אין צורך בשום תנועה
מדוע אין תנועה בעולם אינסוף, מהי מנוחה רוחנית ואיך אפשר להתעלות למלכות שמים בעולם הזה? מיכאל ברג על המשמעויות של פרשת אמור
מאת: מיכאל ברג
פרשת אמור, על פי הפשט, נראית כמדברת על הכהנים ממשפחת הכהנים בלבד. אבל כפי שאמרנו כבר בשנים קודמות, הדבר מבוסס באמת על מושג של רב אשלג ב"חכמת האמת" הנקרא "מלכות שמים", שפירושו, קבוצת אנשים המחליטה להפריד ולהעלות את עצמה להיות ערוץ גדול וחזק יותר לאור הבורא.
לכן, הלימוד שאני רוצה לחלוק אתכם, מיועד לאלה מאתנו, שבחרו להיות חלק ממלכות שמים, אלה מאתנו שבוחרים להתחבר לאור הבורא, ואשר גילוי האור זה בעולם הזה נמצא בראש סדר העדיפויות שלהם.
אינסוף – אין תנועה
יש צטטה של המגיד ממזריץ', שהיא רעיון נפלא ששיתף הרב אשלג: "שמעתי מהמגיד ממזריץ', שבעולם אינסוף אין שום אפשרות של תנועה, כי לאן ילך עולם אינסוף? לכן, עולם אינסוף נקרא שלום, או מנוחה, כיוון שלא יכולה להיות שום תנועה, ולכן שבת נקראת יום של מנוחה או שלום".
מה פירוש הדבר? הרצון לקבל לעצמו בלבד אומר לנו שאנו צריכים לעשות משהו כדי שיהיה לנו אושר, מילוי ושמחה; אני חייב/ת ללכת ולעשות את הדבר הזה, אני חייב/ת לזוז לשם, אני חייב/ת לעשות את הדברים האלה… אני חייב/ת שתהיה תנועה.
אבל מהי המשמעות של תנועה? משמעותה היא שיש חוסר. אם אתם מרוצים לגמרי – ואני בטוח שלכולנו יש רגעים בהם הם מרגישים מרוצים ומסופקים לגמרי – אינכם צריכים לזוז לשום מקום. אתם יכולים לשבת בכיסא שלכם ולהיות מאושרים לגמרי.
תנועה, פירושה שיש חוסר, ומפני שיש חוסר, אני חייב/ת לנוע כדי למלא את החוסר הזה. משמע, שאינני מחובר/ת, מפני שאם אני מחובר/ת לאור הבורא ואם אור הבורא נמצא בכל מקום, יכולתי להתחבר לאור כאן, כשאני יושב/ת בכיסא הזה, בלי שום צורך ללכת למקום אחר, לעשות משהו אחר או להיות עם מישהו אחר; אין שום צורך בתנועה.
אם אנו יודעים שמשהו יותר חיובי מהמקום בו אני נמצא/ת עכשיו עומד לבוא אלי, זה אומר שהמקום בו אני נמצא/ת עכשיו אינו מושלם, מפני שתנועה אינה קיימת בעולם אינסוף.
מדוע אין צורך בתנועה?
המגיד ממזריץ' אומר, על פי דבריו של הרב אשלג, כי "אין שום תנועה בעניינים רוחניים ובעולם אינסוף מפני שיש שלמות מוחלטת". אם אתם נעים, או אפילו אם אתם רוצים לנוע, זה אומר שיש לכם חוסר ואתם חייבים למלא את החוסר הזה באיזו שהיא צורה של תנועה, וזהו מקור כל החושך והדין בעולם הזה.
אתם חייבים לפחות, להגיע לנקודה שבה תבינו שאתם לא חייבים שום דבר נוסף, שאינכם צריכים אף אחד אחר, חוץ מהקשר שלכם לאור הבורא. כיוון שהאור נמצא כאן; אינכם צריכים ללכת מחוץ לדלת או ללכת לשום מקום אחר כדי לקבל אותו. אתם חייבים להבין שאור הבורא זמין לכם בכל רגע ולמעשה אין שום צורך בתנועה.
ולא רק זאת, אלא כל עוד אתם חושבים שיש צורך בתנועה, ש'אני חייב/ת לעשות זאת, או אני חייב/ת ללכת לשם כדי להיות שמח/ה', אתם בעצם אומרים: "האור של הבורא אינו נמצא כאן. הוא לא נמצא כאן ברגע הזה".
