סודות רבים של פורים ניתן למצוא בכתביו של רבי יצחק לוריא – האר”י, המקובל הדגול מצפת.
האר”י מדבר על הרעיון שלפני שדבר גשמי כלשהו יוצא לפועל הוא עובר דרך רמה רוחנית, ומסביר שהדרך היחידה לשנות כל דבר שלילי בחיים שלנו היא באמצעות הבאתו בחזרה למצב הזה, למצב המושלם שלו – לרעיון המקורי שלו. כמה פעמים נפטרתם מה’בעיות’ שלכם רק בכדי למצוא אותן צצות שוב? האר”י מסביר שבפורים יש לכם את ההזדמנות לשנות שליליות ברמת הזרע שלה בכדי שהיא תפסיק להציק לכם – לתמיד.
בתוך פרק הזמן של 24 שעות המכונה ‘פורים’ אתם יכולים לעזוב את העולם הזה בו אתם חיים 364 ימים בשנה ולעבור לרמה רוחנית גבוהה יותר. כשתגיעו לשם, אתם יכולים לשנות כל סוג של שליליות בגופכם, במודעות שלכם ובנשמתכם.
דרך אחת להמחיש את התהליך הזה היא לדמיין שרשרת כסף יקרה אך מכוערת. הכסף הינו בעל ערך, אך צורתו אינה יפה. אתם מחליטים שאתם רוצים לעשות משהו נחמד מהכסף הזה, אז אתם מתיכים אותו – למצב של ללא צורה – ואז אתם יוצרים משהו יפה מזה.
זה מה שאתם יכולים לעשות בפורים. קחו כל סוג של שליליות שיש לכם, קחו את זה כל הדרך בחזרה לרוחני ותהפכו את הכיעור למשהו יפה.
הכלים הרוחניים של פורים
בפורים מתגלה הארה מיוחדת שלא מתגלה בשום יום אחר בשנה. הארה זו נקראת “יסוד אבא המתגלה במלכות”. זוהי בעצם המדרגה של נשמת מרדכי. במדרגה זו כל החושך מתבטל והופך לאור. כל התקשורות של פורים מכוונות לגלות הארה זו ולקבע אותה בחיינו לנצח.
הכל קשור לרצון!
כפי שלומדים בלימוד הקבלה רצון זה הכל. על מנת לגלות את האור הגדול ביותר בפורים, עליכם להבין מה אתם רוצים לעשות וללכת על זה.
תחשבו על כל הדברים שאתם רוצים לשנות בחזרה – את הדברים השליליים שעשיתם, כל הוויכוחים הקטנוניים, מחשבות של קנאה, פקפוק עצמי, מה שזה לא יהיה (ולכולם יש משהו).
המיקוד ב’זבל’ שלכם מגביר את הסבירות שזה יהפוך ל’מתנות’ בלילה של פורים.
הזוהר אומר שהשליליות הגדולה ביותר זה הספק (בגימטריה עמלק) – המאבק להתמודד עם הבלתי ידוע והלא וודאי.
כשמסירים את הספק, ניתן להגיע להכל. פורים מהווה את החיסון שלכם מפני ספק. ובכדי להצליח במשימה חשובה זו קבלנו חמש תקשורות רוחניות שיעזרו לנו:
מקרא מגילה
לפני ששותים ונהנים במסיבה, משתתפים בקריאה של מגילת אסתר במהלך כל הקריאה תבחינו שהקורא אומר את השם ‘המן’ בקול רם ואז עוצר. ‘המן’ מהווה קוד עבור כל סוג של חושך שיצרתם בחיים שלכם כשפעלתם בהתאם למחשבות השליליות שלכם – במיוחד הספק. בכל פעם שמקריאים את השם ‘המן’ אנו עושים מדיטצייה (כוונה) על הצירוף השמיני בתוך הע”ב שמות.
כ ה ת
הצירוף הזה מגלה אור בכל הפינות החשוכות של חיינו. לכן מומלץ בכל פעם שאתם שומעים ‘המן’, לעשות מדיטציה על שלוש האותיות ולחשוב על שליליות מרכזית אחת שאתם רוצים להיפטר ממנה בשנה הקרובה ולהפוך אותה לאור.
