בעוד שפרשת השבוע שעבר עסקה בגילוי שארע במעמד הר סיני, הנושא הנדון בפרשת השבוע עושה רושם כ"לא-רוחני" – חוקים גשמיים. הבורא אומר למשה, "אלה המשפטים אשר תשים לפניהם." הנושא הראשון שנדון הוא עניין רכישת עבד. מההיבט המילולי, אנו יודעים שלפני אלפי שנים, עבדות היתה עניין נפוץ. עם זאת, זה לא היגיוני שהנושא הראשון שנדון אחרי הגילוי בהר סיני יעסוק בעניין העבדות.
כפי שהמקובלים מלמדים, כאשר הדברים חסרי היגיון בתורה, שם צפונים הסודות הכי גדולים. לכן, הסוד לפרשה זו הוא גילוי עצום, ומעניק לנו הבנה אמיתית על מה דיבר משה.
בפרשה זו, משמעות העבד מיוחסת לגנב שנתפס ואינו יכול להשיב את חובו, ולכן הופך לעבד לאדם ממנו גנב. המפתח להבנה כאן הוא בפיענוח הסוד הרוחני של גניבה. כאשר אנו מדברים על גניבה במהותהּ, אנו מדברים על אדם שמאמין שהכל שלו – הכסף שלו, הרכוש שלו, הגדילה הרוחנית שלו, התקשורת הרוחנית שלו. כאשר אדם במודעות שאלו דברים השייכים לו, הוא גנב. מדוע? משום שהאמת היא שהכל מהאור. אין דבר שהוא באמת שלנו.
אם נהיה כנים עם עצמנו, נוכל להסכים שרוב המחשבות שלנו במהלך היום מבוססות על העיקרון של "שלי". מדוע אנו מתרגזים? מדוע אנו מתווכחים עם אנשים אחרים? משום שאנו חושבים, "זה שלי, ואת/ה מנסה לקחת את זה ממני", או "אינך מאיים/ת על מה ששייך לי." כמעט כל ויכוח וכל צורה של שליליות שמתעוררים בחיים האישיים של אדם מבוססים על עיקרוןה "שלי". וזוהי הגניבה, המקובלים מלמדים, אליה פרשת השבוע מתייחסת.
עם תובנה זו, אנו מבינים שאנו גונבים כל הזמן. רוב חיינו מבוססים על הגניבה הזו, וזוהי המודעות של "שלי" אשר מהווה מקור לכל ספק ודאגה בחיינו, משום שאנו מנתקים עצמנו מהבורא. מודעות הגניבה גם גונבת לנו כוחות ואנרגיה. הכח הפנימי שאמור להיות לכל אחד ואחת מאיתנו, נלקח מאיתנו כאשר אני מתנתקים מהבורא.
בואו ננסה להבין מה המשמעות כאשר הגנב הזה, כלומר אנחנו, נמכר לעבד; אנחנו הם אלו הנמכרים מדי יום. הסוד למכירה שאנו מתייחסים אליה הוא הלימוד שכאשר אנחנו גונבים במודעות שלנו, אנו מנתקים עצמנו מהבורא, ולכן איננו יכולים לקבל אור, שפע, ברכות באופן ישיר מהבורא. זאת משום שהחלטנו להתנתק מהבורא והבורא עוקב אחר הכיוון בו בחרנו. לכן, אין אפשרות למשפך ישיר של אור, שפע וברכות מהבורא אלינו. אנו נזקקים לסוג של מתווך.
כאן טמונה התובנה העצומה: כאשר נאמר בתורה שהגנב נמכר כעבד לאדם אחר, המשמעות היא, שאנחנו, בהחלטתנו להתנתק מהבורא, לא יכולים לקבל באופן ישיר מהבורא, ולכן יוצרים תלות במתווך אשר מקבל את הברכות מהבורא ומעביר אותן אלינו. אם ניתן דוגמא פרקטית, זה כמו שרפואה מגיעה אלינו דרך רופא, או שסיוע ניתן לנו על-ידי עורך דין. זהו סוד עצום של פרשת השבוע – אנו תחילה גונבים, ולפיכך יוצרים הכרח להימכר למישהו אחר כמתווך שייתן לנו שפע וימלא את צורכנו.
