טיהור המעשים השליליים שלנו
פרשת "שופטים ושוטרים" היא תיאור החיים בארץ ישראל מנקודת ראות חוקית. הפרשה מתייחסת למינוי שופטים, משטרה, אוכפי החוק והמוציאים לפועל. מפרשי הפרשה שואלים את השאלה: האם זה מצביע על כך שהבורא ידע מראש מה יהיה כשבני ישראל יכנסו לארץ ישראל? שיהיה צורך בשופטים ושוטרים כדי להתקיים?
בזוהר יש דיון ארוך על עונש המוות בו הוא קובע שבין החוקים הכתובים ישנם ארבעה סוגים של עונשים. במלים אחרות, לא המדינה מחליטה אם ההוצאה להורג תהיה על ידי כסא חשמלי או עריפת ראש, כפי שהיה נהוג במשך אלפי שנים. אלא, מה שאנו לומדים הוא שיש כאן תיאור של עונש המוות שמגיע לאדם. מי שקובע כאן זו התורה בעצמה.
ארבעה סוגי עונש המוות שמתוארים בתורה – מוות בחרב, בתליה, בשרפה ובסקילה – נראים פרימיטיביים ואכזריים, ולכן אנו לומדים במרכז לקבלה, כי בלי הזוהר, לא נוכל להתחיל להבין את התורה.
האם התורה אומרת שעונש יכול להיות מכשיר בידי הבורא, ושאם אדם נשפט ומגיע לו עונש מוות, לזה הוא צריך לצפות; האם מזהירים אותנו כאן לא לבצע פשעים אחרת יוציאו אותנו להורג בצורה מכוערת? לא, אני מבטיח לכם שהתלמוד אומר לנו שעונש מוות מעולם לא התבצע , ושהוא מעולם לא יתבצע מכיוון שמערכת המשפט שמתייחסים אליה כאן דורשת לא פחות משני עדים; לא יכולה להיות עדות נסיבתית, ולא שום צורה אחרת של עדות, כמו טביעות אצבעות. מה שדרוש הם שני עדים שיכולים להעיד שראו את המצב במו עיניהם, ומכיוון ששני עדים מעולם לא באו עם אותו סיפור, לא היה עונש מוות.
אם כן, אם עונש מוות מעולם לא התבצע, מדוע קיים כל הקטע הזה בתורה? והזוהר מסביר שמדובר כאן על ארבע סוגי מיתות; וכל סוג של מוות נכלל באחת מארבע הקטגוריות האלה, ולא משנה מה הוא. הזוהר ורבי יצחק לוריא, הארי, מסבירים שהדבר מתייחס לתהליך התיקון שלנו, ושכולנו חוזרים לכאן, לפעמים בלי לדעת שאולי עשינו משהו בחיים קודמים שבגללו מגיע לנו עונש מוות.
עם זאת, על פי התלמוד, אין שום דרך לשפוט מישהו על בסיס פיזי, ולכן זה מעולם לא קרה. אין שום דרך להרשיע אדם ולגזור עליו עונש מוות בגלל פשע שבוצע. לכן, מכיוון שיש ביקום צדק ושום דבר לא קורה פתאום, מאיפה זה בא ומדוע זה מגיע לנו? שום דבר לא מתרחש בעולם הזה בלי בסיס של פעילות כלשהיא בגלגול מסוים.
אם אדם מת בגלל בנין שהתמוטט פירוש הדבר שאדם זה מת בסקילה, ואם אדם מת בתוך בנין בוער זה מוות בשרפה. אם אדם נדקר למוות, זה מוות בחרב, ואם הוא נחנק בגלל אוכל שנתקע בגרונו, זה מוות בחנק. אלה הם ארבעת סוגי המוות שמייצגים כל מוות.
ומה לגבי עורקים חסומים? מה פירוש הדבר? כדי להבין זאת הרשו לי להתבונן במה שקורה כאשר אדם נתלה. איך האדם הזה מת? על ידי חנק. הוא הדבר לגבי עורק סתום, שיכול לגרום לשבץ או להתקפת לב; הוא נכלל בקטגוריה של מוות בחנק.
בלי להיכנס לכל הפרטים, כדי לסכם, הזוהר מזכיר לנו לעשות כל מאמץ לנקות את התיקון שלנו. לשם כך קיבלנו את פרשת שופטים החודש הזה, חודש אלול [בתולה]. בעזרת פרשת שופטים, אנו יכולים לטהר את עצמנו לפני שניכנס לשנה החדשה בראש השנה. וכשנטהר את עצמנו נדע שהשנה החדשה שלנו לא תהיה מבוססת על הפעולות השליליות שאנו אחראיים להן, ולא על כל שליליות מלפני אלפי שנים, או אלפי גלגולים, שבגללה חזרנו הנה.