מאת מיכאל ברג
אנו נמצאים עכשיו בפרשת “בֹּא”, הקודמת לגאולה, ליציאת בני ישראל ממצרים. לכן, טומנת בחובה הפרשה הזו את האור וההבנה שמאפשרים לכל אחת ואחד מאתנו להוציא את עצמנו מכל שליליות או חושך שאנו חווים. הלימוד שהייתי רוצה לשתף בנוגע לפרשה הזו קשור למה שאנו חייבים לשנות ומה אנו חייבים לעשות באופן מתמיד כדי לאפשר לאור הגאולה, לאור שמסוגל להוציא אותנו מכל סוגי השליליות, להיכנס אל חיינו.
יש קטע ב”סנהדרין“, ב“תלמוד”, שעוסק בגאולה. שם נאמר: “הגאולה לא תוכל לבוא עד שאותם אנשים עם האגו לא יהיו קיימים יותר”. או שהם לא יהיו יותר בעולם, או שהם כן יהיו בעולם, אבל האגו שלהם לא יהיה קיים יותר. אם כן, שואלים המקובלים, מדוע האגו הוא הדבר היחיד שמונע את הגאולה… ישנם דברים הרבה יותר גרועים המתרחשים בעולם, הלא כן? אם תשאלו אדם ברחוב מי יוצר יותר חושך בעולם – רוצח, או אדם עם אגו, ברור שהוא יאמר שהרוצח. אבל באגו יש דבר מיוחד מאוד המונע את הגאולה. מהו הדבר הזה?
הייתי רוצה לחלוק עמכם קטע חשוב מאוד מתוך כתבי הארי. אני יודע שאנו מדברים על האגו לעתים קרובות, וכולנו יודעים שאגו הוא רע, אבל עדיין, כולנו, למרבה הצער, מחזיקים באגו שלנו. לכן, אני מקווה שהלימוד הזה מתוך הארי ידחק בנו מספיק לעשות משהו כדי שנוכל לסלק את האגו שלנו.
מדוע נחוש כל כך “התלמוד“ בדעתו שאין דבר גרוע מן האגו המונע מאתנו את אור הגאולה? המקובלים מסבירים הדבר נעוץ בתחילת פרשת “בֹּא”, משה אומר לבני ישראל שהם חייבים להרוג את האגו. מהו הדבר הנורא עד כדי כך שהוא מבדיל בין האגו ובין כל סוגי השליליות האחרים שאנו עלולים לעשות? הארי אומר שאתם חייבים להבין באופן רוחני מהו הנזק שגורם האגו ולאן מגיעים החושך או השליליות הנוצרים על ידי המחשבות, המלים והמעשים של האגו.
בשם המפורש יש ארבע אותיות; י’ ו- ה’ המייצגות את הממד הגבוה יותר, ו- ו’ ו – ה’ המייצגות את הממד הנמוך יותר. כל המעשים השליליים שאנו עושים בעולם הזה – חוץ מאחד – גורמים נזק בממד הנמוך יותר, ו’ ה’. הפעולה השלילית היחידה שלמעשה עולה ויוצרת חושך בממד הגבוה יותר, י’ ה’, היא פעולה של אגו. מה פירוש אגו? פירושו הוא שהאדם חושב שהוא נעלה יותר מכפי שהוא באמת, וההתעלות הזו מרשה לו לחשוב על אחרים, לדבר אל אחרים, או לפעול כלפי אחרים בדרך מסוימת; אותו אדם מעלה את עצמו מעל ומעבר למי שהוא באמת, ומרשה לעצמו לבוז לאנשים אחרים ולזלזל בהם ולפעול כלפיהם באופן שלילי.
בדרך כלל, הכוחות השליליים מורשים לתקוף רק את ממד ה- ו’ ה’, הממד הנמוך יותר. אבל כאשר אדם פועל עם אגו, הוא גורם לשליליות לחבר את עצמה למקום הגבוה יותר, ל – י’ ה’. חשוב להבין את הדבר בפרוטרוט. כל מחשבה, מילה ופעולה של אגו, מסביר הארי, לא רק עולים ומחבלים ב – י’ ה’, אלא למעשה עושים נזק כפול.
