המקובלים מלמדים שבכל פעם אשר מתרחשת תופעה משמעותית בהיסטוריה, תופעה זו פותחת ערוץ של אור, ברכות ומתנות שהתעוררו בזמן ההוא כדי להתעורר בכל שנה באותו הזמן מחדש. וזהו הבסיס להבנה הקבלית של מה שאחרים מתייחסים אליו כחגים. אנו קוראים להם ימים של חיבור. כשאנו מדברים על פסח – שבעת הימים שהם חלק מהימים החשובים ביותר, המשמעותיים ביותר של השנה – אנחנו מתחילים עם הלילה הראשון.
אנו יודעים כי מבחינה היסטורית, הלילה הראשון של פסח הינו הזמן בו יצאו בני ישראל ממצרים. המקובלים מלמדים שלא הייתה זו רק התרחשות היסטורית. זה היה רגע בו קבוצה של כמה מיליוני בני-אדם התאחדו ועלו ממעמקים גדולים של חושך. החופש אותו הם חוו היה מאוד ספציפי בטבעו. זה היה חופש לא רק מדיכוי או שיעבוד על ידי אדם אחר, אלא הכי חשוב, הם יצאו מבית הכלא של עצמם, בית הכלא המונע על ידי האגו. החופש הזה מתעורר בכל שנה עבור כל אדם שרוצה להתחבר אליו.
במשך השנה, לצערנו, רובנו נתונים בשליטתם של כוחות אחרים – לפעמים אלו שאנחנו יצרנו בעצמנו, לפעמים אלו הנוצרו מהשכל שלנו ומהאגו שלנו – שמשאירים אותנו בתוך הכאב והחושך. הם משאירים אותנו מקופחים ממתנת האושר האמיתית שהחיים האלה יכולים וצריכים לספק לנו, את ההגשמה האמיתית שקשר אמיתי ומתמיד לאור הבורא יכול לתת לנו.
זוהי המודעות שלנו בהכנות שלנו לקראת פסח. אנחנו רוצים לבוא ככלי פתוח כדי לקבל את הסיוע העילאי הזה במלוא עוצמתו. להשאיר מאחור את כל מקורות התוהו ובוהו שלנו ולהסיר אותם מחיינו בצורה כזו שהם לעולם לא יוכלו לחזור ולפגוע בנו או לכלוא אותנו שוב.
אחד המאמצים החשובים ביותר בעבודתנו הרוחנית לפני חג הפסח הוא לערוך בדק בית של אותם תחומים בחיינו אשר מחזיקים אותנו בחושך ובעצב. עלינו להכיר באמת את החלקים השליליים של ישותנו.
כמובן, עלינו לעשות כל שביכולתנו כדי להסיר אותם, אבל גם לדעת כי פסח הוא מתנה עצומה המאפשרת לנו – גם אם אין לנו את הכוח – להרוס את מקורות החושך והדיכוי. אנחנו מקבלים כמות עצומה של אור עליון אשר מסוגל להרוס את כל החלקים של השליליות והחושך שמונעים מאיתנו באמת לחיות את הפוטנציאל של הנשמה שלנו, באמת לחיות את הקשר שלנו עם האור של הבורא בשלמותו.
כדי להפיק את המרב ממה שזמין לנו בפסח, המודעות שאנחנו רוצים לקבל היא ההבנה של המתנה. והיא ההבנה שבפסח, כל הכוחות הכובלים אותנו בחושך ועצב, כל הכוחות המונעים מאיתנו את הברכות העצומות של האור של הבורא, צריכים להישבר גם תוך ההכנה, ובוודאי בזמן ליל הסדר עצמו.
כאשר כולנו באים יחד על מנת למשוך את האור העצום הזה של חופש, עלינו להבין כי יש להסיר את כל אותם החלקים של עצמנו ושל העולם כולו אשר מגבילים את האור העצום של הבורא מלהתגלות בחיים שלנו בפרט ובעולם בכלל. כך שכאשר אנחנו נתחבר לליל הסדר, אנחנו נצא משם עם חופש אולטימטיבי. אנחנו משאירים מאחור את הגרסה הישנה של עצמנו. אנחנו יוצאים מליל הסדר כאדם חדש, נשמה טהורה וכלי טהור, כדי שנוכל לקבל אור, ברכות ושמחה אינסופיים אל תוך חיינו.
חג שמח