פרשת אֱמֹר, בקריאה מילולית, נראית כמדברת אך ורק על הכהנים או משפחת הכהנים. אבל כפי שדיברנו על כך בשנים קודמות, זה מבוסס, למען האמת, על מושג של הרב אשלג בספרו “חכמת האמת”, הנקרא “ממלכת כהנים”, שפירושו קבוצת אנשים שמחליטה להפריד את עצמם ולהעלות את עצמם כדי להיות מוליך גדול וחזק יותר של אור הבורא.
אם כן, הלימוד שאני רוצה לחלוק עמכם נועד במיוחד עבור אלה מאתנו שבחרו להיות חלק מממלכת הכהנים הזו, אלה מאתנו שבחרו בכך שהתחברות לאור הבורא וגילוי האור הזה בעולם הזה תהיינה בראש סדר העדיפויות שלהם.
יש ציטוט מהמגיד ממזריץ’, שהוא מושג יפה, ואותו רב אשלג חולק עמנו: “שמעתי מהמגיד ממזריץ’ שבעולם אינסוף אין שום אפשרות של תנועה, מכיוון שלאן ילך עולם אינסוף? ולכן עולם אינסוף נקרא שלום, או מנוחה, מכיוון שלא יכולה להיות בו שום תנועה, ולכן שבת נקראת “יום של מנוחה” או “שבת שלום”. מה פירוש הדבר? הרצון לקבל לעצמו בלבד אומר לנו שאנו חייבים לעשות משהו כדי שיהיה לנו אושר, מילוי ושמחה; אני חייב ללכת ולעשות את הדבר הזה, אני חייבת לזוז לשם, אני חייב לעשות את הדברים האלה… אני חייבת להיות בתנועה.
מה פירוש תנועה? פירושה הוא חוסר. אם אתם מרוצים לחלוטין – ואני בטוח שלכולנו היו רגעים כאלה, בהם הרגשנו פשוט מרוצים לחלוטין – אינכם חייבים ללכת לשום מקום. אתם יכולים לשבת בכסא שלכם ואתם מאושרים לגמרי. תנועה פירושה שיש איזה שהוא חוסר, ומכיוון שיש חוסר, אני חייבת לנוע כדי למלא את החוסר הזה. זה אומר שאני לא מחובר לאור הבורא. מכיוון שאם אני מחוברת לאור הבורא ואם אור הבורא נמצא בכל מקום, אז זה אומר שאני יכולה להתחבר ממש כאן ועכשיו כשאני יושבת בכסא הזה בלי ללכת לשום מקום אחר, או לעשות משהו אחר, או להיות עם מישהו אחר; אין שום צורך בשום תנועה. אם אני יודעת שמשהו יותר חיובי עומד להגיע אלי מהמקום שבו אני נמצאת עכשיו, זה אומר שהמקום בו אני נמצאת עכשיו הוא מושלם, מכיוון שתנועה אינה קיימת בעולם אינסוף.
רב אשלג אומר לנו שהמגיד ממזריץ’ אומר: “אין שום תנועה בעניינים רוחניים בעולם אינסוף מכיוון שיש שלמות מוחלטת.” אם אתם זזים, או אפילו אם אתם רוצים לזוז, זה אומר שיש לכם חוסר ואתם חייבים למלא את החוסר הזה עם איזו שהיא צורה של תנועה. וזה מקור כל החושך והדין שבעולם הזה. אתם חייבים לפחות להגיע לנקודת הבנה שאתם לא חייבים שום דבר אחר, שאינכם זקוקים לאף אחד אחר, חוץ מאשר לחיבור שלכם לאור הבורא. מכיוון שהאור נמצא כאן; אינכם חייבים לצאת מפתח הדלת או ללכת לשום מקום אחר כדי לקבל אותו. אתם חייבים להבין שמכיוון שאור הבורא זמין לכם בכל רגע, אין למעשה שום צורך בשום תנועה.
אבל לא רק זאת, אלא כל עוד אתם חושבים שיש צורך בתנועה, שאני חייב לעשות זאת כדי להיות מאושר, או אני חייבת ללכת לשם כדי להיות שמחה, מה שאתם בעצם אומרים הוא: “אור הבורא לא נמצא כאן. הוא לא נמצא כאן ברגע הזה.” אבל, האמת היא שאין שום דבר חוץ מאור הבורא, וזה אומר שברגע זה, ממש כאן, ממש עכשיו, איני חייבת ללכת לשום מקום ואני יכול שיהיה לי חיבור מושלם עם אור הבורא ואנחנו יכולים להיות מלאים לחלוטין.