מדוע הם גורמים לנזק כפול? ל- י’ ה’, שתי האותיות הראשונות של השם המפורש, יש אותו ערך גימטרי כמו למילה “גאוה”, אגו. לכן, כאשר יש לאדם אגו, או גאוה, הגאוה גורמת נזק לשתי האותיות האלה. על פי הקבלה, האותיות י’ ה’ נכתבות עם המילוי שלהן, וכאשר הן נכתבות ונקראות באופן זה האור מתגלה בעצמה רבה יותר. “גאוה”, המייצגת את האגו, הערך המספרי שלה הוא 15, וגם כל אחת מן האותיות י’ ה’, כאשר הן נכתבות עם המילוי שלהן, יוד ו- הי, גם הערך שלהן הוא 15. לכן, הנזק שנעשה באמצעות כל מחשבה, מילה ופעולה של אגו בעולם העליון, הנקרא יוד הי, גורם נזק פעמיים.
זו הסיבה לכך שנאמר שהאגו הוא המחסום היחידי לבוא המשיח, המחסום היחיד המונע את קץ כל כאב, סבל ומוות בעולם הזה. פירוש הדבר הוא שלמרות שזה נשמע מטורף, אם יש לכם יכולת לעשות משהו שלילי ואתם חייבים לבחור בין גניבה ממישהו או לפעול כלפי מישהו עם אגו, המקובלים אומרים שהפעולה של האגו היא שתמנע את קץ הכאב, הסבל והמוות בעולם. מדוע? מכיוון שלמרות שכל מה שאנו עושים בעולם הזה והוא בעל אופי שלילי פוגם ב –ו’ ה’, הממדים הנמוכים יותר, האגו מעלה את הנזק ל – י’ ה’… ולכן יש ל- י’ ה’ אותו ערך מספרי שיש למילה “גאוה”, שהיא האגו.
לכן, נאמר בתלמוד, בסנהדרין, שהמשיח, קץ הכאב, הסבל והמוות, לא יוכל לבוא עד שיהיו מספיק אנשים שיסירו מעצמם את האגו שלהם.
השבת הזו, הבורא בא אל משה, ומשה בא אל בני ישראל, ואומר: “העלו את עצמכם”. לאן? אל ה- י’ ה’. מכיוון שמה שבני ישראל עשו, ומה שאנו עשינו, מנע מאור הבורא להתגלות בעולם הזה בכך שאפשרו, ואפשרנו, לפרעה, שמייצג את כוחות החושך והשליליות, לעלות ולגרום נזק ל- י’ ה’, לעולם העליון. לכן, אומר משה לבני ישראל, ולנו, שאנחנו חייבים להתעלות לעולם הגבוה יותר ולסלק משם את הנזק שנעשה שם על ידי האגו.
הבורא אומר: “בֹּא אֶל פַּרְעֹה”, כלומר אמור לבני ישראל שהם חייבים להבין שאם הם רוצים להסיר את הכוחות השליליים שמקיפים את י’ ה’, את הממד העליון, הגבוה יותר, הם חייבים להתנתק מן האגו שלהם. הארי מסכם זאת באמרו לנו שזה סוד כל מה שהתרחש והסיבה לכך שהיה לפרעה הכוח אז – ועכשיו – עדיין לגרום נזק; מכיוון שהפעולות, המלים והמחשבות של האגו הן שנתנו לו את הכוח לשלוט ולהמשיך להיאחז ב- י’ ה’.
למרות שאנו מדברים על האגו כל הזמן, אני מקווה שהלימוד החדש הזה מתוך הארי ידחוף אותנו מספיק וידחק בנו מספיק כדי לעשות את עבודת השמדת האגו. וחלק מן העבודה שלנו, בוודאי, הוא להפסיק ליצור את החושך מסביב ל- י’ ה’, הממד העליון שחייב לתת לנו אור. אבל החלק האחר הוא שאנו חייבים לשנות את הדרכים שבהן אנו יכולים להפחית את המחשבות, המלים והמעשים שנעשו מתוך האגו. הארי אומר שכדי לתקן את הנזק הזה, בכל פעם שאתם מרגישים שהאגו שלכם מתעורר, אתם חייבים לעשות מדיטציה כדי לסלק את הכוח הזה, את האור שהעברתם לצד השלילי, ולקחת בחזרה את האור הזה ולתת אותו לבורא.
שוב, נאמר שהמשיח לא יוכל להגיע אלא אם כל אחת ואחד מאתנו, באופן אישי, נסיר את האגו שלנו, מכיוון, כפי שהארי אומר, אין אף פעולה שלילית אחרת שיכולה להתעלות גבוה כל כך כמו הפעולה של אדם שחושב, מדבר או פועל עם אגו. השבת הזו, אני מקווה, באמת נתעורר להבין את הנזק שנעשה על ידי האגו; אותו נזק שהוא אחד מן הדברים המעטים שמעכבים ועוצרים את גמר התיקון.