עצמנו מהפיזיות של העולם הזה. כאשר אתם מפחיתים ומצמצמים את האגו שלכם, אתם עושים שני דברים: הראשון, כפי שאמרנו, הוא שאתם לא מביאים יותר חושך אל חייכם. השני, ואולי חשוב יותר, הוא שאתם מתרחקים צעד אחד אחורה מהחיבור לגשמיות של העולם הזה. וכשאתם מתרחקים צעד אחד מהפיזיות של העולם הזה, אתם מתרחקים צעד אחד מהקללה שקיימת בעולם הזה.
לכן, דרך אחת להבין את מטרת העבודה הרוחנית שלנו, דרך אחת להבין מדוע חשוב שננתק את עצמנו כל הזמן מהרצון לקבל לעצמו בלבד, מכל אותה גשמיות מקוללת, היא שאם אדם מנותק לגמרי מהגשמיות של העולם הזה, הוא מנותק לגמרי ממה שאנו מכנים "קללת הגשמיות של העולם הזה" ולכן יש לו חיבור מושלם עם אור הבורא.
ב"שער הגלגולים" כותב הארי שיוסף היה נשמה גבוהה מאוד, שזכתה להיות מחוברת ישירות לאור הבורא. גבוהה כל כך, למעשה, עד שנעשתה למלאך שנקרא מט"ט. וסוד הנשמה של מט"ט, אומר הארי, הוא שהוא התגלגל ביוסף.
המדרש הזה מוזר מאוד; נאמר בו שעבודתו של המלאך מט"ט הייתה לתפור נעליים, ובכל פעם שתפר תפר היה אומר: "ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד", ברכה שפירושה הוא "למשוך למטה את אור הבורא שיישאר לנצח". אבל מדוע הנשמה הנעלה של מט"ט תופרת נעלים ומדוע בכל פעם כשהוא תופר תפר הוא אומר "ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד"? הסוד הוא, כפי שאמרנו, שמבחינה רוחנית, נעליים משמעותן פעולת הניתוק מהגשמיות של העולם הזה. והעבודה של מט"ט, העבודה של המלאך הזה, היא לתת לנו את היכולת ואת הכוח לקחת כמה צעדים אחורה מהגשמיות של העולם הזה. וכשאתם מתרחקים מהגשמיות של העולם הזה, אתם מתרחקים מהקללה ומהחושך של העולם הזה ומחברים את עצמכם חזק יותר לאור הבורא. לכן, זה הסוד החבוי במשפט האומר שמט"ט תופר נעלים. משמעות המשפט היא, שהמלאך מט"ט מחדיר לעולם שלנו, לכל אחת ואחד מאתנו, את היכולת להפריד בין עצמנו ובין הגשמיות של העולם הזה.
עכשיו אנו מבינים מדוע אומר הארי שנשמת המלאך מט"ט התגלגלה ביוסף – מפני שכל עבודתו של יוסף היא לתת לנו כוח אפילו במצבים הקשים ביותר. כשהוא נבחן עם אשתו של פוטיפר, אחד המבחנים הקשים ביותר, הוא יכול היה לומר, "לא, אני מבין שאם אני נכנע לתשוקות האנוכיות שלי אני מחבר את עצמי לשליליות של העולם הזה." והוא לא נכנע. לכן, הוא נקרא "יוסף הצדיק". מפני שיכול היה, והיה לו הכוח והמודעות להחליט באופן שלם ורציף: "לא, אני לא אחבר את עצמי לגשמיות של העולם הזה, כי פירוש הדבר הוא שאני מחבר את עצמי לקללת האדמה."
לכן, יש לקוות שסוד הנעליים, שהוא סוד המלאך מט"ט וסוד יוסף, ייתן לנו את הכוח לא להתחבר לקללת הגשמיות, אלא להתנתק ממנה. ולכן, המתנה שאנו מקבלים השבת הזו היא הידע מהמלאך מט"ט ומיוסף שלפני שאתם עושים מעשה שלילי, לפני שאתם עושים פעולה של אנוכיות, הזכירו לעצמכם שבאמצעות הפעולה השלילית הזו לא רק שאתם מביאים על עצמכם ואל חייכם שליליות, אלא שבאמצעות הפעולה הזו אתם משקיעים את עצמכם עמוק יותר בתוך הגשמיות של העולם הזה, בתוך הקללה של העולם הזה.
במקום זה, אנו רוצים לקבל כוח רב יותר וגדול יותר מיוסף והמלאך מט"ט ולקחת צעד אחורה כל הזמן. אנו חייבים לומר לעצמנו: "אני עומד/ת לנתק את עצמי מהגשמיות, אני עומד/ת לנתק את עצמי מהרצון לקבל לעצמי בלבד, מפני שאני יודע/ת שכשאני עושה כך, אני גם מחברת את נשמתי אל אור הבורא וגם מרחיקה אותה מהקללה של העולם הזה." זהו סוד עבודתו של יוסף, המלאך מט"ט, וסוד הכוח שאנו מקבלים השבת הזו.
יש עוד הרבה לומר על כך, אבל אני רוצה לסיים במשהו פשוט מאוד: הדרך היחידה לזכות בשפע הברכות, שהוא מתנת יוסף, היא שהאדם עובד ללא הרף כדי לנתק את עצמו מהגשמיות של הרצון לקבל לעצמו בלבד. ובלתי אפשרי שאדם יהיה מחובר למקור הברכות, שהוא יוסף, אם אינו מרחיק את עצמו בתמידות ובעקביות מהגשמיות של העולם הזה, מהקללה של הגשמיות של העולם הזה. יש לנו הזדמנות השבת הזו לקבל את המתנה העצומה מדי יוסף הצדיק והמלאך מט"ט – לזכות בנעליים הרוחניות האלה.