מהאר”י הקדוש, שער הכוונות ח”ב:
“וזה סוד קריאת מגילה, וגם התפשטותה בעת קריאתה (פורסים את כל המגילה ומשאירים פרוסה בזמן הקריאה), לטעם פרסום הנס. והוא ענין הארת מלכות דאבא, המתגלית ויוצאת לחוץ, ולכן נקרא מגילה, לשון גילוי, וצריך לגלותה ולפרסמה.
“מגלה” (ללא יוד) בגימטריה ע”ח (78), כמנין ג’ הויו”ת (3 פעמים י-ה-ו-ה), שהם ענין ג’ מוחין דחב”ד דנה”י דאבא, המתגלים שם במלכות ההוא”.
מסיבת התחפושות – סעודה ומשתה פורים
בזוהר נאמר שאדם חייב לשתות בפורים כמות מספקת כך שהוא לא יידע להבדיל בין טוב ורע “עד דלא ידע” . כן, בלילה הזה אלכוהול מהווה, למעשה, כלי רוחני המשמש להעלאת המודעות עד לנקודה שבה אתם רואים את הכל הפוך. זה מאפשר לכם לעבוד על השטן שלכם, מאפשר לכם ללכת לרמת הזרע של האגו שלכם, בכדי שתהיו מסוגלים להמיר אותו למתנה.
אז מדוע לא לשתות בכל לילה אחר בשנה? הזוהר מסביר שחלונות שונים בזמן דורשים כלים שונים על מנת להתחבר. במילים פשוטות, בפורים זהו הלילה היחיד שבו אלכוהול מהווה את אחד הכלים העיקריים.
מסיבת התחפושות היא כלי נוסף על מנת לעבוד על עצמנו. למרבה האירוניה, באמצעות זה שאנו מכסים את עצמנו במסכה, אנו מורידים את המשמר שלנו תוך שאנו חושפים את האני האמיתי שלנו.
במשך היום של פורים גם מקיימים סעודת פורים שבה מבצעים את התקשורת הבאה.
מטרת הסעודה והמשתה לקיים ולקבע את האור של פורים בחיינו לכל השנה (ובכלל).
מהאר”י הקדוש, שער הכוונות ח”ב:
“וצריך שתתקיים ההארה הנזכרת (יסוד דאבא) במוחין שלה, כל הימים ההם הנקראים פורים. וישאר קיימת שם… ולא יסתלקו לגמרי… ועניין זה תלוי בקיום מצוה אחרת, והיא לעשות סעודת פורים משתה ושמחה.
וזו עניין אכילה ושתיה, שהמוחין של הנקבה (מלכות) נקראים י”ה י”ה, והם נמשכים בה ע”י אכילה (אכל –י”ה) ושתיה (שת – י”ה).
גם ‘אכילה’ בגימטריה ‘אדנ”י’, לרמוז כי אלו המוחין של י”ה, הנמשכין ע”י האכילה, הם בנקבה הנקראת אדנ”י.
וצריך לכוין באכילה, בב’ אותיות י”ה דיודין, ולכוין שהם של ע”ב כזה: יו”ד ה”י, יו”ד ה”י, ולכוין להמשיך אליה (אל המלכות) מוחין דחכמה ע”י האכילה.
ובשתיה לב’ י”ה של ס”ג, שעולים כמניין ‘יין’, כזה: יו”ד ה”י, יו”ד ה”י. ולכוין להמשיך אליה מוחין דבינה ע”י השתיה.”
משלוח מנות איש לרעהו
האור של פורים לא יכול לזרום לתוך חיינו ללא כח האחדות, בבוקר שאחרי מסיבת התחפושות אנו מתכנסים יחדיו לסעודת מצווה ולאחר מכן שולחים מנות זה לזה. מטרת המשלוח היא ליצור תחושה של אהבה ואחדות בקרבנו, בכדי שנוכל להפעיל את האנרגיה הייחודית שזמינה עבורנו במהלך חלון הזמן הזה.
