ההשפעה העצומה שיש לנו על הקהילה הרוחנית שלנו
מאת: מיכאל ברג
כאשר אנו מנסים להבין את הסודות השונים שמגלים המקובלים בפרשת ואתחנן, חשוב לזכור שלא מדובר כאן על כך שמשה צריך ללכת באופן פיזי למה שאנו מכירים כארץ ישראל, אלא שהוא מבקש מצב של חיבור לאור הבורא שמכונה ארץ ישראל. הגיאוגרפיה לא הייתה חשובה; מה שהיה חשוב היה שהוא הרגיש את השלב הבא של האור שאותו הוא רצה, אבל לא קיבל.
המקובלים מלמדים שיש 50 שערים של הבנה, ומשה קיבל את השער ה-49, אבל לא את ה-50. לכן, אנו מבינים שהפרשה הזו מדברת על רצונו של משה לקבל את השער החמישים, את הרמה המוחלטת. אבל התורה אומרת לנו, שלא רק שנראה שמשה לא קיבל את ההתעלות הזו, אלא התרחש גם משהו שלילי. נאמר שהבורא כעס עליו ולא הקשיב לו: "וַיִּתְעַבֵּר ה' בִּי לְמַעַנְכֶם וְלֹא שָׁמַע אֵלַי." אבל הארי מסביר שהמילה "וַיִּתְעַבֵּר" צופנת בחובה סוד המדבר על מה שמתרחש בתוכו של אדם כאשר הסובבים לו אינם מאפשרים לו לתת.
אחד הלימודים החשובים ביותר של הרב אשלג הוא שהדרך היחידה שבה אנו יכולים להתפתח היא כאשר יש אנשים סביבנו, גם אלה שמלמדים אותנו וגם אלה אותם אנו מלמדים. הוא מבהיר שמושג הערבות ההדדית אינו עבורנו רק דרך לתת, אלא שזו הדרך היחידה עבורנו להתפתח מבחינה רוחנית באופן שבו אנו אמורים להתפתח, באמצעות חיים בתוך קהילה שגם דוחפת אותנו לגדול וגם מקבלת מאתנו עזרה כדי לגדול בעצמה. אם לא, אנו מקבלים פחות אור.
בכל גדילה רוחנית של אדם, הוא עובר שלושה שלבים שמשווים אותם לשלושה מצבים של גדילה פיזית: כאשר הוא תינוק ברחם, לאחר שהוא נולד אבל עדיין לא יכול לממש את עצמו בשלמות, וכאשר הוא משיג רמה מסוימת של מודעות, ולכן, את היכולת לממש את עצמו. כל מה שמתממש באופן פיזי בעולם שלנו עובר את שלושת השלבים האלה; זה נכון בוודאי לגבי ההתפתחות הפיזית של האדם, אבל גם בכל מצב של התפתחות רוחנית של האדם. אבל, במצב הרוחני – שלא כמו במצב הפיזי – שלושת השלבים האלה יכולים ללכת אחורה או קדימה.
בכל נשמה קיימים שלושת השלבים האלה, התלויים ברמת ההתעלות של הדור. בהתאם לכלי שיש לאנשים באותו דור, מחדיר הבורא בתוך המנהיג שלהם חכמה, יכולת ללמד, ויכולת לתת. לכן, מה שמתרחש כאן, בנוגע למשה, הוא שכאשר בני ישראל נפלו עם חטא העגל, מכיוון שכבר לא הייתה להם הזכות לקבל אור וחכמה ממשה, משה עצמו ירד למצב רוחני נמוך יותר ואיבד את האור שהיה לו קודם לכן; היה לו רק האור שמתייחס למצב הנמוך ביותר מבין שלושת מצבי הגדילה. והוא שכח הרבה מהלימודים ומהחוקים שקיבל.
