לבחור בדרך הנכונה
עומדות בפנינו תמיד שתי בחירות, אנו יכולים לבחור ללכת בדרך הישר, המחברת אותנו לאור הבורא, או לבחור בדרך הנחש העקלתונית, היא יצר הרע. עיון במשמעויות הפשטות והתום בעקבות פרשת "שופטים"
מאת: מיכאל ברג
בפרשת שופטים נאמר: "תמים תהיה עם ה' אלוהיך", ופירוש הדבר הוא שצריכה להיות פשטות בינינו ובין הבורא.
המהר"ל אומר משהו חשוב מאוד שמתייחס לרעיון הזה – "כי תם ההפך ממת", פשטות היא ההפך של מוות. המילה "תם" בהיפוך אותיות היא "מת", לכן מורכבות, סיבוך, שווים למוות. מכיוון שאם מישהו חי ברמת הפשטות, הוא לעולם לא ייפרד מאור הבורא, ולכן, המוות לא יכול לבוא אליו.
מה משמעותה של פשטות?
אם כן, מה פירוש "פשטות"? כל יום, כאשר משהו קורה, כאשר מישהו עושה או אומר משהו, או כשאנו שומעים על משהו, התגובה המידית שלנו – שבאה מהצד השלילי – היא להתחיל לנסות להבין: "מה זה אומר? מה יקרה כתוצאה מזה? מה אני יכול/ה לעשות כדי להפסיק את זה? מה אני יכול/ה לעשות כדי לשפר את זה?" תהליך המחשבה הזה שרובנו עוברים לפחות כמה פעמים כל יום מפריד אותנו מאור הבורא. אנו חייבים להבין שכאשר משהו מתרחש ואנו מתחילים לנסות להבין אותו, לשפר אותו, לשנות אותו, או להתחיל לדאוג בגללו, אנו לא "פשוטים", ולכן, אנו מפרידים את עצמנו מאור הבורא.
יש לקוות שהתובנה הזו תיתן לנו דרך חדשה שתעזור לנו להפסיק ליפול למורכבות והסתבכות. בכל פעם שמישהו יאמר או יעשה משהו והתגובה הראשונית שלנו תהיה לדאוג בגלל זה, לנסות להבין את זה או לנסות לשפר את זה, אנו חייבים לזכור שכל מחשבה בכיוון הזה מפרידה אותנו מאור הבורא ומחברת אותנו למוות. אם נבין זאת, יש לקוות שנרצה לא ליפול לחוסר פשטות ולמחשבות מסובכות.
לאן אנו מתקדמים?
אתם הולכים או לכיוון הזה או לכיוון הזה, ואתם יודעים שאתם מתקדמים לקראת פשטות כאשר, אתמול היו לכם עשר דאגות בגלל עשרה דברים, למשל, והיום יש לכם רק תשע דאגות בגלל תשעה דברים, ומחר יהיו לכם רק שמונה דאגות מתוך עשרה דברים, וכך הלאה. או, שתלכו בדרך האחרת, שבה, למשל, עשרה דברים הטרידו אתכם אתמול ואתם מנסים להבין מה פירושם, והיום אחד עשר דברים מדאיגים אתכם, ומחר, שנים עשר. הדרך הזו היא לקראת המוות, לקראת חיבור לצד השלילי.
זו הבנה חשובה מאוד. היום, כל אחד מאתנו ישמע משהו והתגובה שלנו תהיה – מה פירוש הדבר, מדוע זה קורה, מה זה יגרום לעתיד שלי? אבל אנו חייבים להפסיק ולומר לעצמנו – "אני יודע/ת שאם אתחיל לחשוב בצורה הזו, אם אתחיל לדאוג בגלל העתיד, אם אתחיל לנסות להבין, כל האנרגיה הזו תעשה רק דבר אחד: היא תרחיק אותי צעד אחד נוסף מאור הבורא ותקרב אותי צעד אחד נוסף לחיבור עם הצד השלילי."