זוהי תקשורת בה אנו שולחים מנות זה לזה, אופן הביצוע: את המנות חייבים לשלוח דרך שליח, ולא ישירות, כדי ליצור כח התנגדות ומודעות של קו אמצע. שולחים גברים לגברים ונשים לנשים. בכל מנה צריכים להיות לפחות שני מיני מזון שונים.
מהאר”י הקדוש, שער הכוונות ח”ב:
“באופן, כי ב’ מנות הם, אחד מצד יסוד דאבא, ואחד מצד היסוד דאימא. והם “איש לרעהו” שהוא יסוד דאבא (איש) ליסוד דז”א (רעהו)”.
מתנות לאביונים
הפעם אנו מתבקשים לתת צדקה בעילום שם לעניים, ‘מתנות לאביונים’, זו אינה צדקה רגילה אלה רמה גבוהה יותר, הרעיון הוא של נתינה ללא אגו על מנת לבנות את הכלי שלנו לאחדות עבור השנה הבאה.
מקור המצווה במגילת אסתר באיגרת שכתב מרדכי ליהודים הגרים בכל מדינות אחשוורוש.
צריך לכוון שנותנים 2 מתנות ל 2 אביונים.
מהאר”י הקדוש, שער הכוונות ח”ב:
“מתנות לאביונים הם מצד אימא, ולכן הן ב’ תווין (פעמיים האות “ת” במילה “מתנות”), כי הם מצד הנוקבא, והם ב’ מתנות לב’ אביונים, שהם נצח והוד, שהם אביונים, כי אימא מתפשטת עד הוד”.
• המרכז לקבלה מעביר את המתנות לאביונים ולארגוני חסד ורווחה הזקוקים לכך.
מחצית השקל
בפורים אנו גם משתתפים ב’מחצית השקל’ באמצעות פעולה של קניין עם שלוש מטבעות כסף. המודעות שלנו במהלך הפעולה הזאת צריכה להיות שאנו נראה יותר מ’מחצית’ התמונה, לראות רחוק יותר ממה שאנו רואים בדרך כלל עם החושים המוגבלים שלנו.
כשאנו באמת רואים, אנו מבינים את הקשר שבין סיבה ותוצאה בצורה ברורה יותר, אנו מבינים מדוע דברים קורים לנו ואנו נמנעים מלשפוט אחרים, מכיוון שאנו מסוגלים לראות את כל התמונה.
המילה “מחצית” מורכבת מהמילים “מת”, “חי” והאות “צ” כך: מ ח צ י ת
בפעולה הזו אנו מוותרים על החלק המת בתוכנו, הרצון לקבל לעצמו בלבד, ומתחברים דרך פעולת נתינה ללא תנאי (האות צ) לחלק החי בתוכנו, לאור הבורא שבנו. כך אנו גם מכירים בעיוורון הרוחני שלנו, שרק דרך ויתור על האגו נוכל להתחבר לתמונה השלימה מצד האור.
(ערך מחצית השקל נקבע לפי מחצית מחיר אונקיית כסף)
צדקה
“צדקה תציל ממוות”. רק צדקה הניתנת לעני אמיתי מצילה ממוות. ומי הוא עני אמיתי?
אדם הפושט את ידו רק כדי לתת לך הזדמנות להיות בנתינה בלי שהוא מודע כלל אם נתת לו נדבה כלשהי ובלי שאכפת לו כמה נתת לו. בפורים יש כח גדול מאד לפעולות הצדקה יותר מאשר בימים אחרים בשנה.
מהאר”י הקדוש, שער הכוונות ח”ב: “כי רחל (המלכות) נקראת עני ואביון, והיסוד דאבא, הנקרא צדיק, נותן לה צדקה ומתנות”
צדקה =צדק + ה
צדק – דין, הגבלה.
האות “ה” מחדירה אור לעולם ההגבלה, למלכות, והופכת את ההגבלה לברכה.