התעוררות חוש הריח הרוחני שלכם
מאת מיכאל ברג
הארי, רבי יצחק לוריא, מלמד שכל חודש מחובר לחלק מהגוף שלנו; החודש הזה, חודש אדר, או דגים, מחובר לאף, לחוש הריח. אבל אנו חייבים להבין בדיוק למה הוא מתכוון כשהוא מדבר על חוש הריח.
בסיפור גן עדן, נאמר שחטא אדם וחווה התרחש מכיוון שהם השתמשו בחושים שלהם – ראיה, שמיעה, מגע, טעם – מסיבות אנוכיות, מתוך הרצון לקבל לעצמם בלבד. כל ארבעת החושים האלה נפגמו; אבל חוש הריח לא נפגע. לכן חוש הריח הוא החוש הנעלה ביותר והרוחני ביותר מכל החושים.
רובנו חיים את חיינו בהשפעת הדברים הברורים מאליהם, הנראים לעין, בעוד אדם נעלה באמת הוא אדם שיכול לקבל ולקלוט מה שכמעט אינו קיים. למשל, אם אתם חותמים על עסקה גדולה, תתמלאו כמובן מיד באושר, מכיוון שהושפעתם ממה שהתרחש. עכשיו, נניח שהייתה לידך כוס של מים. האם ידעת שאותו אור שחווית כאשר חתמת על העסקה קיים גם בלגימת המים שאתה עומד לשתות? הוא קיים, אבל אנחנו לא מרגישים אותו. כמו רוב האנשים, נרגיש הרבה יותר שמחים אחרי חתימת עסקה מדהימה מאשר אחרי לגימה של מים. אבל לא מפני שמהות האור והאנרגיה שבתוך לגימת המים והעסקה המדהימה הן שונות, אלא מפני שאנו יכולים לקבל ולקלוט רק את הדברים הברורים והמובנים מאליהם.
לכן, סוד חוש הריח הוא היכולת לקלוט ולקבל מהדברים הפחות ברורים. החודש הזה, חודש דגים, אומר הארי, עניינו בחוש הריח שאנו חייבים לפתח, שאינו טבעי לרובנו. אם נפשט זאת, מה שעושה אדם יותר רוחני הוא העובדה שהוא או היא זקוקים לפחות התרחשויות פיזיות כדי להיות שמחים ומרוצים. ברמה המוחלטת, זה אומר שבגמר התיקון, חוש הריח ימלא את האדם בשמחה אושר וחכמה. אבל החושים שלנו פגומים בגלל הדרך שבה אנו חיים היום. למעשה, האור שקיים בדברים שגורמים לנו שמחה קיים גם בדברים שגורמים לנו הרבה פחות שמחה.
המקובלים מלמדים שמה שנקרא אור אינסוף קיים בכל דבר. כאשר אתם נהנים מסטייק, למשל, השמחה שאתם חווים כאשר אתם אוכלים את הסטייק היא אותה שמחה שאתם יכולים לחוות כשאתם מסתכלים, נניח, בכסא, מפני שאור אינסוף נמצא בכסא בדיוק כפי שהוא נמצא בסטייק. אבל כל זה קשור בחוש הרוחני שלכם, חוש הריח שלכם. בכל פעם בה אנו פועלים מתוך רצון לקבל לעצמו בלבד אנו פוגמים בחושים שלנו יותר ויותר, ואנו חייבים יותר דברים חיצוניים שירגשו אותנו, שישמחו אותנו. לכן, מהי מתנת החודש הזה? ריח; היכולת להתחיל לשנות את החוש הרוחני שלנו.
החודש הזה, אנו יכולים לבקש ולקבל את היכולת לקלוט ולקבל את המהות האמיתית של הדברים. המקובלים מלמדים שאת גמר התיקון יכול לחוות רק אדם שפיתח את החוש הזה. מפני שכפי שהרב תמיד אומר לנו, האור של גמר התיקון נמצא כאן כבר, אנו פשוט לא יכולים לראות אותו מפני שבכל פעולה, מודעות, מחשבה ומילה של רצון לקבל לעצמו בלבד אנו מכסים את החוש הזה. הסיבה שיש אנשים בעלי חוש שישי – שמסוגלים לראות, להבין, להרגיש ולדעת מה שאחרים לא יכולים – היא שהחוש הרוחני שלהם, שניתן לנו החודש הזה, אינו מכוסה, אינו מוסתר או מסווה.
בחודש אדר הזה, אנו חייבים לבקש: "אני רוצה לראות מה שבלתי נראה לרוב, אני רוצה להיות מסוגל/ת להרגיש מה שהרוב אינו מרגיש, אני רוצה להיות מסוגלת לדעת מה שלא ידוע לרוב." החוש הזה מתעורר החודש הזה, ויש לנו היכולת לדחוף את עצמנו לקראתו. ובדוק ומנוסה הדבר, שאם יש לכם הרצון הזה, המודעות הזו, ואתם דוחפים את עצמכם לפתח אותם, תתחילו למצות שמחה מדברים שלא יכולתם למצות מתוכם שמחה בעבר, ולהבין דברים שלא יכולתם להבין קודם לכן.