כפי שהוסבר ברבים מכתבי המקובלים, שבת נשא היא שבת משמעותית מאוד. בזוהר יש הסבר קבוע לפרשת השבוע הזה, אבל יש גם משהו מיוחד במינו: התגלות של מה שקרוי ה"אידרא רבא", הַכְּנֶסֶּת הגדולה.
הזוהר מפענח רזים ותובנות של קטעים בתורה, אבל הרי כל הסודות שמתגלים בזוהר מצויים בתוך האידרא רבא.
ובכן, מדוע מתגלה האידרא רבא בשבת הזו?
השאלה מתחילה לפתוח בפנינו את הבנת המתנה הגדולה והמיוחדת של שבועות, שמובילה לשבת הזו.
מהם הסודות שמגלה הזוהר?
התשובה מחזירה אותנו ללימוד בסיסי של הרב אשלג: הרב אשלג אומר שמטרת העבודה הרוחנית שלנו היא להתחיל לטעום ולחוש את אור הבורא בכל חושינו; ובהקבלה, הכוח והמתנה של ליל שבועות פירושם שניתנת לכל העולם ההזדמנות לזכות ברמה זו של מודעות, שרב אשלג דיבר עליה.
הרב אשלג מסביר שאם היה עלינו לעבור רק את בוקר שבועות כאשר התגלתה לעולם התגלית הגדולה של עשר הדיברות, או הרמה של עץ החיים – הרמה של "בילע המוות לנצח" – בלי היכולת לטעום את אור הבורא, הרי שהמטרה לא הייתה מושגת ולא היינו זוכים במתנה. הסיבה: לפני שיהיה ביכולתנו להפנים ולהבין את הרמה של "בילע המוות לנצח", הסרת המוות לנצח, צריכה קודם כל להינתן לאנשים היכולת לחוש זאת, להרגיש זאת, להתחבר לכך.
למה הדבר דומה? לניסיון להעניק לילד את היהלום היקר ביותר בעולם ולצפות ממנו שיבין את משמעות הדבר. הרי לילד אין שום דרך לאמוד את ערכו של היהלום, כיוון שאין לו כל הבנה לגבי מהו יהלום. עבורו מדובר בעוד חתיכת זכוכית שקופה, וקרוב לוודאי שהוא ישמח הרבה יותר עם חתיכת עוגה.
הדבר נכון גם לגבי שבועות. אם הרמה של בילע המוות לנצח, רמת עץ החיים, מתגלה, אבל אין לנו היכולת לטעום אותה או לחוש אותה, זה כאילו לא קיבלנו דבר ולא הבנו דבר. לכן עלינו להבין מה ניתן לנו בכדי שנוכל לגלות אותו, ומה שניתן לנו בליל שבועות זו היכולת לטעום באמת ולהרגיש באמת את אור הבורא. ואז, בבוקר שבועות, ניתן לנו האור. אם היה ניתן לנו רק אור עץ החיים בבוקר שבועות מבלי שתינתן לנו היכולת להרגיש אותו, לגלות אותו או לטעום אותו, כל העניין היה חסר כל ערך.
אנו יכולים עכשיו לחזור ולדבר על הסודות שמתגלים. הסודות שהזוהר מדבר עליהם אינם מידע, אלא התייחסות לטעימה של האור. מידע יכול להינתן בכל זמן שהוא, אבל הוא חסר כל ערך עבורנו אם אין לנו היכולת לקחת ממנו באמת את האור שקיים בו.
כעת, כשאנו מבינים מה ניתן לנו בשבת זו של שבועות, ומה פירוש "התגלות הסודות", אנו יכולים להבין מדוע ניתנה האידרא רבא – ההתגלות הגדולה של רבי שמעון בר יוחאי, דווקא בשבת הזו. הסיבה לכך היא שמדובר בשבת היחידה בשנה שבה אנו מסוגלים להתחבר לסודות הללו. לכן, כאשר אומר רבי שמעון בר יוחאי שזה הזמן לגלות את הסודות, הוא אינו מתכוון שזה הזמן לגלות מידע שאולי לא ידענו קודם לכן, אלא שעכשיו אנו, העולם, מסוגלים לטעום את הסודות האלה.
אחלוק עמכם חוויה אישית. לפני שנים אחדות, כאשר היינו בישראל, הלכתי לרב אשלג, עשיתי את התקשורות שלי, וביקשתי ממנו מסר. אבל כל מה שיכולתי לראות היה שערות, ולא יכולתי להבין זאת. המשכתי לעצום את עיני ושוב ביקשתי לראות, ועדיין כל מה שיכולתי לראות היו רק שערות. הן היו כמו שערות של זקן, וחשבתי שזה הזקן של רב אשלג, והוא מנסה לומר לי משהו. המשכתי לעצום את עיני בניסיון לראות את שאר פניו; חשבתי, אולי הוא עומד לומר לי משהו. אבל שום דבר לא קרה, ובכל פעם שעצמתי את עיני ראיתי את השערות הללו.
אם כן, ידעתי שחייב להיות שם משהו, אבל מסיבה כלשהיא, אולי לא הייתה לי הזכות לקבל את כולו. הזמן עבר והגענו לערב שבועות. התחלתי לקרוא באידרא רבא וכשהתחלתי לקרוא, הבנתי פתאום שבתוך האידרא רבא יש פרק שלם על העולמות העליונים, ושם מצויים י"ג תיקוני דיקנא, 13 תיקונים של הזקן, הזקן העליון… והבנתי שרב אשלג הראה לי בקברו חיבור ל-13 התיקונים האלה של העולמות העליונים, כפי שהם מוסברים ומתגלים באידרא רבא.
אני משתף זאת, כיוון שבעיני חשוב שכולנו נעלה את רמת הרצון והציפיות שלנו מעצמנו. אין לי ספק שכאשר נעשה זאת, ונדרוש מעצמנו יותר, נוכל גם לקבל, בשבת הזו, את המתנה שניתנה לנו בשבועות.
אם היינו מסוגלים לראות את המתנות הגדולות שניתנו לנו וכמה מעט אנו עושים כדי לקבל אותן, לא היינו יכולים לשאת זאת. צריכה להיות לנו הבהירות שמתנות אלה ניתנו לנו בשבועות, ואסור לנו להשאיר אותן בלתי קבילות.
אלה הם השערים שנפתחים בפנינו בשבת נשא.
ברכות ואור,
מיכאל ברג