לימוד משנת 2010
חג שמח! טוב להיות שוב כאן בניו יורק, בעיקר בלילה חשוב זה של תקשורת שהוא 'הושענא רבא'. ואנו יודעים שלפני שאנו עושים תקשורת כלשהי, אנו רוצים להבין מה מתרחש במימד הרוחני, ומכאן מה עלינו לעשות על מנת להפעיל את התקשורת שלנו. אז הייתי רוצה לחלוק קצת מכתביו של האר"י, רבי יצחק לוריא.
אנו יודעים שבאמת כל מה שאנו יודעים על קבלה מגיע מהזוהר, מרבי שמעון בר יוחאי, ומהגילויים של האר"י, רבי יצחק לוריא ומכתביו של האר"י. זאת באמת מתנה אדירה וחשוב לעורר את הערכתנו בכל פעם שאנו נתקלים בעובדה שהאר"י, רבי יצחק לוריא, ב"שער הכוונות" ממש פותח עבורנו הצצה לתוך מה שמתרחש בעולמות העליונים. במשך אלפי שנים אנשים עשו תקשורות, כולל את התקשורת של הערב של הושענא רבא, ללא הבנה אמיתית של מה שמתרחש, ומכאן מה משמעותה של תקשורת. אז יש לפנינו קריאה ארוכה, אני רוצה להיות תמציתי כמה שאפשר, אבל להעניק לנו את ההערכה ואת ההבנה לקראת התקשורת.
כך האר"י מסביר שכל העבודה שעשינו החל מראש השנה דרך יום כיפור ובמהלך ששת הימים הראשונים של סוכות בעצם מהווה תהליך אחד שלם שמטרתו, כמובן, להכין עבורנו, עבור כל אחד ואחד מאיתנו, באמצעות ביצוע התקשורות הללו שנה מלאה בברכות ואור שכל אחד מאיתנו זקוק להם. המטרה של הושענא רבא, כפי שמגלה הזוהר, זה מה שנקרא ה'חותם' שמגן על כל הברכות ועל כל האור שעוררנו, שמשכנו עבור עצמנו במהלך התהליך החל מראש השנה עד יום כיפור, עד סוכות. יש תהליך בן שני שלבים. רבים מכם זוכרים שביום כיפור התקשורת האחרונה, הסעודה החמישית כפי שהיא הייתה ביום כיפור נקראת 'נעילה' או החותם. המקובלים מסבירים ששוב, כל האור והברכות שאנו מעוררים בראש השנה וביום כיפור הופכים להיות חתומים, משום שהבעיה היא שגם כשיש לכם ברכות, גם כשיש לכם פוטנציאל, קיימת סכנה שאיכשהו לאורך הדרך הם לא יוכלו להתממש כפי שהם אמורים להתממש, ולכן אפילו הברכות והאור הפוטנציאליים שעוררתם, אתם עלולים, חס ושלום, לאבד אותם.
לכן בפועל קיימים שני חתמים: אחד נקרא 'החותם הפנימי' שזה מה שקורה ביום כיפור, ואז יש את מה שנקרא 'החותם החיצוני' שקורה הלילה. לכן אם ברצוננו להבין, שוב, הרב היה אומר לעיתים קרובות, כמובן, שהמודעות היא החיבור. אם ברצוננו להבין במילה אחת מהי המתנה של מה שעומד לרשותנו הערב, זה הרעיון של החותם. מה שאומר שכל האור וכל הברכות שיש לנו מחוברות ל… שבאמצעות התקשורות שלנו החל מראש השנה ויום כיפור משכנו בכדי לוודא שבדרכים רבות ושונות, אם זה בגלל סיבות חיצוניות או בשל הכישלונות שלנו, לוודא שכל אלה לא ייאבדו בדרך, שאנו מסוגלים לשמור ולהגן על כל הברכות שלנו, על כל הברכות הפוטנציאליות שלנו למשך השנה הזאת. זאת המטרה של התקשורת הזאת הלילה. מה שאומר, שוב, במידה בה אנו מתחברים הלילה, זאת המידה בה אנו מסוגלים לשמור על כל הברכות והאור שעוררנו מראש השנה ויום כיפור.
אז, שוב, המילה היא 'חותם' שמשמעותו 'חותמת'. איך אנו עושים את זה, איך אנו, שוב, מעוררים את ה'חותם' הזה, את החותמת הזאת שתגן על כל האור והברכות שעוררנו עבור השנה הזאת? האר"י אומר, ואנו נקרא את המילים הללו מהאר"י, מכיוון שאנו יודעים שכשאנו קוראים את המילים האלה, אנו מעוררים את האור הזה, את הברכה הזאת. הוא אומר: "ובזה תבין",