הבורא מתגלה "מתוך"
נאמר שהבורא נותן לבני ישראל שלושה ימים כדי להתכונן למתן תורה בהר סיני, וביום השלישי ירד הבורא מההר. בארמית, המילה המציינת את הירידה מההר היא "נחת". אבל אונקלוס, שתרגם את התורה מהעברית המקורית לארמית, משתמש במילה "יתגלה", ופירוש הדבר הוא שביום השלישי יתגלה אור הבורא "מתוך" ההר… בדיוק כפי שהמקובלים מציינים שבסיפור הסנה הבוער, המילה שמשתמשים בה היא "מתוך"; הבורא התגלה "מתוך" הסנה הבוער. אם כן, מהו הסוד כאן, ומה הוא הסוד בהר סיני?
כאשר רובנו חושבים על סיפור התגלות הסנה הבוער למשה, אנו חושבים שהבורא בחר לבוא מהשמים ולגלות את עצמו למשה בסנה הבוער. אבל זה לא נכון. האמת היא, שהתגלות ישירה של אור הבורא למשה כבר הייתה קיימת בפיזיות של קוצי הסנה – והיא קיימת בכל מקום – לכן מה שבעצם התרחש הוא שהבורא סילק את המסך, את האשליה של העולם הזה, מהמקום הפיזי ההוא, וגילה משהו שלמעשה היה קיים שם מאז ומתמיד.
הגילוי הישיר של אור הבורא קיים בכל מקום, תמיד. הוא רק מוסתר רוב הזמן. ושם, בסנה הבוער, הבורא החליט לסלק את המסך. לכן, הנבואה שהתגלתה למשה לא הייתה משהו שבא ממקום אחר, אלא משהו שהיה קיים תמיד. לכן נאמר שהבורא התגלה מתוך הסנה הבוער. הבורא – והמלים האלה, המודעות הזו, ההתגלות הזו, האור הזה, הנס הזה – היו שם כל הזמן. משה רק זכה לראות אותם מכיוון שהבורא סילק את המסך.
אם כך, נחזור להתגלות בהר סיני. הסיפור מאוד תיאטרלי. יש אש, ברקים, רעמים, עננים. יש גילוי של אור הבורא, ויש קול של הבורא. אנשים רבים חושבים שיש הר קטן במדבר סיני והבורא החליט להפיק שם מופע גרנדיוזי, כמו הפקה של סרט. אבל זה לא נכון. בתוך הר סיני, כמו בכל מקום בעולם הזה, קיימת המציאות של מתן תורה. כל מה שהתרחש בהר סיני היה שהבורא הסיר את המסך מעל בני ישראל, ולמעשה מהעולם, כדי שיוכלו לראות מה שבאמת מתרחש כל הזמן.
הר סיני לא היה מיוחד. הבורא בחר אותו למתן תורה מפני שההתרחשות על הר סיני מתרחשת בכל מקום, כל הזמן, בכל הר אחר בעולם, בכל מקום אחר בעולם, בכל צמח אוחר בעולם. אם היו לכם עיניים לראות מה קורה באמת, הייתם רואים אור, אש, עננים, ברקים, ושומעים את קול הבורא בכל מקום, כל הזמן. אבל עבור רובנו, כמו עבור בני ישראל אז, זה מוסתר. ועם זאת, בהר סיני, הבורא הסיר את המסך.
בהר סיני הבורא לא הפיק מופע דרמטי וכולם שמעו את קול הבורא. הבורא פשוט הסיר את המסך מההר המסוים הזה ואמר – ראו מה מתרחש כל הזמן. זה אומר שבכל מקום בעולם, בכל רגע, קיימת ההתגלות של הר סיני, קיימת עבורנו ההתגלות הישירה של אור הבורא. אנו, למרבה הצער, עדיין חיים בעולם של מסכים, ולכן איננו יכולים לראות שבכל דבר, בכל מקום, יש התגלות. אבל בעוד כולנו יושבים כאן, מתן תורה בהר סיני מתרחש כל הסמן סביבנו; זה כל כך נפלא ומלא עוצמה.
אם כן, מהי היישום המעשי של כל זה? מהי המטרה המעשית של ההבנה הנפלאה של מה שבאמת מתרחש בעולם?
ההתגלות בהר סיני לא הייתה הפקה שהבורא הביא להר הזה; הבורא פשוט סילק את המסך מעל כל מה שכבר קיים; עשר הדיברות שמתגלות בפרשת יתרו באות מתוך הטבע כל הזמן! פירוש הדבר הוא שכאשר אנו יושבים כאן ממש עכשיו, אנו יכולים להתחבר להר סיני. מכיוון שהוא נמצא כאן. הוא נמצא בכסא הזה. הוא נמצא בשולחן הזה. הוא נמצא בכוס הזו. הוא בכל מקום. והוא בא מהבורא.
כשתתחילו להבין זאת באמת, תבינו שבכל רגע אתם יכולים לחוות את ההתעלות הגדולה ביותר, ולא משנה איפה אתם נמצאים בעולם. מפני שזה נמצא כאן; יש פשוט מסך שמסתיר זאת. לכן, עם הידיעה הזו, אתם יכולים להפוך את הרגע שבו אתם נמצאים, את המקום שבו אתם נמצאים, לרגע הקדוש ביותר בעולם, למקום הקדוש ביותר בעולם. מפני שהר סיני, שהוא גולת הכותרת של החוויה הרוחנית האנושית, מתרחש כאן ועכשיו.
יש עוד הרבה לומר על כך, אבל המטרה היא להבין ולראות שאנו יכולים לחוות את החוויה המדהימה הזו ממש עכשיו, איפה שאנו יושבים, הרגע הזה, בכל מקום בו אנו נמצאים. מפני שהוא כבר קיים שם; רק ישנם גם מסכים – ויתכן שרובם נמצאים שם לטובתנו. רובנו לא ישבו עכשיו על הכסא ויראו את הר סיני יוצא מתוך השולחן, בוער באש וקול הבורא יוצא מתוכו. אבל אנו יכולים לטעום קצת, ולהבין שאנו מוקפים בהר סיני כל הזמן. וכאשר נבין זאת, ונתחיל לחבר בין הדברים, כל רגע יוכל להיות קדוש, כל מקום יוכל להיות קדוש, כל מקום יוכל להיות הר סיני.
למעשה, אם היינו יכולים לראות מה באמת מתרחש כאשר אנו קוראים מעט מלים בזוהר, אם היינו יכולים לראות מה באמת מתרחש כאשר אנו עושים פעולה אמיתית של נתינה, אם היינו יכולים לראות מה מתרחש בשבת כאשר קוראים בתורה, כאשר נפתח ארון הקודש, היינו מתמלאים בכל כך הרבה התלהבות ומרץ לעבודה הרוחנית שלנו, ואף אחד לא היה יכול לעצור אותנו. איך נוכל להתחיל לראות? בכך שנילחם, נתחנן, ונדחף את עצמנו להסיר את המסכים האלה.