חשוב שניקח את הזמן לפני השבת, ובמהלך השבת, כדי לחשוב כמה מתוך חיינו מבוסס על ה"שלי". עלינו להבין כי ה"גניבה" היא במודעות שלנו, כך שספקות ודאגות נכנסים, והחוזק שלנו נחלש, ואור הבורא אינו יכול להגיע אלינו ישירות.
זהו סוג מכירת העבד. אנו העבדים. אנו הגנבים. אנו אלה אשר על בסיס יומי אינם יכולים לקבל ישירות את האור והברכות מהבורא. אין דרך להגיע ל"אני המושלם" אלא אם כן נילחם במודעות הזו כל הזמן. כאב, סבל ומוות לא יוסרו מן העולם, ברמה האישית וברמ העולמית, כל עוד אנו נאחזים במודעות ה"שלי".
כיצד נוכל לתקן את מודעות ה"שלי"? רוב האנשים חושבים שהתשובה היא לוותר על הכל. אך המקובלים מסבירים לנו שזהו ההיפך למעשה. כתוב בתורה שכאשר אתה הופך לעבד, צריך להשתעבד לכ-6 שנים. הזוהר מסביר שיש סוד למספר שנות העבדות: שש מחבר אותנו לספירת "יסוד", יוסף הצדיק. הזוהר מסביר ש"הכל" הוא קוד לרמה רוחנית – או ספירה – של יסוד. המודעות של ספירת יסוד היא לקבל הכל. כאשר אתה מסוגל להגיד, לא במילים אלא במודעות, "אני יודע/ת שכל זה אינו שלי באמת, אך אני רוצה הכל בעולם הזה כדי שאוכל לתת אותו לאחרים," רק אז תוכל באמת לקבל את הכל. זהו הפרדוקס… תוכל לקבל הכל רק כאשר אין לך כלום.
כאשר את/ה עבד למודעות "שלי", כמו כולנו, התורה נותנת לנו את הסוד כיצד לתקן זאת: היפכו ל"יסוד" – הפרדוקס לפיו רק על-ידי הסרת מודעות ה"שלי" לחלוטין, אדם יכול לקבל "הכל".
כאשר המודעות שלנו היא שדבר אינו שלנו, אז נוכל להגיע לשלב של "יסוד" כמו יוסף הצדיק. יוסף הצליח לשלוט בכסף ובשפע של כל העולם, משום שהיתה לו המודעות שדבר אינו שלו באמת, וכך הפך לתמצית ספירת יסוד, תמצית מודעות "הכל". ולמודעות זו עלינו לפנות. לא הכוונה היא "דבר אינו שלי, ואני לא רוצה שום דבר." אלא, "דבר אינו שלי, ולכן הכל יהיה שלי."
לא הגענו לעולם הזה רק כדי להסיר את הגניבה הרוחנית שלנו. הגענו גם על מנת להפוך את המודעות הזו על ידי ההבנה שהמטרה לכל אשר שלנו, היא רק על מנת לתת זאת לאחרים. אז, ורק אז, תוכלו לקבל הכל.
אחד הסודות של שבת משפטים, היא ההבנה שאנו גנבים ועבדים, וכל עוד נישרא במודעות ה"שלי", נחווה ספקות ודאגות, אובדן עוצמה פנימית, וחוסר יכולת לקבל ברכות ישירות מן הבורא. אך אם נוכל ליישם את הלימוד הזה, ובאופן עקבי לשבור את מודעות ה"שלי", ובאופן עקבי לרצות לקבל על מנת שנוכל לתת – אז, ורק אז, נוכל להתחבר לספירת "יסוד" ולקבל הכל.
ברכות ואור,
מיכאל ברג