הפסוק הראשון של פרשת “בְּמִדְבָּר” אומר: “וַיְדַבֵּר ה’ אֶל מֹשֶׁה בְּמִדְבָּר סִינַי”[במדבר, פרק א’, פסוק א’]. ומכיוון שאנו יודעים שכל המלים שבתורה נכתבו מתוך מטרה מסוימת, יש משהו מעניין להתבונן בו כאן. ברור אפילו בקריאה הבסיסית ביותר של הפרשה הזו שבני ישראל היו עדיין במדבר; ולכן ברור שכאשר הבורא דיבר אל משה, זה היה במדבר. אם כן, מדוע מרגישה התורה שחשוב שנדע איפה היה משה באופן פיזי כאשר דיבר אליו הבורא? איזה לימוד אנו אמורים ללמוד כאן?
רבי יעקב בן אשר, בפירוש שלו, “בעל הטורים”, מתייחס לכך על ידי ציטוט מן המדרש, האומר שאם אדם לא עושה את עצמו חפשי ופתוח לכל, כמו המדבר, הוא אינו יכול להיות רוחני או לזכות בחכמה רוחנית אמיתית, שהיא מהותה של התורה. בדיוק כפי שכל אחד יכול לבוא אל המדבר ולעשות כרצונו, כך גם כל אדם חייב להגיע לרמה הזו.
המדרש מתייחס לכך במונח “הפקר”, המציין משהו או מישהו חפשי לגמרי ופתוח לעשות כל מה שהוא רוצה, מישהו או משהו שאין לו כל בעלים או משגיח – כמו המדבר. הלימוד הזה, לכן, הוא לימוד חשוב: התורה בעצם אומרת לנו שיש תנאי מוקדם, שאם לא יתממש, יחסום אותנו וימנע מאתנו להשיג צמיחה רוחנית או חיבור לבורא. אנו חייבים להיות בלי שום אגו, שלא יהיה לנו אכפת אם מישהו עשה או לא עשה לנו משהו, לא לכעוס על אדם אחר אם לא עשה מה שרצינו, מכיוון שאנו “הפקר”, כמו המדבר.
הרעיון הזה, להיות כמו המדבר, הוא מרחיק לכת ומתייחס לכל היבט של חיינו, ולמען האמת, הוא משימה די מרתיעה. מזמן לידתנו ובמהלך חיינו, טבענו הפוך לגמרי מטבע המדבר. אנו שומרים בקנאות על כל מה ששייך לנו או על מה שאנו חושבים שצריך להיות שלנו. אנו מרגישים צורך לתקוף כל מי שפולש בכל צורה שהיא אל תוך מה שאנו חושבים שהוא הטריטוריה שלנו. אבל למרות שהמשימה הזו, להפוך את עצמנו ולהיות כמו המדבר, קשה לנו מאוד, התורה אומרת לנו שבלי השינוי הזה, לא נוכל להתחבר באמת ובתמים לאור הבורא.
זו משימה שאנו חייבים לקחת על עצמנו אם אנו רוצים לגדול באופן רוחני ולהתחבר לאור הבורא.
אבל חשוב לזכור שלא מצפים מאתנו לשנות את עצמנו ולהפוך ל”הפקר” תוך יום אחד. אלא, מה שמצופה מאתנו הוא שנעשה על בסיס קבוע כל מה שנחוץ כדי להביא לידי השינוי הזה. זה תהליך ארוך, שכדי להשלימו ניתן לנו מחזור חיים שלם, ובעזרת פרשת “בְּמִדְבָּר”, אנו יכולים לעשות את הצעד הראשון כדי להתחיל את השינוי הזה. כל עוד אנו משנים את עצמנו בעקביות, אנו מסוגלים להתחבר לאור הבורא; רק אם לא נעשה שום מאמץ לפתח את התכונה הזו, להיות כמו המדבר, לא נוכל להתחבר לאור.