הרב אשלג כותב על המודעות של רמה שנקראת "תשובה מאהבה", שפירושה שאדם משתנה מתוך אהבה. זו רמה שבה אדם משתנה לא מתוך פחד מתוצאות מעשיו, אלא מתוך אהבה והתלהבות עצומות שהוא מרגיש אל הפוטנציאל שלו לגלות את אור הבורא בעולם הזה. וזוהי מתנה שיכולה להינתן לנו בסוכות: המתנה להיות מסוגלים להגיע לרמה שנקראת "תשובה מאהבה", שבה אפילו מעשים שליליים שעשינו בכוונה הופכים למשואה של אור עבורנו.
בדרך זו, אנו יכולים גם להפוך למלאי שמחה על כל כאב שחווינו, מכיוון שאנו יודעים שאם לא היו לנו כאב וספק בשנה החולפת, לא היינו פועלים בצורה שלילית. ואם לא היינו פועלים בצורה שלילית, אז בסוכות, לא היה לנו כל האור שנובע מהמעשים שהשתנו. מכיוון שכל הכאב, הספק וחוסר המודעות שהיו לנו, הם שגרמו לנו להתנהג בצורה שלילית. ובסוכות, אנו נרגשים, מלאי תודה ושמחה עבורם, כי בסוכות הם נהפכים לאור. כל כאב וחוסר נוחות שהיו לנו בשנה הזו משתנים בסוכות. כל הכאב שהיה לנו בשנה הזו וכל המעשים השליליים שעשינו השנה הזו יכולים להפוך בסוכות לאור אינסוף שיאיר לנו לנצח.
האם יכולה להיות שמחה גדולה מזו? חשבו על כך… כאשר אנו עושים מעשה חיובי ומקבלים אור, זו שמחה. אבל כאשר אנו יכולים לקחת את כל המעשים השליליים שעשינו בשנה החולפת ולהפוך אותם לאור עצום שיאיר לנו לנצח, אין שמחה גדולה מזו. זה הסוד של השמחה ושל המתנה של סוכות. ורב אשלג אומר לנו שכל כאב שחווינו השנה יהפוך לשמחה גדולה, וכל שליליות תהפוך למקור עצום של טוב. זו מהותו של חג הסוכות, וזה מה שזמין לכל אחת ואחד מאתנו בסוכות; כל השליליות שיצרנו, כל הספקות שהיו לנו, כל חוסר חיבור שהיה לנו – יתהפכו וישתנו. כפי שאומר רב אשלג: "כל הכאב יוכל להשתנות לשמחה גדולה, וכל השליליות תוכל להשתנות לטוב גדול."
אם כן, בואו נתחיל עם ההבנה שזה זמין לנו. אם נעשה את התקשורות נכון, ותהיה לנו המודעות הנכונה, נוכל לשנות בסוכות את כל השנה החולפת שהייתה לנו. ולכן, על ידי שינוי השנה שעברה, נוכל בוודאי לשנות את השנה הבאה. ביום כיפור ובראש השנה, התנקינו והיטהרנו.
ווידאנו שהשליליות לא תטריד אותנו. אבל סוכות גדול מזה. לכן נאמר על סוכות שיש בו טעם של משיח. מכיוון שבסוכות, אנו לא רק מוודאים שהשליליות לא תטריד אותנו; אנו מוודאים שהמעשים השלילים הופכים למעשים חיוביים, ושהספקות, הפחד, השליליות והחושך שלנו מהשנה החולפת יהפכו עבורנו רק לאור.
כדי להעריך באמת מה שזמין לנו בסוכות, אומר לנו רב אשלג בסעיף אחר שלא מדובר כאן רק על הפיכת השליליות שלנו, אלא גם על כך שבסופו של דבר נוכל להגיע למצב שבו כאשר נתבונן על העולם כולו, נראה רק אור. רב אשלג מסביר שאנו יכולים להגיע למצב שבו אפילו כאשר נסתכל על אחרים ועל העולם, נראה רק את הטוב המוחלט, ושבסוכות, נוכל לקבל את המודעות הנפלאה, החזקה הנעלה והמרוממת הזו. אם נתחבר לסוכות כפי שאנו חייבים להתחבר, נוכל להסתכל על העולם ועל כל הנבראים שבו ולראות את השלמות המוחלטת שבהם. נוכל לראות את כל התהליך של כל אדם ושל כל העולם בשלמותו המוחלטת, ובאמצעות המודעות שלנו, לשנות את התהליך שלהם לחיוביות.
לכן חשוב שתהיה לנו המודעות הזו, לא רק לגבי עצמנו, אלא לגבי כל העולם. מפני שכאשר יש לנו המודעות הזו על העולם, אנו משנים את העולם. זה מה שזמין לנו בסוכות: שינוי כל השליליות, הכאב והספק שלנו מהשנה החולפת לטוב נצחי ומוחלט שיאיר לנו לנצח. יתרה מזו, רב אשלג אומר שמתנת סוכות היא היכולת להתחיל לראות את האחרים ואת העולם עם אור, עם ראית גמר התיקון. לכן, כאשר אנו מבינים זאת, אנו יודעים שזה לא רק מפני שזה דבר טוב ויפה לעשות. אנו עושים זאת מכיוון שבסופו של דבר, חשוב שתהיינה לנו רמות המודעות החזקות, היפות האלה, כפי אומר רב אשלג, מכיוון שהן משפיעות על העולם.
זה מעבר למקום שבו רובנו נמצאים, אבל זה מה שזמין לנו בסוכות. אנו יכולים לבקש מכל האור של סוכות, של הלולב ושל האתרוג שיתנו לנו את המודעות הנעלה הזו כדי שנוכל לשנות את השליליות והחושך שלנו לאור ולטוב, ושתהיה לנו המודעות לראות עבור אחרים ועבור העולם אותה רמה של שלמות. וכאשר למספיק אנשים יהיו רמות המודעות החדשות, הנפלאות, החזקות והיפות האלה שזמינות לנו בסוכות, אז, כפי שרב אשלג אומר, כל השליליות תסתלק מן העולם.
חג הסוכות הוא מתנה שבה אנו יכולים לבקש, ולקבל, את רמת המודעות החדשה הזו על עצמנו, על העולם, ועל המלים היפות האלה של רב אשלג. אנו יכולים לצאת מסוכות עם אופן מחשבה שמעולם לא חשבנו בעבר, עם המודעות שמעולם לא חשבנו שתהיה לנו; לא מכיוון שהרווחנו אותה, אלא פשוט מכיוון שרצינו אותה.