אבל האמת היא שאין שום דבר חוץ מהאור של הבורא, וזה אומר שברגע הזה, ממש כאן, ממש עכשיו, אני לא חייב/ת ללכת לשום מקום ואני יכול/ה להיות באחדות מוחלטת עם אור הבורא ולהיות מלא/ה לגמרי.
אם אתם מבינים שכל השלמות של אור הבורא נמצאת כאן כל הזמן, ואתם יכולים לגלות אותה באמצעות המעשים, המחשבות והמילים שלכם, ממש כאן ועכשיו, אז בסופו של דבר אתם יודעים שאינכם זקוקים לתנועה כדי להיות מחוברים לחלוטין לאור הבורא.
לכן, אם אתם במצב רוחני באמת, אתם יודעים שאין שום צורך בתנועה. נכון, שרובנו יכולים להיות במצב הזה למשך רגע, אך לא יכולים להיות שם יום שלם, אבל זהו מקום שאנו רוצים להגיע אליו.
להגיע למנוחה רוחנית
אנו יכולים להתחיל להגיע אל המקום הזה על ידי הגבלת כמות הדברים שאנו עושים שיש בהם תנועה – כמו למשל 'אני חייב/ת לעשות את זה, כדי שהאדם הזה יחשוב את זה עליי או יאמר את זה עליי', או 'אני חייב/ת לעשות את זה כדי שאוכל לקבל את הדבר הזה על מנת שיהיה לי יותר מילוי'.
דבר נוסף שאומר הרב אשלג הוא "מהי מנוחה רוחנית מוחלטת? מנוחה רוחנית מוחלטת היא כאשר אתם יודעים שלעולם לא תפסיקו להתחבר או לעשות את העבודה הרוחנית". מנוחה, פירושה, שאתם באמת יודעים שאתם לא צריכים דבר מחוץ לכם ומחוץ לחיבור שלכם לאור הבורא כדי להביא לעצמכם מילוי.
אם אתם מבינים זאת ויודעים שאתם רוצים להיות מחוברים לעולם אינסוף, אתם גם זוכרים, שלא יכולה להיות שום תנועה בעולם אינסוף – כיוון ששלמות האור הזה, החסד הזה והחיבור הזה, היא מוחלטת, ולכן אין שום צורך בתנועה או בפעולה נוספת.
לכן, הדבר הראשון הוא להבין לאן אנו חייבים ללכת: זוהי מטרתנו הרוחנית – לחזור לחיבור לעולם אינסוף, להיפרד מהדינים של העולם הזה. דבר זה מתחיל עם המודעות לכך שבעולם אינסוף אין שום תנועה. מודעות לכך שאיני זקוק/ה לשום דבר מחוץ לעצמי כדי לקבל מילוי מושלם.
לעורר את המודעות
לאחר מכן, עליכם לצמצם את המעשים שאתם מבינים שמקורם אינו באור אינסוף אלא בצד השלילי, כמו למשל: 'אני חייב/ת שהאדם הזה יאמר את הדברים האלה או יחשוב את הדברים האלה. 'אני חייב/ת שיהיה לי הדבר הזה כדי לקבל מילוי'.
כאשר אדם מתחיל לעורר את המודעות, את הידע שחיבור לשלמות אור הבורא זמין לו ממש כאן ועכשיו, הוא מפריד עצמו מהדינים ומהשליליות של העולם הזה.
לכן, אם אנו רוצים להיות חלק ממלכות שמים, חלק מהנשמות המיוחדות האלה, שבראש סדר העדיפויות שלהם עומדים, לא רק חיבור לאור הבורא, אלא גם גילוי האור הזה בעולם הזה, אנו חייבים לוודא שאנו מטמיעים בתוך המודעות שלנו את ההבנה שלא יכולה להיות שום תנועה, שאנו לא זקוקים לשום דבר, שאף אחד לא זקוק לשום דבר מחוץ למקום, שבו אנו נמצאים ממש כאן ועכשיו, שהוא החיבור שלנו לאור הבורא.
השבת הזו, הבורא אומר לנו: "תנו לי להעלות את כולכם, כל מי שרוצה, להיות חלק ממלכות שמים הזו, מהמצב הנעלה הזה". איך אתם מתעלים מעבר לדין ולחושך של העולם הזה? כאשר אתם מסוגלים להבין את המודעות הזו ולצמצם את המעשים שמנוגדים לה.