הכוח להיות "אַחֲרֵי מוֹת"
מאת : מיכאל ברג
פרשת "אחרי מות" ופרשת "קדושים" נקראות בדרך כלל ביחד, חוץ מאשר בשנה מעוברת, כמו השנה הזו.
בפרשת "אחרי מות" אומר הבורא שאנו חייבים ללכת בדרך הרוחנית, וכאשר נעשה כן, נקבל חיים. הרמב"ן, הידוע גם כ"נחמנידס", מלמד שרמת החיים שיש לנו וגם רמת החיים שאנו מגלים דרך העבודה הרוחנית שאנו עושים תלויות במקום שבו נמצאת המודעות שלנו. לכן, כאשר אנו מבינים את מילות הבורא הללו, אנו מעוררים את האור הזה עבורנו ועבור העולם.
הרמב"ן מסביר שסוג החיים שכל אדם יכול למשוך תלוי במקום בו נמצאת המודעות שלו ואם הוא עושה או לא עושה את עבודתו הרוחנית; ישנן דרכים רבות שבהן יכול אדם למשוך אור באמצעות עבודתו הרוחנית, וחייו של אף אדם אינם דומים לחייו של אדם אחר. החיים שכל אחד מאתנו מושך לעצמו הם מיוחדים ותלויים באופן שבו אנו עושים את עבודתנו הרוחנית ואיך אנו מחוברים לאור של הבורא. הרמב"ן אומר שאנשים שהעבודה והפוקוס הרוחניים שלהם עוסקים רק בחיבור שלהם עם אור הבורא, יכולים, ואמורים, להשיג את האיחוד השלם עם אור הבורא, כפי שהשיגו נדב ואביהו.
באמצעות התורה, אומר לנו הבורא כיצד אנו יכולים להשיג חיים כאשר אנו עושים דברים מסוימים. זה אומר שכל אדם, בהתאם לעבודה ולפוקוס הרוחניים שלו, יכול להשיג רמות מסוימות של חיים, ובסופו של דבר, בשבת "אחרי מות" מתגלה לנו שאנו אמורים להגיע לרמה שבה הגוף שלנו והנשמה שלנו נשארים יחד לנצח, מפני שהשגנו דבקות שלמה, איחוד מושלם, עם אור הבורא.
הרמב"ן מגלה לנו שהשבת הזו עניינה לא רק דבקות או הכוח להביא לעולם הזה את הסרת המוות, אלא שבסופו שלדבר זוהי השבת שבה אנו אמורים – ויכולים – להשיג חיי נצח פיזיים. זה אומר שאנו יכולים, ואמורים, להגיע לנקודה שבה אנו משיגים איחוד מושלם של הגוף והנשמה שלנו בתוך אורו של הבורא. כאשר הרמה הזו מושגת, אנו משיגים חיי נצח.
לכן, השבת הזו, אנו יודעים שאנו זוכים בעזרת נדב ואביהו, ובעזרת הרמב"ן. אבל גם בעזרתו של "נועם אלימלך", רבי אלימלך מליז'נסק. "נועם אלימלך" שואל מה פירוש המלים "אחרי מות"? הוא אומר שפירושן הוא שאדם צדיק מחליט לחסל את המוות. כאשר "נועם אלימלך" מתייחס לאדם צדיק, הוא גם מתייחס לכולנו – גם לנו יש היכולת והכוח להיות "אחרי מות", כלומר לבטל, לסיים, את המוות. כאשר אנו מסיימים תהליך מסוים, למשל, כמו מבחן, אנו
מרגישים שהמבחן נמצא עכשיו מאחורינו. "נועם אלימלך" מסביר ש"אחרי מות" פירושו, כמו בדוגמא של המבחן, שהרמה של המוות נמצאת עכשיו מאחורינו.
לכן, אנו לומדים ש"אחרי מות" אינו סיפור עצוב על מותם של שני בניו של אהרן, אלא זוהי שבת שבה מתגלה היכולת שלנו להיות אחרי המוות. ואיך נגיע לרמה הזו של "אחרי מות", לרמה הזו של דבקות, של איחוד וקרבה לאור הבורא? זה פשוט. באמצעות ההתעלות שלנו לעולמות העליונים של השבת הזו.
הזוהר אומר שתלמידיו של רבי שמעון בר יוחאי התמלאו בשמחה רבה כל כך כאשר באו לשבת הזו, מכיוון שזוהי השבת שבה מתגלה לנו ולעולם היכולת שלנו להיות אחרי המוות. זוהי שבת של אור מדהים, שמחה מדהימה, ואהבה עצומה; ולכן, יש לנו אחריות עצומה לעורר מחדש את הסוד של "אחרי מות" ולהביא את המודעות הזו, המודעות של אחרי המוות, לכל העולם.