מצד שני, אם כאשר ניצבת בפנינו ההזדמנות ואנו נאמר: "לא, למרות הרצון שלי להבין, לוודא שזה לא יזיק לי בעתיד, אני הולך/כת להיות בפשטות לגבי זה. אני יודע/ת שזה בא מהבורא, ולכן, אני יודע/ת שהמטרה של זה היא טובה." ואז אנו לוקחים את עצמנו צעד אחד קרוב יותר ל"כי תם ההפך ממת…", פשטות היא ההפך ממוות.
הזוהר שואל מדוע הצד השלילי נקרא נחש. יש הרבה שמות שניתנו לצד השלילי, ליצר הרע, אז מדוע הוא נקרא נחש? אנו מכירים את סיפור בראשית, שבו הנחש בא לאדם ולחוה. הזוהר שואל – מה אנו יודעים על הדרך שבה הנחש מתנועע? מצד לצד. אנשים יכולים ללכת ישר. אבל הנחש לא יכול ללכת ישר. לכן הצד השלילי קרוי נחש – בגלל הדרך שבה הוא נע.
הדבר מרמז על הדרך שבה רבים מאתנו חיים את חיינו. כאשר משהו מתרחש, כאשר מישהו עושה לנו משהו ואנו אומרים – מה יקרה בגלל זה? איך זה יזיק לי? מה משמעות הדבר? אנו למעשה הולכים הצידה, כמו הנחש. אנו מביטים הצידה, דואגים, מוטרדים, מנסים לראות מה יקרה בעתיד.
בין שתי בחירות
לכן, כאשר כוח חיצוני או אדם כלשהו עושה או אומר משהו, יש שתי בחירות שאנו יכולים לבחור. אנו יכולים לבחור ללכת בדרך הישרה, ופירוש הדבר הוא שנמשיך עם הפשטות, נמשיך בדרך שמחברת אותנו לאור הבורא. או שאנו יכולים לבחור את הדרך השנייה, שהיא למרבה הצער הטבע שלנו, ואנו נופלים לתוכה לעתים קרובות, שבה אנו הולכים הצידה כמו הנחש ומנסים להבין ולדאוג בגלל זה. אבל כאשר אנו מבינים שבכל פעם שאנו עושים זאת אנו מתחברים לצד של הנחש ומתנתקים מהדרך הישרה של אור הבורא, יש לקוות שזה ימריץ אותנו לבחור בדרך הישרה.
כאשר זה יתרחש בחייכם היום, עצרו ואמרו לעצמכם: "יש לי עכשיו שתי אפשרויות. אני יכול/ה לבחור להמשיך בדרך הישרה, דרך הפשטות, שהיא אור הבורא, או לבחור בדרך של הנחש, שהיא ללכת הצידה ולנסות להבין מתוך זה הכל לגבי מה שיקרה בעתיד. זוהי הבחירה שמחברת אדם לנחש ומנתקת אותו מאור הבורא."
אם כן, יש לנו כאן שתי דרכי מחשבה. אחת, כפי שאנו לומדים מהמהר"ל, היא: "כי תם ההפך ממת", פשטות היא ההפך ממוות. ולכן, כל פעם שעלינו לבחור אם להתחיל לדאוג לגבי משהו או לסבך אותו, עצרו ושאלו את עצמכם – האם אני רוצה להיות מחובר/ת למוות, או שאני רוצה להתאחד עם אור הבורא? השנייה, היא הדרך של הנחש. עצרו ושאלו – האם אני רוצה ללכת בדרך הישרה, בדרך לאור הבורא, או שאני רוצה ללכת בדרך הנחש, ללכת הצידה ולנסות להבין את העתיד? ואם באמת נשמור את שתי המחשבות האלה במוחנו, זה ייתן לנו כוח ויכולת לבחור את דרך הפשטות, את הדרך לאור הבורא, לקבל כל מה שמתרחש, לא לדאוג בגלל זה, ולדעת שלא משנה מה קורה, הכל לטובה, מפני שזה בא מהבורא.