מה שאנו לומדים מכך, וחשוב מזה, כיצד זה מתייחס אלינו, הוא שהיחסים שלנו גם עם אלה שנותנים לנו וגם עם אלה שמקבלים מאתנו משפיעים על כמות האור והחכמה שיש לנו. לכן, אם אנו עושים משהו שגורם לכך שלא נזכה לקבל חכמה או שפע פיזי או רוחני, אנו גורמים לכך שאלה הנותנים לנו מאבדים גם הם את האור שלהם. כאשר אנו נופלים, אנו לא רק מפחיתים את האור שלנו, אלא גם אלה שנותנים לנו מאבדים את האור שלהם. ואז זה הופך לאפקט כדור השלג, כפי שאנו רואים שהיה עם משה.
אם כן, אנו מתחילים להבין את חשיבות יחסי הגומלין שיש לנו עם כל אדם. כל אדם בסביבה הרוחנית והפיזית שלנו אמור גם לתת לנו וגם לקבל מאתנו. וכאשר אנו נופלים או מתנהגים ברצון לקבל לעצמו בלבד, אנו לא רק מפחיתים את הגדילה, החכמה וההבנה שלנו, אלא אנו גם גורמים לכל אלה שנותנים לנו לקבל פחות אור.
נניח, למשל – אני בוחר דוגמא פיזית – שאתם אמורים לקבל כסף ממישהו. אם אתם מתנהגים באופן שמנתק אתכם מאור הבורא, אז לא רק שאין לכם יותר הזכות לקבל את הכסף הזה, אלא גם האדם שהיה אמור להיות הצנור לכך שתקבלו את הכסף יאבד חלק מהכסף שלו. וזה נכון לא רק לגבי כסף, אלא גם לגבי חכמה, עזרה וכדומה.
לכן, קודם כל, אנו חייבים לקבל על עצמנו ולחיות לפי מה שרב אשלג מלמד, וזה אומר שאנו אמורים לחיות בתוך קהילה רוחנית. אנו משפיעים על כל אחת ואחד בתוכה, גם על אלה שנמצאים מעלינו, כלומה אפילו על אלה שאמורים לתת לנו. ואם הם מאבדים אור, אז כמובן גם אנו מקבלים פחות אור, וכך זה ממשיך ומתגלגל. זה מה שהתרחש כאן עם משה. מכיוון שבני ישראל נפלו, משה ירד למצב הנמוך ביותר של שלושת מצבי הגדילה, והוא לא יכול היה עוד לתת לבני ישראל; לכן, הוא לא יכול היה כבר להיכנס לארץ ישראל. זו הסיבה לכך שמשה לא נכנס. לא בגלל משהו שהוא עשה, אלא בגלל שבני ישראל גזלו ממנו את האור שלהם. אם בני ישראל לא היו נופלים, משה היה מקבל אור וחכמה אינסופיים כדי שיוכל לתת להם.
כאשר איבדו בני ישראל את היכולת לקבל את האור והחכמה שהיו אמורים לעבור אליהם דרך משה, משה לא יכול היה להיכנס לארץ ישראל. ובאמת, במובן המעשי, העזיבה הפיזית של משה את העולם הזה התרחשה בגלל זה. בגלל שבני ישראל נפלו למקום כזה שבו לא היו מסוגלים יותר לקבל ממשה, למשה לא הייתה יותר שום סיבה להישאר בעולם הזה. כמובן, זו דוגמא קיצונית מאוד למה שעלול להתרחש, אבל זה נכון גם לגבי כל נפילה קטנה שלנו, שבגללה גם מישהו במערכת הרוחנית שלנו מאבד אור, בגלל הנפילה שלנו.
לימוד חשוב שאנו רוצים לקבל ממשה בפרשה הזו הוא להבין, כפי שרב אשלג מכנה זאת, את האחריות שלנו. להבין שכאשר אנו נופלים, אנו לא רק גוזלים אור מעצמנו, אלא גם גוזלים אותו מאלה שאמורים לקבל מאתנו, ולמרבה הצער, גם מאלה שאמורים לתת לנו.