להיות מגנט לברכות הפנימיות הטבועות בנו
מאת מיכאל ברג
נאמר במדרש שהבורא אומר לאברהם השבת הזו, "אני בורא אותך מחדש, כאדם חדש". מדוע? מה פירוש הדבר?
הרב נהג להשתמש פעמים רבות בדוגמא של זרע שכל העץ שיצמח כלול בו – השורשים, הענפים, הפירות, העלים וכך הלאה. כל חלקי העץ חייבים להיות כלולים בזרע הזה. וזה נכון גם לגבינו; ברגע בו אנו נולדים, כל הברכות הפוטנציאליות שנגלה אי פעם בחיינו – גם החומריות וגם הרוחניות – כבר כלולות בתוכנו.
והסוד הוא שאנו חייבים להבין זאת כדי שנוכל לגלות את הברכות האלה.
ישנם שני סוגי ברכות שאדם מקבל. ישנן הברכות שהן חלק ממהותו – שהן כבר כלולות בנשמתו ברגע לידתו – וישנן הברכות שאינן חלק מנשמתו. ברכות שהאדם רודף אחריהן ולוקח אותן ואינן באמת חלק ממהותו לעולם לא יישארו עמו, ולעולם לא יתנו לו או לה את האור והמילוי שברכות אמיתיות יכולות ליצור. לכן, למען האמת, יש רק סוג אחד אמיתי של ברכות. ואלה הן הברכות שאנו נולדים עמן.
יש מושג שנקרא "קטנות", שמתאר את מצבו של הכלי, או המבנה הרוחני, כאשר הוא קטן ומוגבל. ויש מושג הנקרא "גדלות", המתאר את מצבו של האדם כשהוא מגיע לגדלות הרוחנית הגבוהה ביותר. מטרת העבודה הרוחנית שלנו, היא לכן לעורר את מקור הברכות שנמצא בתוכנו מרגע שנולדנו.
התעוררות מקור הברכות שנולדנו עמן הופכת להיות כמגנט, וכל הברכות האמיתיות של שפע, הצלחה, גדילה רוחנית וכו' מתחילות לרדת אלינו מלמעלה… מפני שהן שלנו.
ברגע שאדם נולד, כל הברכות האלה, גם החומריות וגם הרוחניות, נולדות יחד אתו. אבל מפני שהוא עדיין לא מפותח מבחינה רוחנית, הכוח הזה עדיין לא נמצא עמו. זה כמו מגנט; אם אתם מכסים אותו, הוא לא מסוגל למשוך אליו שום דבר. אבל אם אתם מגבירים את המגנט או מסירים ממנו שכבות שמכסות אותו, הוא יכול למשוך את כל הברכות. לכן כאשר אנו מתפתחים מבחינה רוחנית ומגדילים את החיבור שלנו לאור הבורא, אור הבורא מעורר את המגנט שבתוכנו למשוך את כל הברכות שנולדנו אתן.
כאשר זוכה אדם, באמצעות עבודתו הרוחנית, לעורר את המגנט הפנימי הזה של הברכות, אז כל הברכות שהן שלו מתחילות לבוא אליו באופן אוטומטי. ואז האדם הזה קרוי ישות חדשה. יש ישות שהיא הזרע של כל הברכות, ויש הישות שמעוררת את כוח הברכות ומושכת אליה את הברכות הפנימיות הטבועות בה.
השבת הזו, אומר הבורא לאברהם, ולכולנו, "עכשיו אני יכול לברוא בתוכך את האני החדש שלך". אבל האמת היא שהאני הזה אינו חדש באמת. הוא תמיד היה שם. פשוט רק עכשיו מוסרים ממנו המסכים והוא יכול להתחזק, וכל הברכות האמיתיות שלך יכולות לבוא אליך.
אחרי השבת הזו, נעשה אברהם אחד מהאנשים העשירים ביותר בעולם, גם מבחינה חומרית וגם מבחינה רוחנית, מפני שהוא מחובר לחלוטין לסוד הזה. אם אדם חושב שהברכות שלו נמצאות מחוצה לו, והוא צריך לעבוד כדי לאסוף אותן, אז או שהוא יקבל חלק מהן ויאבד אותן, או שהברכות שהוא מקבל לא יביאו לו את המילוי שהן אמורות להביא.
הדבר הראשון שעלינו לדעת הוא שאנו נולדנו עם הברכות האלה. כל מה שנרצה אי פעם, כל מה שנצטרך אי פעם, גם מבחינה פיזית וגם מבחינה רוחנית, נולד יחד אתנו. כל מה שאנו צריכים לעשות זה לחשוף אותן. זה גם אומר, כמובן, שאנו לא רוצים לעשות שום דבר שיכסה את המגנט הזה יותר. אבל מה שאנו חייבים לעשות באמצעות העבודה הרוחנית שלנו, וזו חייבת להיות המודעות שלנו, הוא להגדיל ולעורר את הכוח שבתוכנו כדי להיות מסוגלים למשוך את כל הברכות שאמורות לבוא אלינו.
נאמר בזוהר שנשמת האדם באה לעולם הזה זכר ונקבה כאחד. לאחר שהיא מגיעה לעולם הזה, כל הברכות שהאדם מקבל מתפזרות ברחבי העולם. ואז, כאשר האדם מעורר את מקור הברכות הפנימי הזה בתוכו באמצעות עבודתו הרוחנית, הבורא יאסוף ויביא אליו מארבע קצוות העולם את הברכות שאמורות להגיע אליו.
זוהי מטרת עבודתנו הרוחנית. זוהי הברכה שניתנת לאברהם, זוהי הברכה שניתנת לנו השבת הזו. הבורא בורא אותנו מחדש. אין שום דבר מחוץ לנו. אין אף ברכה שלא נולדנו אתה.
מה אנו חייבים לעשות? קודם כל, אנו חייבים לוודא להפסיק לשים מסכים על המגנט שלנו. מפני שאנו יכולים לעשות את כל הדברים הנכונים, אבל אם המגנט הפנימי שלנו שאמור למשוך את הברכות האלה מכוסה או מוחלש, לעולם לא נוכל לגלות את הברכות שאמורות לבוא אלינו. ושנית, אנו חייבים לעשות כל מה שאנו יכולים כדי לעורר את הכוח הזה בתוכנו. ואז, כל הדברים שהם שלנו, כל הברכות שהן שלנו – החומריות והרוחניות – יתחילו לבוא אלינו. אז נתאחד עם כל הברכות שהן שלנו, ונהיה ישות חדשה.