אם אתם מבינים ששלמות אור הבורא נמצאת כאן ועכשיו כל הזמן ושאתם יכולים לגלות אותה באמצעות המעשים והמחשבות והמלים שלכם, ממש כאן וממש עכשיו, אז בסופו של דבר אתם מבינים ויודעים שאינכם זקוקים לשום תנועה כדי להיות מחוברים לחלוטין לאור הבורא. לכן, אם אתם במצב רוחני באמת, אתם יודעים שלא נחוצה שום תנועה.
נכון, שוב, שרובנו לא יכולים להגיע למצב כזה תוך רגע אחד, לא יכולים להגיע לשם ביום אחד, אבל זה המקום שאנו רוצים להגיע אליו. אנו יכולים להתחיל להגיע לשם על ידי הגבלת כמות הדברים שאנו עושים שיש בהם תנועה, כמו – “או, תנו לי לעשות את זה כדי שהאדם הזה יוכל לחשוב את זה עלי, או לומר זאת עלי, או תנו לי לעשות זאת כדי שאוכל לקבל את הדבר הזה וכך יהיה לי יותר מילוי.”
עוד דבר שאומר רב אשלג הוא: מהי מנוחה רוחנית מוחלטת? מנוחה רוחנית מוחלטת היא כאשר אתם יודעים שלעולם לא תפסיקו להתחבר או לעשות את העבודה הרוחנית. מכיוון שמנוחה פירושה שאתם יודעים באמת שאין שום דבר מחוץ לעצמכם וחוץ מהחיבור שלכם לאור הבורא שאתם חייבים כדי להביא לעצמכם מילוי. אם אתם מבינים זאת ויודעים שאם אתם רוצים להיות מחוברים לעולם אינסוף, אתם זוכרים שלא יכולה להיות שום תנועה בעולם אינסוף מכיוון שכל האור, כל הברכות וכל החיבור, הם מושלמים לגמרי, ולכן, אין שום צורך בשום תנועה או שום פעולה.
אם כן, הדבר הראשון הוא להבין לאן אנו חייבים ללכת: זוהי מהותה של מטרתנו הרוחנית – לחזור לחיבור עם עולם אינסוף, להיפרד מהשיפוט והדינים של העולם הזה. זה מתחיל עם המודעות שבעולם אינסוף אין שום תנועה. זה אומר שהמודעות של עולם אינסוף היא מודעות שאני לא זקוקה לשום דבר מחוץ לעצמי כדי שיהיה לי מילוי מושלם ומוחלט. אז, אתם חייבים לצמצם את המעשים שאתם עושים עכשיו שאתם מבינים שאינם באים מאור אינסוף אלא מהצד השלילי. למשל, “אני חייב שהאדם הזה יאמר את הדברים האלה או יחשוב את הדברים האלה; אני חייבת שיהיה לי הדבר הזה כדי שיהיה לי מילוי”.
כאשר אדם מתחיל לעורר את המודעות הזו, של הידע שחיבור לשלמות אור הבורא זמין לו ממש כאן, ממש עכשיו, אז הוא מפריד את עצמו מהדינים ומהשליליות של העולם הזה. ולכן, אם אתם רוצים להיות “מממלכת כהנים”, חלק מהנשמות המיוחדות האלה שלא רק שהעדיפות הראשונה שלהם היא חיבור לאור הבורא, אלא גם לגלות את האור הזה בעולם, אנו חייבים לוודא שאנו מטביעים בתוך המודעות שלנו את ההבנה הזו, שלא יכולה להיות שום תנועה, שאין שום דבר שאנו צריכים, או שמישהו אחר צריך, שהוא מחוץ למקום שבו אנו נמצאים עכשיו וחוץ מהחיבור שלנו לאור הבורא.
בשבת הזו, זה כאילו שהבורא אומר לנו: “תנו לי להעלות את כולכם, את כל מי שרוצה, להיות חלק מממלכת הכהנים הזו, מהמצב הנעלה הזה.” איך אתם מתעלים מעל ומעבר לשיפוט, לדינים ולחושך של העולם הזה? כאשר אתם מסוגלים להבין את המודעות הזו ולצמצם את המעשים שמנוגדים לה.