נכתב על ידי מיכל ברג, 29.10.2013
בוקר אחד, כאשר צפיתי במהדורת החדשות, נחשפתי לדיון שעסק באירועי האלימות המזוויעים שהתרחשו בעבר ואף באחרונה בבתי ספר שונים ברחבי ארה"ב.
במרחב בו ילדינו אמורים להיות מוגנים מכל, אירעו מעשי טבח וירי במסדרונות, רצח של מורה בשירותים, מעשי בריונות שגרמו למותה של תלמידה ועוד.
מגישת החדשות ראיינה שני מפקדי משטרה, ושניהם ניסו להסביר כיצד ניתן להתמודד בצורה טובה יותר עם "מצב כזה" בעתיד. דיברו שם על "לברוח מבית הספר" לעומת "להסתתר בכיתה"; הסבירו שעל המשטרה להכיר היטב את המבנה של בתי ספר כדי לוודא שהשוטרים יוכלו להתמצא בשטח מהר יותר בזמן משבר; הסבירו שיש לעודד את הילדים לשוחח עם ההורים או עם המורים בכל פעם שילד נקלע למשבר או נראה מוטרד ועלול אולי להפוך להיות היורה הבא; התריעו בפני ההורים כי עליהם לנעול את הנשק האישי הנמצא בבית, כדי שהילד שלהם לא יהיה מסוגל להשתמש בו.
כל אלה הן פעולות תגובה ומנע למצב המדאיג אליו נקלענו כחברה, אבל האם מישהו אי פעם עוצר ושאל מהי הסיבה לכך שמלכתחילה ילד ירצה לקחת אקדח ולרצוח את מוריו ואת חבריו לכיתה???
לדעתי, אנחנו לא מנתחים מספיק, ודאי לא באופן פומבי, את הגורמים שמניעים ילדים לבצע את הפשעים הללו. אנחנו גם לא דנים בפתרונות שיש להפעיל במערכת החינוך כדי שאירועים כאלה לא יוסיפו להתרחש.
כל הדיבורים בנושא עוסקים ב"איך" – איך להתמודד טוב יותר עם מה שקורה. אבל הם לא מדברים על "מדוע" – מדוע זה קורה.
הירי, הבריונות, הרציחות הם רק תוצאה, וכל זמן שאנו עוסקים רק בתוצאות, לא יהיה שינוי!
אם תשאלו אותי, ה"מדוע" טמון במודעות, או במקרה הזה בחוסר מודעות. הכוונה היא לחוסר המודעות של הילדים האמורים להתייצב מול האתגרים השונים, וכתוצאה מכך מיעוט הכלים שעומדים לרשותם בהתמודדות עם הרגשות המתקיימים בתוכם. הוסיפו לכך את התחושה שלעתים רבות הם חסרים את היכולת להעריך את עצמם או את החיים שלהם וקבלו את הסיבה האמיתית לתגובות מסוג זה. למעשה, אלה הן הבעיות האמיתיות בחברה שלנו הדורשות טיפול באמצעות תוכניות מנע.
בימינו, יותר מתמיד, חובה להעניק לילדינו את הליווי ואת החינוך הנכון מבחינה רוחנית, רגשית וחברתית.
תכניות מהסוג של "רוחניות לילדים" יש ללמד בכל בית הספר, ולא לדחות אותן יותר לתחתיתה של רשימת עדיפויות ארוכה. יש לראות בהענקת כלים רוחניים בחיים גורם חשוב שצריך להתקיים כחלק בלתי נפרד ממערכת החינוך.
רק כאשר נעניק לילדינו את ההבנה של החוקים האוניברסליים ושל תפקידם בעולם הזה, וניתן בידיהם את הכלים להתמודד עם אתגרים, נדע שעשינו משהו כדי למנוע את האירוע האלים הבא. נדע שפעלנו כדי שהאירועים האלה יחדלו להתרחש.
מה אתם יכולים לעשות לגבי זה? שתפו בשיעורי הרוחניות לילדים גם את הילדים שלכם, וגם את החברים שלכם, את המורים בבתי הספר וכל אחר שנמצא בעמדת השפעה בתוך הקהילה.