אנו מכירים את הסיפור שבפרשת תולדות: יצחק רוצה לתת את ברכת הבכורה לעשו, הבן האנוכי שאפוף כולו ברצון לקבל לעצמו בלבד. רבקה אומרת ליעקב שעליו להערים על אביו כדי שייתן לו את הברכה במקום לעשו, ושעליו להכין אוכל וללבוש את בגדי עשו. כאן נותן לנו המדרש תובנה מעניינת מאוד אל תוך נפשו ורגשותיו של יעקב ברגעים אלה, וחשוב מאוד שנבין זאת.
המדרש אומר לנו שזה לא משהו שיעקב רצה לעשות, הוא אולץ לעשות זאת. נאמר שכאשר הוא מתכונן להיכנס לחדרו של אביו, הוא שפוף, שבור לגמרי, ובוכה. אם כן, כאשר יעקב מתכונן לקבל מה שהוא קרוב לוודאי האור הגדול ביותר שהתגלה בעולם, איך הוא הולך לקראת זה? הוא נאלץ לעשות זאת, הוא אינו רוצה לעשות זאת, הוא שפוף, הוא שבור לגמרי, והוא בוכה. ואז הוא נכנס אל תוך החדר ואביו, יצחק, מרגיש שמשהו לא בסדר, מסיבות רבות. הוא מריח את ריח גן עדן, ועם זאת הוא יודע שעשו אינו מחובר לגן עדן, והוא שומע את יעקב משתמש בשמות המתייחסים לבורא, אבל הוא יודע שעשו אינו מחובר לאור הבורא. לכן, הוא אומר ליעקב: "גְּשָׁה נָא וַאֲמֻשְׁךָ בְּנִי, הַאַתָּה זֶה בְּנִי עֵשָׂו אִם לֹא."
יעקב בוכה כל כך עד שדמעותיו זולגות על מותניו וירכיו, ונאמר שלבו נמס כדונג. הוא כל כך כועס ושבור שאינו יכול לזוז, ולכן שולח הבורא שני מלאכים שיתמכו בו ויעזרו לו להתקרב ליצחק, מפני שאינו יכול ללכת בכוחות עצמו. הוא איבד לחלוטין כל שליטה על גופו, ושני המלאכים האלה מחזיקים אותו כדי שלא יפול; זה הסוד שנמצא בפסוק של ישעיהו הנביא, האומר לא לוותר, כי הבורא נמצא שם תמיד כדי לעזור לנו.
כאן השאלה נעשית אפילו עמוקה יותר. מדוע עושה הבורא כל זאת? יעקב המסכן, האם אתם יכולים לתאר לעצמכם? האם אין דרכים קלות יותר שבהן יוכל לקבל את האור? התשובה היא, וחשוב מאוד להבין זאת, שהדרך היחידה שבה יכול יעקב לזכות במתנות הגדולות מיצחק היא שהוא שבור לגמרי; כאשר יעקב לא הרגיש את עצמו לגמרי, שאין לו שום זכות, שום מחשבות משל עצמו, שום יכולת משל עצמו. לכן, הברכות היו חייבות לבוא ליעקב בדרך זו, מפני שזו הדרך היחידה שבה כולנו יכולים לעורר את האור הגדול. רק אם אתם יכולים להיות ריקים כמו שיעקב היה באותו רגע.
עד גמר התיקון, כל אור של התעלות והתגלות מגיע מאותו רגע בחייו של יעקב. ורק מפני שיעקב היה כה חסר וריק, יכול היה למשוך את האור הזה לעצמו ולעולם. אם אתם רוצים את האור הגדול, אם אתם רוצים למשוך אליכם את הברכות הגדולות, עליהם להרגיש משוללי כל זכות, כמו יעקב. חייב שיהיה לכם, כפי שאומר המדרש, לב נמס כדונג שעמו לא תוכלו אפילו לזוז ותהיו זקוקים למלאכים שיתמכו בכם. וכאשר תגיעו למקום הזה תקבלו את הברכות.